FN - Magazin

Tartalom átvétel
Friss hírek - Tiszta tartalom
Frissítve: 9 óra 25 perc

Budapest a nagy vesztese a koronaválságnak

2020, augusztus 9 - 19:48

Kiss Róbert Richárd úgy fogalmazott: Budapest szenvedi meg leginkább idén a külföldi turisták hiányát, ezt mutatja az is, hogy jelentősen csökkentek a fővárosi szállodai árak is.

2019 rekordév volt, és az Egyesült Királyságból, Németországból, Olaszországból, Oroszországból és Kínából is sokan érkeztek Magyarországra. Idén viszont a járványhelyzet miatt a fővárosi szálláshelyek leginkább a belföldi turistákra tudnak koncentrálni olcsóbb árakkal, különböző akciós csomagajánlatokkal.

Közel annyiba kerül megszállni egy négycsillagos tapolcai szállodában, mint egy szingapúri luxushotelbenElszálltak a balatoni árak, de nagyon.

Vidéken a Balaton szinte tele van, augusztusban akár többen is lehetnek a belföldi turisták a tónál, mint egy évvel ezelőtt, de az Őrségben, Sopron vidékén, a Tisza-tónál és a Tisza-környéki településeken is erős lesz a nyár utolsó hónapja a turizmusban – idézte az MTI a szakújságírót.

Kiemelt fotó: MTVA / Jászai Csaba 

Kategóriák: Zöld hírek

Hiányos e-csomagváltás miatt úszhat el a Telenornál a havi kedvezmény

2020, augusztus 9 - 17:01

A koronavírus-járvány alatt biztonsági okokból szorgalmazták, hogy aki teheti, álljon át elektronikus ügyintézésre, fizetésre. Olvasónk fülébe is eljutott ez az üzenet, ezért csekkezés helyett átutalással kezdte fizetni telefonszámláit. Májustól feltűnt neki, hogy mintha nagyobb lenne a számla végösszege, mint korábban, de csak júliusban nézte meg tüzetesebben, mi az oka. Kiderült, hogy mindkét telefonszámukra felszámítottak 999 forintot azon a címen, hogy nem teljesítették a feltételeket. Olvasónk szentül hitte, azért kapott büntetést, mert a csekkes fizetésről átutalásra állt át. Kiderült, még csak közelében sincs a megfejtésnek.

Hiába váltott kedvezményes csomagra

Még februárban váltott olvasónk a Telenornál új díjcsomagra, ami mellé havidíj-kedvezményre jogosító e-Komfort csomagot is kellett rendelni, másképp ugyanis nem vehető igénybe a My Business Classic M. A díjcsomagváltáshoz személyesen ment be a pécsi Tescóban lévő Telenor-irodába, és abban a hiszemben volt, hogy mire végeztek, az ügyintéző minden szükséges papírt aláíratott vele, ami kell a váltáshoz. Utólag derült ki, hogy ez nem így van.

Az e-Komfort csomag havi 300 vagy 1000 forint kedvezményt jelenthet, és három feltételt kell hozzá teljesíteni. Át kell térni a papír alapú hagyományos számla helyett e-számlára, elektronikusan vagy Telenor-üzletben kell fizetni a számlákat, és figyelni kell a fizetési határidő pontos betartására is. Aki nem teljesíti a feltételeket, annak 1-2 hónapos türelmi idő után felszámítják a díjkedvezményt, nemteljesítés címén. Olvasónk számláján is ilyen e-Komfort nemteljesítési tételek szerepeltek, május-június-júliusban, havonta és számonként 999 forint összegben. Ezért érezte tehát úgy, hogy hízott kicsit a számlájuk. És mivel más változás időközben nem történt, csak az, hogy csekkes fizetésről átállt átutalásra, azt hitte, ezért „büntették”. De nem erről van szó.

A Telenor úgy érzi, jogosan számították fel a nemteljesítési díjat

Hogy pontosan mi történt, azt nem sikerült rekonstruálni. Mindenesetre a díjcsomaghoz elengedhetetlen e-Komfort csomagot úgy kötötték meg a Telenor üzletében olvasónk telefonjaira, hogy e-számla szerződést nem kötöttek vele. Pedig az átállás az e-számlára az e-Komfort egyik feltétele. Így aztán olvasónk továbbra is papírszámlát kapott, csekkel. És hiába állt át önszántából az átutalásos fizetésre, a feltételként szabott e-számla ettől még hiányzott.

A Telenor lapunknak azt írta, az e-Komfort megkötése előtt szóban és írásban is teljes körű tájékoztatást kapnak az előfizetők a feltételekről. Továbbá hogy az ügyfél választása, szeretné-e igénybe venni a kedvezményt, és megrendeli-e az ehhez szükséges elektronikus számlaszolgáltatást, vagy ragaszkodik a papíralapú számlakiállításhoz és a csekkes számlabefizetéshez, és emiatt nem él a kedvezménnyel. Hozzátették, az elektronikus számlaszolgáltatás nemcsak szerződéskötéskor, hanem azután bármikor megrendelhető a telefonos ügyfélszolgálaton, személyesen az üzleteikben, vagy az online csatornáikon is.

Az ügyfélnek azt írták, az e-Komfort díjait jogszerűen számlázták ki neki, mivel nem tért át e-számlára, csak 2020. július 25-én. Május előtt pedig azért nem terhelték az olvasóra a nemteljesítési díjakat, mert türelmi időt biztosítottak az elektronikus számlázás megrendelésére.

Olyan, mintha az ügyfélnek kellett volna tudnia, mi a teendő

Olvasatunkban a Telenor tehát úgy köt az e-Komfort csomagokra szerződést, hogy nem kötteti meg rögvest az ügyfelekkel az e-Komfort feltételéül szabott elektronikus számlázásra, fizetésre szóló szerződést is. Kvázi rájuk bízza, hogy ezt választják-e, eszükbe jut-e, hogy még ezt a szerződést is meg kéne kötniük. Olyan, mintha az ügyintéző helyett az ügyfélnek kellene észben tartania, mi kell ahhoz, hogy egy díjkedvezmény igénybe vételének feltételeit teljesítse.

Kérdeztük a Telenort, nem gondolják-e, hogy ha valaki e-Komfortot kell hogy válasszon (mert a díjcsomagja mellé ez kötelező), akkor nekik automatikusan alá kellene íratni vele az ennek feltételéül szabott szerződéseket is. Erre a felvetésünkre azonban nem reagáltak.

Kiderült még, hogy a türelmi idő alatt sem küldenek külön tájékoztatást az ügyfeleknek, hogy figyeljenek oda, mert valamilyen feltételt nem teljesítenek. Pedig ekkor a szolgáltató már tudja, hogy valamelyik feltétel hibádzik. Az ügyféltől tehát elvárják, hogy értesítés nélkül is tisztában legyen ezzel.

Megtudtuk még, panaszbejelentés esetén is csak akkor írja automatikus jóvá a Telenor a nemteljesítési díjakat, ha részükről történt bármilyen technikai vagy ügyintézői hiba. Nos, olvasónknak azt írták, hogy a további jó kapcsolat reményében a neki felszámított bruttó 6000 forintot a következő számláján jóváírják.

A járvány alatt többen álltak át az elektronikus fizetésre

A Telenornál a számlabefizetések legnagyobb hányadát az online kártyás fizetés (mobilalkalmazáson vagy internetes ügyfélszolgálaton keresztül), a banki átutalás és a csoportos beszedés teszi ki, de még sokan vannak, akik a postai csekkes fizetést választják. A kijárási korlátozások bevezetése után jelentősen nőtt az online ügyintézés és fizetés aránya. Igyekeznek is erre ösztönözni, ezért több új funkciót fejlesztettek, például az egyszerűsített, regisztráció nélkül is elvégezhető számlabefizetést, amivel akár idősebb rokon vagy ügyintézésben segítségre szoruló, normál esetben a postai csekkes befizetéssel élő ismerős számlái is rendezhetőek.

Emiatt alakították úgy a tarifacsomagjaikat is, hogy azok jelentős részét kizárólag beépített e-Komfort csomaggal lehessen igénybe venni, így biztosítva, hogy az ügyfél  vegye igénybe az elektronikus számlát, fizetést, vagy üzleteikben rendezze a fizetendőt. Mint a konkrét esetből látszik, ez azért nem mindig teljesül.

A Telekom is ösztönzi az elektronikus fizetést

A Telekom is azt írta megkeresésünkre, hogy többféle számlabefizetési módot biztosít ügyfelei számára, miközben ösztönzi a gyors és kényelmes elektronikus számlafizetési megoldások igénybevételét. Náluk is van elektronikus átállást ösztönző kedvezmény, az e-Pack. A feltételek is hasonlóak, mint a Telenornál – csekkes papírszámla helyett elektronikus számlázásra kell váltani, online intézni a számlafizetést, plusz ügyelni arra, hogy még a fizetési határidő lejárta előtt befizessük a számlát, hogy legalább addig beérkezzen az összeg. Náluk a havi kedvezmény 600 forint, ha valaki teljesíti az e-Pack feltételeit. Aki nem teljesíti, annak szintén ugrik a kedvezmény.

Annak ellenére, hogy a vállalat több módon is lehetővé teszi a számlabefizetést (Telekom-alkalmazáson, bankkártyával a weboldalukon keresztül, csoportos beszedéssel, banki átutalással, postai csekkel, a Díjnet honlapján keresztül), egyelőre továbbra is a csekkes befizetés a legnépszerűbb számlabefizetési mód ügyfeleik körében. Az elmúlt hónapokban azonban az eddiginél nagyobb ütemben növekedett azok száma, akik az alkalmazáson keresztül fizettek, és egyre többen használták weboldalukon a bankkártyás fizetési lehetőséget is.

Kiemelt kép: Brent Lewin / Bloomberg / Getty Images

Kategóriák: Zöld hírek

Nem nyit ki többet a Burger King a Nyugatinál

2020, augusztus 7 - 14:44

A Burger King végleg bezárja éttermét a Nyugati téri aluljáróban, tudta meg a napi.hu. A lap értesüléseit Dara Zsolt, az étteremláncot üzemeltető Fusion Befektetési Zrt. vezérigazgató-helyettese megerősítette a hírt.

A cég azzal indokolt,

a Nyugati téri metróállomás felújítása a jövő hónapban megkezdődik. A metró előreláthatólag több mint két évre leáll. Mivel az étterem a Nyugati aluljáróban helyezkedik el, így az üzlet nyitva tartása nem racionális üzleti szempontból ezen időszak alatt. Figyelembe véve a következő években lejáró bérleti szerződésünket, megállapodtunk a bérbeadóval, hogy a bérleti szerződésünket valamivel idő előtt megszüntetjük.

A mostani bezárással párhuzamosan a Burger King vidéken terjeszkedik. Idén a három autós éttermet indítanak: a múlt héten megnyílt a veszprémi, a jövő hónapban a kaposvári, és októberre tervezi a miskolci étterem nyitását.

A kiemelt kép illusztráció. Fotó: AFP /Chen Fei / Imaginechina 

Kategóriák: Zöld hírek

Azt ígérték, gyorsan jön a pénz, de soha nem kellett még ennyit várni az agrártámogatásokra

2020, augusztus 7 - 04:47

Rengeteg gazdálkodó több mint egy éve nem jutott hozzá az igényelt agrártámogatásokhoz,

az Európai Unióhoz történő csatlakozásunk, 2004 óta nem volt még ilyen rossz a mezőgazdasági támogatások folyósításának üteme – állítja Kósa Ferenc szaktanácsadó. A merítése elég széles, hiszen közel 130 gazdálkodót segít Bács-Kiskun megyében, egyesületi vezetőként pedig 40 másik tanácsadó összesen közel 5000 gazdálkodójának helyzetére lát rá. Mint megtudtuk, a probléma nem korlátozódik a megyére, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségénél (MOSZ) országszerte azt tapasztalják, hogy az előző években a megszokottnál jóval később érkeznek egyes támogatások – válaszolta  érdeklődésünkre Máhr András, a szervezet főtitkára.

A 2019-es év után járó úgynevezett zöldítési támogatást sok ügyfél még egyáltalán nem kapta meg – mondott konkrét példát a vontatott pénzosztásra Kósa Ferenc, de az ügyfeleiről vezetett adatbázisa azt mutatja, hogy még a legalapvetőbb, a földalapú támogatás is csúszott. A művelt terület után lényegében mechanikusan folyósított, hektáronként bő 70 ezer forint kifizetése az előző évekhez képest hónapokat késett.

A közvetlen kifizetéseket – mint a földalapú, a termeléshez kötött, a zöldítési vagy a fiatal gazdáknak szóló támogatások – június 30-ig kell folyósítani, vagyis a 2019-es év után járó szubvenciókat az első félév végéig meg kellett volna kapniuk a gazdálkodóknak. Az EMVÁ-ból, azaz az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból utalt pénzek (például a tehén állatjóléti vagy az ökogazdálkodási támogatások) esetében pedig  augusztus a határidő. Az előző években az volt a jellemző, hogy áprilissal bezárólag megérkeztek ezek az összegek a gazdálkodókhoz, most azonban még júniusban is bőven úszott  a zöldítési támogatás – mondta Máhr András a szaktanácsadóval egybehangzóan.

A Magyar Államkincstárt, a kifizetőhelyet is megkeresték MOSZ-tól a problémával. Azt a választ kapták, hogy 90 százalék feletti a kifizetések aránya, az EMVÁ-nál pedig még nem járt le a határidő. Az Agrárminisztérium még ennél is jobb arányról számolt be lapunknak. Válaszuk szerint a  benyújtott kérelmek túlnyomó többségéről a Magyar Államkincstár április vége előtt döntött, az elmúlt hónapokban jellemzően „a bonyolult megítélésű egyedi ügyek maradtak fenn”.

A 2019. évi egységes kérelem azon jogcímeire, ahol a végkifizetési határidő 2020. június 30-a volt, az összes agrártámogatás tekintetében a kifizetéseket 98,8 százalékon teljesítették 2020. június 30. napjáig

– hivatkozott a minisztérium a kincstár tájékoztatására. A június 30-a után fennmaradt ügyek elsősorban más, folyamatban lévő hatósági eljárással érintett ügyek voltak, de ezekben is „ütemes előrehaladás történik” – fogalmazott a tárca. Kósa Ferenc ügyfélkörében, adatbázisában azonban nyoma sincs vitás ügyeknek, nem érkezett hozzájuk jelzés arról, hogy probléma lenne a támogatási kérelmükkel vagy bármi szabálytalanságot észlelt volna az illetékes kormányhivatal. Ezért gondolja, hogy nem ezért csúsznak a kifizetések.

A problémát gyakorló gazdák azzal érzékeltették, hogy az agrártámogatások olyan pontosan érkeztek korábban, hogy nyugodtan hozzáigazíthatták akár az előfinanszírozási hiteleik lejáratát, sosem kerültek bajba. Nem véletlen, hogy a nagyobb agrárportfóliót kezelő bankok szívesen hitelezik a mezőgazdaságot, az átlagnál jóval alacsonyabb a bedőlt hitelek aránya, a stabil, kiszámítható finanszírozásban nagy az uniós támogatások szerepe.

Fotó:MTI/EPA/Sascha Steinbach

Idén azonban a gazdákat több csapás is érte, a Covid-járvány mellett a 10 éve nem tapasztalt szélsőséges időjárási jelenségek, amikor egyszerre van jelen az aszály és a belvíz – hogy csak egy példát említsünk a sok termelést nehezítő körülmény közül. Ezért különösen rosszul érintette a gazdákat a más években szokotthoz képest később érkező támogatás, ahhoz képest végképp, hogy a rendkívüli veszélyhelyzet ideje alatt a minisztérium ígéretet tett a támogatások  gyors folyósítására – emlékeztetett Kósa Ferenc.

A lapunk által megkérdezett elemzők is hallottak a problémáról, de nem igazán értik, tekintve, hogy a direkt kifizetéseknél egyszerűen be kell nyújtani az igényt az EU-nak és Brüsszelből 1-1,5 hónapon belül megérkezik a pénz. Hacsak nem az általános költségvetési spórolás jegyében tilitoliznak az eurókkal – tippeltek a csúszás esetleges okára. Az agrártámogatások esetében euróban meghatározott összeget kap Magyarország, ebből kapják a gazdák a támogatást forintban. Jobban járhat a költségvetés, ha akkor történik a kifizetés, amikor gyengül a forint az euróhoz képest. Arra, hogy játék folyna az árfolyammozgásokkal, bizonyítékot nem szállítottak a 24.hu-nak nyilatkozó szakértők, de az tény, hogy nagy amplitúdóval rángatózott a forint-euró  árfolyama az elmúlt hónapokban, és az is, hogy az esetleges árfolyamnyereség a költségvetést illeti.

A bankok nem számítanak a hitelek bedőlésére

A koronavírus-járvány a gazdaság minden területén érezteti hatását, így az agráriumban is nőtt a bizonytalanság: láthatóan visszaesett a beruházási és hitelfelvételi kedv, több fejlesztést és bővítést is elhalasztottak a piaci szereplők – értékelte a helyzetet lapunknak a jelentős agrárportfólióval rendelkező OTP. A veszélyhelyzet elmúltával, a korlátozások feloldásával azonban visszatérhet a fejlesztések korábbi lendülete. A növénytermesztők számára a tavaszi aszály és fagykárok miatti gyenge termés, míg az állattenyésztők számára a madárinfluenza és a sertéspestis elleni védekezés okozhat az idén többletkiadást. A likviditási gondokra megoldást jelentő hiteltermékek felvétele esetében azonban már bővülés érzékelhető, nő az Agrár Széchényi Kártya népszerűsége. A Takarékbank lényegében zavartalan ügymenetről számolt be lapunknak, ők még a hitelfelvételi kedv csökkenését sem érzékelték. A karantén intézkedések okoztak ugyan átmeneti lassulást, azok elmúltával azonban visszatért a normál üzletmenet – állítja a Takarékbank hozzátéve, hogy a korábbi várakozásaiknak megfelelően, egyes termékek esetében – mint például az Agrár Széchenyi Kártya, rendszeres támogatások előfinanszírozása – azt meghaladó mértékben is bővült a hitelezésük. Az OTP nem valószínűsíti a bedőlt hitelek növekedését, azok, akiknek problémájuk volt, szerintük éltek a fizetési moratórium adta lehetőséggel, ügyfeleik 60 százaléka azonban nem vette ezt igénybe, ezek szerint nincsenek hiteltörlesztési gondjai. „Az agrárium banki kockázat szempontjából semleges ágazat, nem veszélyeztetett, ennek tekintetében a jövő évben a moratórium lejártával sem várunk érdemi növekedést a bedőlt hitelek állományában” – prognosztizálta kérdésünkre az OTP.Ami a támogatások csúszását illeti, az OTP nem tapasztalt az előfinanszírozási hitelek esetében komoly fennakadást, június 30-án jártak le a kifizetési határidők, minimális csúszás tapasztalható, de nem jelentős és nem több hónapos – közölték. A Takarékbanknál nem érzékeltek semmilyen negatív változást az uniós támogatások fedezete mellett adott előfinanszírozási hitelek törlesztését illetően. Ha azonban előfordulna bármelyik ügyfélnél a támogatások csúszása miatti nehézség, áthidaló megoldást keresnek, nem mondanak fel hiteleket – nyilatkozott egybehangzóan az OTP és a Takarékbank.

A kincstár és a bankok szerint  tehát minden a legnagyobb rendben, legfeljebb kisebb döccenők fordulhatnak elő, de azokat orvosolják. Az Agrárminisztérium pedig összesen több mint 100 milliárd forintnyi támogatásról számolt be, amely a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak enyhítésére szolgál a szektorban.

  • A 25 milliárdos Nemzeti Élelmiszergazdasági Válságkezelő Program első ütemében összesen több mint 4000-en nyújtottak be kérelmet 14 milliárd forintot meghaladó összegre. Az első kör három foglalkoztatotti létszámhoz kötött támogatása (élelmiszer-feldolgozók, kertészeti ágazat és halgazdálkodási ágazat) kapcsán pedig mintegy 80 000 foglalkoztatott után érkezett be támogatási igény a kincstárhoz.
  • A program második ütemében hatmilliárd forintos keretösszegre nyújthatják be támogatási igényüket az anyajuh- és a szarvasmarhatartók, a méhészek, valamint a zöldségtermesztők.
  • Továbbá meghirdettek egy 80 milliárd forintos beruházási pályázati csomagot a nagy hozzáadott értéket jelentő állattenyésztés és a kertészeti ágazat számára.

A lapunkhoz érkező jelzések szerint ennyire nem szép az összkép, gazdálkodók sorának kell próbálkozni a hitelek átütemezésével, a tárgyalások  még folyamatban vannak. Ami a tárca által meghirdetett milliárdos támogatásokat illeti, Kósa Ferenc úgy véli, a többség nem jut igazi segítséghez.  A károk enyhítésére meghirdetett támogatások csupán alamizsnák a termelők nagy részének, alig pár tíz vagy százezer forintos többlet támogatást jelentenek, amelyek közel sem tudják ellentételezni az okozott gazdasági károkat. A rendkívüli támogatások csupán mézes madzagok voltak, de komoly, valódi segítséget nem  jelentettek a gazdálkodóknak – fogalmazott.

Az egyik szaktanácsadó cég  Facebook-oldalának júliusi bejegyzése alapján a kisebb gazdálkodók között nem osztatlan a siker. A beszámoló szerint összesen 61 gazdának – anyatehén, tejhasznú tehén és anyajuh tartóknak, valamint zöldségtermesztőknek – igényeltek a koronavírus okozta károk enyhítésére támogatást. Az átlagos támogatási összeg 128.000 forint/gazdaság volt, amit december 31-ig kapnak majd meg az érintettek. A posztban feltett kérdésre, hogy egy gazdaságnak ez az összeg tényleges segítséget jelent-e a vírus okozta károk csökkentésére, ezt írta egy zöldségtermelő:

Nem nagyon. Kb. a vetőmag árát fedezi. Hol van még a különböző növényvédőszer, műtrágya, trágya, palánta nevelés ès egyéb költség. Annak viszont örülünk, hogy kapunk.

Kiemelt képünk illusztráció: MTI/Nemes János

Kategóriák: Zöld hírek

Figyelem, új számlaszámokra kell utalni a júliusi járulékokat

2020, augusztus 6 - 12:14

Mint ismert, július 1-jétől egykulcsos (18,5 százalékos) társadalombiztosítási járulék lépett a korábbi egyéni járulékok (nyugdíj-, természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási-, munkaerőpiaci járulék) helyébe. Ezzel párhuzamosan megváltoztak a számlaszám(ok) is, amelyekre a járuléko(ka)t kell fizetni, hívja fel a figyelmet Facebook-posztjában a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete. A júliusi járulékot már az új számlaszám(ok)ra kell befizetni, augusztus 12-i határidővel. 

A NAV oldalán nem találtunk a számlaszámok változásáról friss posztot, viszont az adóztatási számlaszámok és adónemek jegyzékében pirossal emelték ki a változást, amiből látszik az is, hogy az új tb-járulék utalásához más számlaszámot kell használniuk a magánszemélyeknek, őstermelőknek, egyéni vállalkozóknak, kifizetőknek, illetve a munkáltatóknak.

Ezen kívül változott az egészségügyi szolgáltatási járulék befizetéséhez rendelt számlaszám is, ahogy a NAV egy külön tájékoztatóban erre felhívja a figyelmet. (Egészségügyi szolgáltatási járulékot azoknak kell fizetniük, akiknek nincs semmilyen jogcímen egészségbiztosításuk. Akinek 2020. július 1-je után több mint hathavi tartozása keletkezik, az nem veheti igénybe térítésmentesen az egészségügyi szolgáltatást. Kivétel a sürgősségi ellátás.)

Érdemes tehát odafigyelni, hogy ne rutinból, a megszokott számlaszámokra utaljanak a munkáltatók, vállalkozók, őstermelők, kifizetők és magánszemélyek, hanem az új számlaszámokat használják. Ha mégis a régiekre utalnak, akkor az annyit jelent, hogy csináltak maguknak egy kis pluszmunkát. Utólag az adónemek közötti átvezetéssel lehet korrigálni az elrontott utalásokat, tudtuk meg Ruszin Zsolt adószakértőtől.

Kiemelt kép: Marjai János / 24.hu

Kategóriák: Zöld hírek

Megváltozik a Kika áruházak neve

2020, augusztus 6 - 11:55

A Kika Lakberendezési Kft. csütörtöki közleménye szerint a 75 éve alapított osztrák cégcsoport 5,1 milliárd eurós árbevételével a világ második legnagyobb bútorkereskedelmi lánca, amely 13 országban 320 üzlettel van jelen, Magyarországon eddig Möbelix és Mömax márkanév alatt. A hazai Kika üzletek megvételét a szintén osztrák Signa csoporttól a Gazdasági Versenyhivatal 2019 augusztusában meghozott hozzájárulása tette lehetővé.

Az áruházak jogfolytonossággal működnek tovább, de az XXXLutz beszerzési volumeneinek eredményeképpen a beszállítói kör bővül, új termékek, gyártók és modellek, Magyarországon eddig ismeretlen prémium és saját márkák jelennek meg, az áruházak pedig kívül és belül is megújulnak. Üllőn működni kezdett egy új központi raktár is, amivel 15-20 százalékkal nő azoknak a termékeknek a köre, amelyeket a vevők a vásárlás után azonnal elvihetnek – ismertette a közleményben Ingo Schalk, a Kika Lakberendezési Kft. ügyvezetője.

A koronavírus-járvány miatt az üzletek átalakításával néhány hétes csúszásban vannak az eredeti tervekhez képest, de a cégcsoport közölte, nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy gyorsabban behozzák a lemaradást. Várhatóan október közepétől már XXXLutz áruházakban lehet vásárolni.

A közleményben emlékeztetnek: a pandémiás helyzet felívelő szakaszban érte a hazai bútorkereskedelmet, 2018-ban és 2019-ben is 16-16 százalékkal nőtt az ágazat bevétele. A Kika Lakberendezési Kft. ebből nettó 27 milliárd forintos forgalommal részesedett tavaly.

Kiemelték azt is, hogy a kijárási korlátozások három hónapja alatt két és félszeresére nőtt az online forgalom az előző év hasonló időszakához képest.

A vállalat tervei szerint erősítik, fejlesztik az online értékesítési rendszert, ugyanakkor továbbra is teljes mértékűnek tartják az áruházak létjogosultságát, ez válhat hosszú távon a Lutz egyik erősségévé is a folyamatos digitális fejlesztések mellett – közölték.

Kiemelt kép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Kategóriák: Zöld hírek

Ételeket rendelt a Nébih, három szennyezett volt

2020, augusztus 6 - 10:47

A Nébih csütörtöki közleménye szerint az elmúlt hónapokban a járványügyi korlátozó intézkedések miatt jelentősen megnőtt az étel-házhozszállítással is foglalkozó éttermek, vendéglátó egységek száma, és a vásárlók igénye is egyre nagyobb az internetes rendelések iránt. A helyzetre reagálva a házhozszállítással foglalkozott az élelmiszerlánc-biztonsági hivatal a legutóbbi Szupermenta terméktesztjén.

Pizzákat, tésztákat, frissensülteket, hamburgereket, valamint a távol-keleti konyha leveseit rendelték házhoz. A Nébih laboratóriumában mért eredmények alapján a dobozokról vett minták nem mutattak ki mikrobiológiai szennyeződést a csomagoláson.

Három ételnél azonban a laboratóriumi vizsgálat szennyezettséget jelző mikroorganizmust mutatott ki, ebből egy frissensültben Escherichia coli baktérium volt, két esetben pedig magas Coliform és mikroorganizmus számot állapítottak meg.

A három szennyezettnek tekinthető, problémás étel vizsgálati eredményei alapján az érintett vállalkozásoknál a hatósági felügyelők helyszíni ellenőrzést tartottak. Az ezek során tapasztalt szabálytalanságok miatt egy esetben szükség volt a működés azonnali felfüggesztésére.

Mindhárom ellenőrzött vállalkozással szemben hatósági eljárás indult, egy esetben figyelmeztetés, két esetben bírság kiszabása folyamatban van – közölte a Nébih.

Az ellenőrzések során figyelmet fordítottak a weboldalakon, alkalmazásokban lévő tájékoztatók és az ételekhez kapcsolódó információk ellenőrzésére is. Hat kiszállított étel allergén-tartalmáról semmiféle információt nem kaptak, sem a megrendelés előtt a weboldalon nem szerepelt erre vonatkozó tájékoztatás, sem kiszállításkor nem volt az ételen annak allergén-tartalmára utaló jelölés. Az érintett vállalkozásokkal szemben hatósági eljárás indult.

Kategóriák: Zöld hírek

Opten: Légy óvatos, ha sok cégtáblát látsz egy ajtón!

2020, augusztus 6 - 10:06

Bár a cégjogi környezet sokat tisztult az elmúlt évek során, de még mindig akadnak szürke foltok a cégvilágban. Az egyik ilyen jelenség azon cégek túlélőképessége, amelyek  „frekventált” címekre vannak bejegyezve, azaz sok más vállalkozóval osztoznak a székhelyen. A jogi környezet engedi, sőt szabályozza is az egy címre bejelentett vállalkozások adminisztratív működtetésének kereteit, de az adatok alapján úgy tűnik, van még hova fejlődni a hazai cégvilágnak ezen a téren. Természetesen nem lehet általánosságban kijelenteni, hogy minden frekventált címre bejelentett vállalkozás problémás, a legtöbb statisztikai mutató azonban azt mutatja, hogy érdemes óvatosabbnak lenni az ilyen címekkel – állapítta meg az Opten vizsgálata.

Számos esetben természetes is, ha egy adott címen több vállalkozás található. Ha egy vállalkozó több cég tulajdonosa is egyben, bizonyos cégszámig és méretig indokolt is lehet a közös cím. Azonban ennél sokkal extrémebb jelenségek is megtalálhatók a hazai vállalkozások körében. Jelenleg Magyarországon

több mint 100 olyan cég működik, amelynek székhelycíme egybeesik egy hajléktalanszálló címével, illetve 500 cégtulajdonos lakik jelenleg hajléktalanszállón.

Nyilván önmagában még ez sem illegális tevékenység, de ezen cégekkel mindenképp érdemes óvatosabban bánni. Nem általánosítható, de jellemző gyakorlat volt sokáig, hogy a tulajdonosok úgy próbáltak menekülni a hátrahagyott tartozások elől, hogy nehéz helyzetbe került magánszemélyeknek játszották át vállalkozásukat.

Természetesen a cégcsoportosulás nem kell feltétlen, hogy ennyire extrém utat járjon be. Ipari parkokban, irodaházakban és székhelyszolgáltatóknál szabályozott keretek között is működhetnek cégek egy címen. Ezek mellett azonban előfordulnak kevésbé szabályozott tömörülések is. Összességében igen látványos kapcsolat azonosítható az adott címre bejegyzett vállalkozások száma és ezekhez a cégekhez köthető végrehajtások, vagy megszüntetésre irányuló eljárások között.

Jelenleg közel 100 ezer olyan vállalkozás található Magyarországon, amely olyan címen működik, ahol legalább 5 másik társával kell osztozni a vállalkozásnak. Ezen belül is a legnagyobb halmaz az a 32 ezer cég, amely olyan címen működik, ahol több mint 100 vállalkozás található. Amennyiben megnézzük a felszámolás, kényszertörlés, illetve a végrehajtás alá került cégek számát, egyértelműnek tűnik, hogy arányaiban is több a problémás cég, ha sok vállalkozás van egy címre bejelentve. A végrehajtás alá került cégek száma kétszeres, a felszámolás alá került cégek száma háromszoros, a kényszertörlés alá került cégek száma pedig ötszörös azon címek esetében, ahol több mint 100 vállalkozás található.

Forrás: Opten

Érdekesség, hogy amíg „csak” 20 vagy annál kevesebb cég található egy címen, addig nem növekszik meredeken a negatív eljárások aránya, de

a 20-nál több céget működtető székhelycímeken már meredeken növekszik a negatív eljárások aránya.

Önmagában is érdekes tény, hogy ilyen magas lehet az egy címre bejelentett vállalkozások száma, de a negatív eljárások magas száma, illetve az általános üzleti etikai környezet fokozott óvatosságra ad okot ezen cégcsoportosulások esetében. Természetesen nem lehet általánosítani minden ilyen cím esetében, és a cégjogi környezet szigorodása bizakodásra ad okot, ezzel együtt mindig érdemes körbenézni, hány vállalkozás cégtáblája található egy ajtó körül.

Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu

Kategóriák: Zöld hírek

Megszólalt a menyasszony, akit az esküvői fotózásán ért a bejrúti robbanás

2020, augusztus 6 - 08:02

A 29 éves Israa Seblani széles mosollyal pózolt saját esküvői fotózásán a libanoni Bejrútban, amikor a várost egy irgalmatlan erejű robbanás rázta meg, írja a Guardian.

This video captures the terrifying moment a bride posing for photographs on her wedding day is rocked by the massive warehouse explosion in Beirut. https://t.co/67cHoGsNc4 pic.twitter.com/NVpCUogop7

— CBS News (@CBSNews) August 5, 2020

A menyasszony orvosként dolgozik az Amerikai Egyesült Államokban és három héttel ezelőtt érkezett Libanonba az esküvőjére. A tragédia másnapján még mindig sokkhatás alatt voltak férjével, a 34 éves Ahmad Subeih libanoni üzletemberrel.

Két hete készültem a nagy napra, és mint minden más lány, én is nagyon boldog voltam, hogy férjhez megyek. Azt gondoltam, a szüleim örülni fognak, hogy menyasszonyi ruhában láthatnak, és úgy fogok kinézni, mint egy hercegnő. Szavakkal leírhatatlan, ami a robbanáskor történt. Azon gondolkodtam hirtelen, hogy meg fogok-e halni, hogyan fogok meghalni

– mesélte a Reutersnek a nő.

Leendő férje arról beszélt, a robbanást követően sétálni kezdtek a környéken, és leírhatatlan volt, amit láttak.

Sohasem hallottam ahhoz foghatót, mint a robbanás hangja volt

– nyilatkozott Subeih.

Most próbálják rendezni a soraikat. Szerdán elmentek a romos szállodai szobájukba összeszedni a holmijaikat és az irataikat, de ott is minden ablak kitört.

Subeih vízumra vár, hogy kiköltözhessen szerelméhez az Egyesült Államokba. Bár ő szereti Libanont, a kedd esti történtek után úgy érzi, ott élni már nem opció.

Rengeteg kár keletkezett, sokan meghaltak vagy megsérültek. De ha azt vesszük, hogy a férjem, a fényképész és én is sértetlenül megúsztuk, hálát adok az istennek, hogy megvédett bennünket. Emiatt vagyok optimista és próbálok arra koncentrálni, amiért ideutaztam

– zárta szavait a menyasszony.

Hat hónapja figyelmeztettek, ha nem viszik el a 2750 tonna ammónium-nitrátot, felrobban egész BejrútA hajó kapitánya korábban azt mondta, lőporos hordón tartják őket fogva.
Kategóriák: Zöld hírek

Tállai: siker, siker, siker

2020, augusztus 6 - 07:05

Ha csak Tállai Andrásnak, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkárának a szavaira figyelünk, azt hihetnénk, véget nem érő sikerszéria vesz körül minket.

Tállai ma az MTI-nek azt mondta, hogy Magyarország sikerrel állt ki az otthoni pálinkafőzés mellett, és hogy a következetes kiállás után most megvalósulhat uniós szinten is az, hogy a saját célra történő pálinkafőzés adómentes legyen.

Emlékeztetett arra, hogy Magyarország évekkel ezelőtt már megvívta a maga „pálinkaszabadságharcát” az unióval. A magyar kormány korábban adómentessé tette bizonyos mennyiségig a pálinkafőzést, Brüsszel azonban kötelezettségszegési eljárást indított emiatt. Hosszas egyeztetéseket követően végül 2015-ben nagyon kedvezményes szabályokat harcolt ki a kormány. Az elmúlt időszakban pedig azért küzdött, hogy ezeket, az egyébként csekély terhet előíró rendelkezéseket – például a főzést megelőzően a literenként hétszáz forintos, úgynevezett párlatadójegy megvásárlását – is el lehessen törölni – tette hozzá.

A célunkat elértük, az adómentes párlatfőzés szabadsága már mindenkit megillethet az EU-ban

– jelentette ki Tállai András.

Tegnap arról beszélt az államtitkár a Magyar Nemzetnek, hogy világraszólóak a magyar járványügyi intézkedések. Nemcsak a járványügyi védekezésben elért eredményei alapján tartozik Magyarország a világ élvonalába, hanem a koronavírus káros gazdasági hatásaival szemben is kiválóan teljesített – fogalmazott Tállai.

Egy-két hete azt ismertette, hogy jövőre már nem lesz szükség készpénzre vásárlásnál, akár egyetlen forintot is ki lehet fizetni bankkártyával, a közértek, edzőtermek, autószervizek és az ázsiai éttermek sem utasíthatják vissza a készpénz nélkül érkezőket.

Kategóriák: Zöld hírek

Tesco: alaptalanok a spekulációk a leépítésekről

2020, augusztus 6 - 06:27

A gazdasági napilap csütörtöki számában a Tesco ismét egyértelművé tette – ahogyan ezt Matt Simister, a vállalat közép-európai vezérigazgatója a Portfóliónak adott júniusi interjúban is leszögezte -, hogy a cég a magyar, a cseh és a szlovák üzletágak piacain erős pozíciót foglal el, és a növekedési kilátásai is jók.

A Tesco sajtóosztálya a híradások kapcsán azt is aláhúzta, hogy ezek a pletykák teljesen haszontalanok, és szükségtelen feszültséget keltenek a Magyarországon dolgozó több ezer tescós kolléga körében.

Mint közölték: a tények és az eredményeink, a befektetésekre és a fejlesztésekre vonatkozó bejelentéseink, valamint az elmúlt években a magyar vásárlók, a munkatársak és a közösségek iránt tanúsított elkötelezettségünk mind azt igazolják, hogy ezek a spekulációk alaptalanok.

A Magyar Nemzet szerdán londoni forrásokra hivatkozva egyebek mellett arról számolt be, hogy aggasztó kép körvonalazódik a tulajdonosoknál a Tesco áruházlánc pénzügyi kilátásairól, és a londoni központban nemrég elrendelt átvilágítás eddigi eredményei alapján biztos, hogy változik a multivállalat üzletpolitikája.

Emiatt a részvényesek drasztikus lépéseket várhatnak el az áruházlánc kelet-közép-európai piacain is. Csehországban és Szlovákiában szűkíthetik az eladótereket, a magyar Tescókban pedig a munkakörök jelenlegi technikai átalakítása után az anyacég utasítására csoportos létszámleépítések következhetnek.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 

Kategóriák: Zöld hírek

Két koronavírusos munkás a Suzuki-gyárban

2020, augusztus 6 - 06:16

Koronavírusos dolgozókat találtak az esztergomi Suzuki-gyárban – tudta meg a 24.hu.

Erről a cég eddig nem adott tájékoztatást, ezért miután ilyen információ jutott el hozzánk, megkerestük a vállalatot. Érdeklődésünkre elismerték, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ július 21-én tájékoztatta a vállalatot, hogy az egyik alkalmazott koronavírus tesztje pozitív lett. A hatósági eljárás mellett saját kontaktkutatást is végzett a cég házon belül. Azon munkavállalók, akiknél a közvetlen kapcsolat felmerült, házi karanténba kerültek – írták.

A Magyar Suzuki minden esetben felelős munkáltatóként jár el, így saját költségére, a lehető legrövidebb időn belül biztosította számukra a tesztelést. Az érintett személyek közül egy embernek lett pozitív a tesztje. Jelenleg nincs tudomásunk más fertőzött kollégáról.

Koronavírus - Még több hír a témában Koronavírusban halt meg egy egyébként egészséges hétéves fiú
Kategóriák: Zöld hírek

Nem csak az idén lesz drága a gyümölcs: a 2980 forintos málna még csak a kezdet

2020, augusztus 6 - 05:00
Egy év alatt 141 százalékkal drágult az alma és az őszibarack

Elszállt a gyümölcsök ára, ez már a KSH legutóbbi inflációs jelentéséből is kiderült, a részletes terméklistán mindössze négy gyümölcs árát figyelik meg, de mind jelentősen drágult: az alma 89 százalékkal, a citrom 45, a narancs 43, a banán pedig 12 százalékkal került többe, mint egy évvel korábban.

Az Agárgazdasági Kutató Intézet piaci árinformációs rendszere jóval több gyümölcsöt monitoroz, és ez a számsor még durvább. A július végi (a járvány miatt szűkített) adatok szerint a statisztikában szereplő két budapesti piacon a málna volt a legdrágább, kilónként 2980 forint, azt követte a köszméte (1380, 1780 forint), és a kajszi (980, 998 forint).

Ha pedig a tavaly július végi árakhoz hasonlítjuk, az derül ki, hogy egy év alatt legjobban a kajszi (+96; +150 százalék), az idared alma (+141 százalék), és a sárga húsú őszibarack (+75; +141 százalék) drágult. Több mint duplájába kerülhet még a köszméte, a golden alma, a szilva, és a sárgadinnye is.

A zöldségeknél viszont most nem jellemző kiugró áremelkedés. A FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke, Ledó Ferenc megjegyezte, ezek a statisztikák jól jelzik a trendeket, ugyanakkor az ország különböző részein lévő piacok, illetve üzletek árai között akár 50-80 százalékos áreltérések is lehetnek a kereslettől és a kínálattól függően.

Betettek a gyümölcsöknek a tavaszi fagyok

A gyümölcsöknél a jelentős áremelkedés legfőbb oka most a fagykár. Legutóbb 2007-ben volt olyan mértékű elfagyás a gyümölcsösökben, mint az idén – tudtuk meg Ledó Ferenctől. Hozzátette, vannak olyan időszakok, amikor a magyar termelésből hiányzó gyümölcsöket importból lehet pótolni, és ezzel az árakat is kordában tudják tartani, de most Európában sincs annyi gyümölcs, hogy például a kajszi-, illetve őszibarackból hiányzó mennyiséget pótolni tudják.

Almánál más a helyzet – a minőségi nyári alma még csak ezután jelenik majd meg a piacon, eddig a tárolt télit értékesítették. Almából már tavaly is kevés termett a legfőbb európai termelőnél, Lengyelországban, és Magyarországon is. Erre jött rá, hogy a koronavírus-járvány miatt sokan fölvásárlásba fogtak, így az amúgy is szűkös készlet még jobban kifogyott, a kialakult hiány erősítette a drágulást.

Összességében egész évben magas gyümölcsárak várhatóak a szakember szerint. A zöldségeknél viszont kicsit árnyaltabb a kép – az olyan növényfajoknál, mint például a paprika és a paradicsom, ahol a friss piaci termelés jelentősebb része üvegházból, fóliából származik, inkább árcsökkenés következett be tavalyhoz képest az elmúlt hónapokban, hetekben. A szabadföldi terményeknél pedig az éppen aktuális heti kereslettől függ, hogy az árak hogyan alakulnak. De mivel éves szinten kiegyensúlyozott az ellátás, emiatt a FruitVeb nem vár jelentős ármozgásokat, egyik irányban sem.

Ezért kerül többe a dinnye

A sárgadinnye szezonja késve, június 10-e körül indult, a fóliás szürettel. A tavaszi munkaerőgondok miatt eleve kevesebbet ültettek belőle az idán, az élőmunka drágult, a szabadföldi ültetvényeknek pedig nem tett jót a rengeteg eső – sorolta az elnök az árfelhajtó hatásokat.

A görögdinnye szezonja ugyancsak késett. Nálunk az idén kicsivel kevesebb lesz belőle, mint szokott, de még elég. Viszont Európában lényegesen kevesebb a termés, mint más években, és ez az árakat felfelé hajtja. Görögdinnyéből 50-70 ezer tonnát exportál Magyarország, többnyire nyomott áron, kilónként 15-16 eurócentért. Most viszont jó áron lehet exportálni is, 23-30 centért, így majdnem mindegy a termelőnek, hogy itthon adja el a dinnyét, vagy külföldön, nagyjából ugyanannyit kap érte. Nálunk azért drágább most a görögdinnye, mert többet tudnak belőle exportálni, mint tavaly ilyenkor.

Az alma árától függ a narancsé is

Az árakat egyébként az is befolyásolja, hogy mennyire jól szállítható termékről van szó. Az alma ilyen, de például a barack nem, szóval ha az utóbbiból van hiány, azt nehezebb pótolni.

Az alma Ledó Ferenc szerint ősszel nem fog jelentősen tovább drágulni, a tavaszi fagyok miatt várható szerény hazai almatermés mellett sem, mert Lengyelországban jó termés várható (4 millió tonna körüli). Tudnak majd elegendő mennyiséget behozni, ezért nem számít jelentősebb drágulásra a téli almánál a tavalyi évhez képest, legfeljebb 10-20 százalék körülire.

Érdekesség, hogy a déligyümölcsök ára többnyire az almáéval mozog együtt. Magyarázata, hogy ha az alma drága, akkor a déli gyümölcsöket is el tudják adni drágábban (nagyobb lesz a kereskedő haszna), ha viszont olcsó az alma, akkor a banánt, citromot, narancsot sem veszik meg drágán az emberek.

Fotó: MTI/EPA/ANP/Sem van der Wal Tartósan magasabbak lehetnek az árak

Mint Raskó György agrárközgazdász elmondta nemrégiben a Népszavának, több olyan tényező is van, amely miatt tartósan drága gyümölcsökre, zöldségekre kell számítani. Ledó Ferenc is egyetért ezzel, kiemelve a következőket:

  • Mivel az Európai Unióban várhatóan csökkennek az agrártámogatások, így ahhoz, hogy a termelő ne menjen tönkre, többet kell, hogy kapjon a termékéért.
  • A nagymértékű zöldítés (vegyszermentes, műtrágyamentes termelésre törekvés) szintén drágítja a termelést – ezt is be kell építeni az eladási árakba.
  • A mezőgazdasági termelők jó része már időskorú, a fiatalok számára pedig nem igazán vonzó a pálya. Ahhoz, hogy az legyen, jövedelmezőbbé kell tenni, vagyis többet kell kapni a termékekért.
  • Rövid idő alatt jelentősen megdrágult az élőmunka – 2015-2016-ban még 500-600 forintba került a szedésnél egyszerűsített foglalkoztatásban egy munkaóra, most pedig 1200-1600 forintot kell adni az embereknek. Miközben a teljesítmény, a minőség nem javult. (A tapasztalatok szerint a járvány alatt munkájukat elvesztők tartósan nem maradnak meg az alkalmi kertészeti munkáknál.)
  • A dráguló munkaerő problémáján segíthet a gépesítés, digitalizáció, robottechnika, de ez is drága, beruházás-igényes. Arról nem is beszélve, hogy még nem minden területre vannak kiforrott megoldások.
  • A forró, időnként aszályos időjárás miatt már az öntözést sem lehet megúszni – ahogy Ledó Ferenc fogalmazott, aki ma Magyarországon öntözés nélkül akar zöldséget, gyümölcsöt termeszteni, az nem kockáztat, hanem hazaradírozik. A korszerű öntözőberendezések költsége pedig nem kevés, és ezen az sem fog sokat enyhíteni, ha az állam legalább a föld széléig elviszi végre a vizet.

Egy kutatás szerint már a mostani drágulás miatt is kevesebb gyümölcsöt tudunk venni:

A drágulás miatt a lakosság fele kevesebb gyümölcsöt tud venniBele kell törődni, hogy aligha fognak csökkenni az árak a következő években. Európai árakra kell berendezkednünk

Az igazi árversenyt egyébként a multiláncok diktálják – ők próbálják leszorítani az árakat, hogy becsábítsák a vevőket. Ledó Ferenc szerint az árleszorítás tovább már nem mehet, mert nem lesz érdemes termelni. Ugyanez látszik Nyugat-Európában is.

A nyugati áraktól egyébként már nem mindig vagyunk lemaradva zöldség-gyümölcsnél – ez látszik most például a görögdinnyénél is. Egységes európai termékspecifikáció diktálja az elvárásokat, és már az árakat is európai szinten kell nézni. Ma már képes a magyar mezőgazdaság olyan minőséget előállítani, amit jó áron tud eladni nyugaton, és ez érdeke is. Ha a termék jól bírja a szállítást, nincs akadály.

Az még kérdés, hogy a konzervek, befőttek, lekvárok, ivólevek áraiban hogyan fog lecsapódni az idei jelentős gyümölcsár-emelkedés.

Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs/24.hu

Kategóriák: Zöld hírek

Így lehet okosabbá tenni a régi hálózatokat

2020, augusztus 5 - 12:58

Egy több telephellyel rendelkező vállalat helyi egységei között jellemzően nagy távolságokat áthidaló, nagy kiterjedésű WAN kapcsolatok működnek, ám ezek már nem a legkorszerűbb megoldások. A digitalizációt segítő SD-WAN technológia előnye, hogy akár már szolgáltatásként is igénybe vehető – írta szakmai blogján az Invitech.

Az SD-WAN (software-defined wide area network) szoftveres megoldások, kommunikációs és adatátvitel technológiák segítségével tudja nagy kiterjedésű, hagyományos WAN hálózatok működését hatékonyabbá tenni.

A megoldás egyaránt támogatja az Internet, MPLS és LTE átviteli technológiákat, a hang-, adat- és videótovábbítást, valamint optimalizálja a több WAN kapcsolatból álló hálózat forgalmát.

Az új hálózati modellel a sávszélességet hatékonyabban kihasználva magasabb teljesítmény biztosítható a legfontosabb alkalmazásokhoz, mindezt úgy, hogy a hálózat integritása és az adatbiztonság nem sérül.

A hálózat nemcsak egészében, hanem részenként is modernizálható, több lépésben bevezethető, mivel képes bármilyen hálózati technológiával együttműködni. A végpontok két részre oszthatók: központi nagyobb és távoli kisebb telephelyekre. Célszerű azzal a csoporttal kezdeni, amely jelenleg a nagyobb problémát okozza az üzleti folyamatokban, ezzel is gyorsítva a digitalizációs fejlődést. Az ilyen megoldásokat hibrid WAN hálózatnak nevezik.

Kohl Ákos

Kohl Ákos, az Invitech termékmenedzsere szerint az SD-WAN legtöbb előnye két, korábban különálló csatorna összekapcsolásából származik. A hagyományos telekommunikáció mindig egy aktív és egy tartalék backup vonalra épül, és az utóbbit csak akkor veszi igénybe, ha a fővonal megszakad.

Az SD-WAN azonban szoftveres megoldással mindkettőt használja: például egy 50 megás fővonalat és egy 10 megás backup vonalat egyetlen egyesített csatornaként tud kezelni. Ez fokozza a teljesítményt, a rendelkezésre állást, pozitívan hat a felhasználói élményre, miközben költséghatékony is.

Az Invitech az utóbbi időben jelentős erőforrást allokált arra, hogy SD-WAN szolgáltatását kiépítse és fejlessze. Az infokommunikációs szolgáltató szakemberei biztosak abban, hogy a piac hosszú távon pozitívan fogadja az új technológia nyújtotta előnyöket. A hazai piacon ez a megoldás még nem forrott ki, de a számtalan előnye miatt elterjedése csak idő kérdése.

Üzletmenetbe vágó előnyök

Az SD-WAN többek között csökkenti a teljes hálózatkiesések számát, hiszen egy vonal kieséséhez képest sokkal kisebb az esélye annak, hogy egyszerre két vonal szakad meg, így ha esetleg csökkentett üzemmódban is, de az üzleti szolgáltatások folyamatosan üzemelnek.

Kohl Ákos hozzátette: az SD-WAN virtuálisan tud kapcsolódni a felhőszolgáltató végpontjaihoz, és ennek a logikai kapcsolatnak köszönhetően érzékelhetőn gördülékenyebb lesz a felhőalapú működés, javul a reakciókészség.

A tradicionális működéshez képest szintén jelentős hozzáadott értékkel bír az extra hálózati biztonság. Ilyen például a beépített tűzfal és a home office funkció kialakításának lehetősége. Ahogy azt tavasszal a koronavírus miatt tapasztalhattuk, a váratlan karantén idején számos cégnek okozott fejfájást az otthoni munka biztonsági beállításainak tömeges elvégzése, esetleges nagy értékű új eszközök beszerzése. Ennek a hálózati megoldásnak a segítségével viszont rövid időn belül távmunkaképes irodát lehet kialakítani.

Az Invitech szerint a legnagyobb előny, hogy az SD-WAN segítségével okosabbá tehető egy meglévő hálózat, ehhez nincs szükség jelentős beruházásra és új hálózat kiépítésére. A váltás akár már egyetlen végpontnál is megérheti, de a valódi előnyöket akkor lehet kihasználni, ha az SD-WAN több végpontot köt össze. További részletek az ICT-cég blogján.

Kiemelt kép: Getty Images

Kategóriák: Zöld hírek

Magyar Nemzet: Többlépcsős lehet a leépítés a Tescónál

2020, augusztus 5 - 05:58

A Magyar Nemzet londoni forrásokból úgy értesült, aggasztó kép körvonalazódik a tulajdonosoknál a Tesco áruházlánc pénzügyi kilátásairól, a londoni központban nemrég elrendelt átvilágítás eddigi eredményei alapján mostanra biztos, hogy változik a multivállalat üzletpolitikája. Emiatt a részvényesek drasztikus lépéseket várhatnak el az áruházlánc kelet-közép-európai piacain is – írja a napilap szerdai számában.

A Magyar Nemzet cikke szerint Csehországban és Szlovákiában szűkíthetik az eladótereket, a magyar Tescókban pedig a munkakörök jelenlegi, technikai átalakítása után az anyacég döntésére csoportos létszámleépítések következhetnek – több hullámban.

A napilap a hazai piacon is meghatározó kereskedelmi szereplő belső köreiből úgy tudja, hogy feszült a hangulat a Tesco áruházlánc londoni anyavállalatánál: úgy tűnik, az ottani tőzsdén jegyzett vállalat tulajdonosai a vártnál kedvezőtlenebb hírekre számíthatnak a nemrég soron kívül elrendelt átvilágítás végső eredményeként. A lap londoni forrása azt jelezte, hogy a jelentés egyes konkrétumai már ismertek a központban, de a megszűnő lengyel vonal mellett a magyar leányvállalatot is magába foglaló Tesco Europa csoport többi tagjánál, a cseh és a szlovák piacon még zajlik a körülmények feltérképezése, vagyis még nincsenek végleges számokon alapuló döntések.

Az eddigi adatsorok ugyanakkor rosszabbak a vártnál, ezért egyre nagyobb az esélye, hogy elkerülhetetlenek lesznek további drasztikus lépések legkésőbb az aktuális üzleti év végéig – olvasható az MTI által szemlézett cikkben.

A Tesco a nyár elején már döntött a lengyelországi kivonulásról, és a Magyar Nemzet úgy tudja, hogy a cseh és a szlovák vonalon is azt vizsgálják, a leányvállalatok eredményei hogyan tudják még jobban megtámasztani az egyesült királyságbeli anyacéget. A kilátások meglehetősen vegyesnek tűnnek, de a régiónkban folyamatban lévő, eleddig boltszűkítéseket, munkakörök megszűnését, készletcsökkentést, végső soron piaci kivonulást is jelentő központi racionalizálási terv további irányát sejteti a Guardian nemrég megjelent cikke.

A fordulatot inkább a szeptemberre véglegessé váló belső átvilágításról szóló jelentés hozhatja Londonból, ami a lap forrása szerint a pesszimista válságstratégiát léptetheti életbe. Ez a kötelező minimálbér-emelések évei előtti időkben még több mint 21 ezer, most pedig 15 ezer magyar munkavállalót foglalkoztató leányvállalat esetében a legnagyobb havi kiadásként számon tartott bérköltségek megvágását jelentheti, vagyis nagyobb arányú, több hullámban megvalósítható létszámleépítéseket – mondta az anyavállalat alkalmazottja. Megjegyezte: a pénzügyi helyzet pillanatnyi mentése mellett az átvilágítás célja az is, hogy az eredmények kontrolljával folyamatosan készítsék fel a vállalat értékesíthető elemeit a régiós tulajdonoscserékről szóló tárgyalásokra.

Frissítünk!

A Tesco szerint mindez csak spekuláció, amit a tények nem igazolnak. A Tesco eredményei, befektetései, fejlesztési bejelentései, valamint az elmúlt években a magyar vásárlók, munkatársak és közösségek iránt tanúsított elkötelezettsége mind azt igazolják, hogy ezek a spekulációk alaptalanok. A pletykák ráadásul szükségtelen feszültséget keltenek a Magyarországon dolgozó többezer tescós kolléga körében. A Tesco nemrégiben egyértelműen kifejtette álláspontját magyar, cseh és szlovák üzletágaival kapcsolatban: ezeken a piacokon erős a piaci pozíciója és jók a növekedési kilátásai. Erről beszélt Matt Simister is nemrégiben, a Portfolio.hu-nak adott interjújában.

Kiemelt kép: 24.hu/Kummer János

Kategóriák: Zöld hírek

Történelmi csúcs: kétezer dollár felett az arany ára

2020, augusztus 4 - 18:44

Az azonnali jegyzésekben közép-európai idő szerint este hét óra körül 2000,76 dolláron, 1,22 százalékos pluszban forgott az arany. A New York-i árupiacon a decemberi határidős jegyzésekben 2017,50 dolláron, 1,57 százalékos pluszban állt az arany, de eddigi napi csúcsán 2019,80 dolláron is járt az unciánkénti ár.

Az arany ára 31 százalékkal emelkedett az év eleje óta, köszönhetően az alacsonyabb kamatoknak és a nagy jegybankok újabb gazdaságösztönző intézkedéseinek, amelyek célja a koronavírus-járvány által okozott gazdasági károk enyhítése.

Elemzők rámutattak: az ösztönző intézkedések továbbra is nyomást gyakorolnak a dollárra, és az amerikai-kínai feszültségek felerősödése is hozzájárul a biztos menedék szerepét betöltő arany iránti kereslet emelkedéséhez.

Kiemelt kép: Himanshu Bhatt/NurPhoto/AFP

Kategóriák: Zöld hírek

Elkaszinózta, luxusholmikat, drága autót vett az amerikai cégvezető a dolgozók megtartására szolgáló pénzből

2020, augusztus 4 - 07:46

Az Egyesült Államokban milliókat küldtek el hetente a cégek a koronavírus-járvány kezdeti részén, volt olyan hét, amikor 7 millió új munkanélküli volt. Az állástalanok aránya jócskán felülmúlta a 2008-2009-es gazdasági világválság idején mért 10 százalékot is, 14,5 százalékig szaladt idén. Az ottani kormányzat is gyorsan cselekedett, több támogatási programot indított, hogy valahogyan lefékezzék a nagy elbocsátási hullámot. Az egyik program keretében olcsó, 1 százalékos kamatozású hiteleket szántak adni kis- és középvállalatoknak, hogy azok abból a pénzből fizessék a dolgozóik bérét, és ha így történik, a törlesztést fel is függeszthetik.

Azonban a program sok esetben félrement – derül ki a Portfolio.hu összeállításából.

Az a legkisebb gond, hogy – mivel sietni kellett – nem voltak tiszták az elején a részletszabályok, illetve nagyon rohamtempóban tették közzé a szabályokat, ezért aztán volt néhány bank, amelyik nem tudta elkezdeni nyújtani a hiteleket a program indulásakor. (A hiteleket a bankok folyósították.)

Hiába volt az a cél, hogy csak kkv-k vegyék fel, pláne a nehéz helyzetben levők, több nagyobb cég is kért és kapott ilyen hitelt.

A nagyobb baj az, hogy sokak kihasználták a programot. Olyan cégvezetőkről is beszámol a Portfolio.hu, akik nem a dolgozóik bérét állták az olcsó hitelből, hanem  inkább saját magukra költötték a pénzt: luxuscikkeket vásároltak, hotelben szálltak meg, drága autókat vettek, volt, aki saját lakáshitelét törlesztette be, Las Vegasban elkaszinózta a pénzt, más cégvezető társadalombiztosítási számokat hamisított, amellyel nem létező emberek foglalkoztatását próbálta igazolni.

A hitelekért felelős kisvállalati hivatal már több mint 1000 feljelentést kapott a szóban forgó hitelek illetéktelen felhasználása miatt, több tucat büntetőeljárás indult már mintegy 11 államban. A hivatal előzetes számításai szerint mintegy 250 millió dollárnyi (azaz durván 75 milliárd forintnyi) hitel vándorolhatott illetéktelen kezekbe, a pénz egy részének, mintegy 1,9 millió dollárnak ráadásul nyoma veszett külföldön – írja a lap.

Kiemelt kép: New York, 2020. július 17. Táblákat tartó tüntetõk azt követelik, hogy New York állam vezessen be egy új, a milliárdosok által fizetndõ tõkenyereség-adót, amelybõl élelmiszert és lakbértámogatást kapnának a koronavírus-járvány miatt munkanélkülivé váló, de munkanélküli segélyre nem jogosult lakosok New Yorkban 2020. július 17-én. A nem szabályosan foglalkoztatott munkások és a hivatalos papírokkal nem rendelkezõ bevándorlók nem részesülnek a járvány idejére szóló központi támogatásokból. MTI/EPA/Justin Lane

Kategóriák: Zöld hírek

Odacsapott a koronaválság az új autók piacának

2020, augusztus 3 - 20:04

A január-júliusi időszakban 67.725 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ami éves összevetésben 25 százalékos csökkenés.

Az MGE emlékeztet arra, hogy áprilisban és májusban a koronavírus-járvány következtében bevezetett válságintézkedések és a gyárbezárások miatt 50 százalék feletti volt a visszaesés, amelyet reményeik szerint a második fél év valamelyest kompenzálni tud.

A forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma júliusban 6 százalékkal 181-re nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az év első hét hónapjában pedig 22 százalékos növekedést regisztráltak éves összevetésben, így a számuk 1.183-ra emelkedett. Az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, ennek folytatása az MGE szerint tovább lendíthetne a piacon.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy a használt autók behozatala továbbra is jelentősen meghaladja az új autókét: júliusban 12.196 darab, az első hét hónapban 77.280 használt személygépkocsi érkezett az országba. A használt gépjármű import növekedési trendjének megállítása, különösen annak korösszetétele miatt fontos feladat, amely egyre kevésbé tűr halasztást – idézte az egyesületet az MTI.

Kiemelt fotó: MTI / EPA / EFE / Andreu Dalmau

Kategóriák: Zöld hírek

Lehidalt, amikor a szervizben közölték vele, nincs is 24 hónapos garancia a telefonjára

2020, augusztus 3 - 10:33

Olvasónk egy Samsung mobiltelefont vásárolt tavaly július végén az eMAG-nál, 24 hónap jótállással. Mivel a készülék idén nyáron meghibásodott, bevitte egy márkaszervizbe, ahol megdöbbenésére azt közölték vele: csak 1 év garancia van a telefonjára. Sőt az is kétséges volt, megjavítják-e. A fogyasztóvédelmi egyesület szerint egyértelműek a jótállási szabályok, mégis előfordul, hogy egymásra mutogat a szerviz és a forgalmazó.

Az eMAG nem tudja, miért utasította el a javítást a szerviz

A telefon jótállási jegyét az eMAG üzemeltetője, a Dante International Kft. állította ki 24 hónapra, a szervizben ennek ellenére azt mondták olvasónknak, hogy csak 1 év jótállás van a készülékén. Nem értette, hogyan lehetséges ez, és hogy kinek van igaza. Jelezte az eMAG-nak is, hogy a szerviz szerint csak 1 év a garancia, de mivel a webáruháznál eleinte nem igazán érezte a törődést, hajlott rá, hogy a szerviznek higgyen. Hiába erősítette meg neki a webáruház, hogy 24 hónapos a jótállás, és azt ajánlották, rajtuk keresztül kérje a javítást, a bizalma megingott, így maradt a szerviznél. Úgy gondolta, mindenképpen meg kell javítsák a telefonját, mert még a kötelező 1 éves jótálláson belül volt. Csakhogy pár nappal később a szerviz közölte, nem javítják meg a készüléket, amíg a jótállás ügye nem tisztázódik.

Az eMAG kérdésünkre megerősítette, hogy a telefont 24 hónapos gyári garanciával/jótállással értékesítették, és úgy tájékoztatták az ügyfelet, hogy ha a gyártói garancia(jótállás) nem is érvényes, a forgalmazói garancia keretén belül kezelik a hibás telefont. Amivel tulajdonképpen nem zárták ki, hogy a szerviznek igaza lehet. Azt is írták, hogy a vásárlói levél és az ügyfélszolgálati adataik alapján nem tudják megállapítani, miért utasította el a Samsung-szerviz a készülék javítását. De ha őket direktben megkeresi a vásárló, érvényesíteni tudja a garanciát/jótállást a megvásárolt készülékre – tették hozzá.

Az olvasó úgy vélte, az eMAG átverte a garanciával, a webáruház szerint azonban szó sincs erről. Magyarországon 1 éves kötelező jótállás van a jogszabályban meghatározott termékkörre, a plusz egy évet a Samsung vállalta, de a jótállás kötelezettje a kereskedő, vagyis az eMAG. Ha meghibásodik a termék, a vevő fordulhat hozzájuk is, de a javítószolgálathoz is. Ha pedig a szervizben elakad, az eMAG tud segíteni, hiszen kereskedőként ő a jótállás kötelezettje – hangsúlyozták.

Nem mindegy, ki hozta forgalomba a telefont

A Samsung Zrt. leszögezte, Magyarországon közvetlenül a fogyasztóknak nem értékesítenek termékeket, illetve nem feltétlenül ők hozzák forgalomba az általuk gyártott készülékeket. Hozzátették, az értékesítőre kötelező 1 éves jótálláson felül további 1 év szerződésen alapuló jótállást biztosítanak, de csak az általuk forgalomba hozott mobiltelefonokra, meghatározott feltételekkel.

Amennyiben nem ők hozták forgalomba a telefont, a szerviznek tájékoztatnia kell az ügyfelet a jótállás pontos körülményeiről, tehát hogy a hivatalos jótállást az értékesítő vállalkozásnál érvényesítheti. E mellett, amennyiben érvényes, egy éven belüli jótállással rendelkezik az adott mobilkészülék, úgy azt szerződött szervizpartnerük méltányosságból, saját döntése alapján megjavíthatja, amennyiben a javításhoz minden szükséges eszköz, például alkatrész, szoftver a rendelkezésére áll. Ez alapján tehát nem feltétlenül volt köteles a szerviz elvégezni a javítást.

Azt is írták, hogy mivel a szervizek általában független vállalkozások, szerződést kötnek különböző piaci szereplőkkel (például biztosítótársaságokkal, gyártókkal, kereskedőkkel) a szervizszolgáltatásokra, a gyártói szakszerviz például a Samsung Zrt.-vel. Amikor az ügyfél a vásárláskor megkapja a jótállásra vonatkozó információkat, akkor a tájékoztatásnak az is a része kell legyen, hogy melyik vállalat hozta forgalomba az adott terméket, milyen jótállási feltételek érvényesek rá, illetve, hogy az ügyfél hol találja, hogyan éri el a szervizhálózatot, ügyfélszolgálatot – nyomatékosították.

Megnéztük, olvasónk jótállási jegyén csak az eMAG-os érvényesítéséről volt tájékoztatás. Viszont az eMAG megkeresésünkre azt írta, a vevő döntése, hogy szervizhez fordul-e vagy hozzájuk.

A Bravotel Üzletházak Kft. szervizhálózatának vezetője is azt hangsúlyozta, hogy csak a Samsung Zrt. által forgalomba hozott mobiltelefonokra vonatkozik a plusz 1 év, szerződésen alapuló, önként vállalt, korlátozott jótállás. A konkrét üggyel kapcsolatban nem adtak tájékoztatást, de olvasónktól úgy tudjuk, két nappal azután, hogy azt mondták, a jótállási probléma miatt nem javítják meg a készüléket, végül mégis elvégezték a javítást.

Nem pingpongozhatnak a vevőkkel

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége ügyvezető elnöke, Baranovszky György szerint, ami a jótállási jegyen van, annak megfelelően kell eljárni. Ha az szerepel rajta, hogy 24 hónapra szól, akkor egyértelmű, hogy 2 éven belül kezelni kell a fogyasztó panaszát. A meghibásodott terméket a fogyasztó visszaviheti oda, ahol vásárolta, vagy elviheti megjavíttatni márkaszervizbe is – ez az ő döntése. Baranovszky György szerint azonban célszerűbb lehet a terméket az értékesítőhöz visszavinni, mert a hozzájuk érkező panaszok alapján a szervizek néha lepattintják a garanciális javítást kérő vevőt. Előfordul ennek az ellenkezője is, hogy az értékesítő utasítja el a javítási igénnyel hozzá fordulókat, mondván, mindenképpen szervizbe kell vinnie a meghibásodott terméket. Ez is helytelen eljárás. A lényeg, hogy

a szereplők nem pingpongozhatnak a vevővel. Ha a szervizbe vitte a készüléket, a szerviz köteles elvégezni a javítást, ha az értékesítőhöz, akkor az értékesítő. Nem mondhatja továbbá a szerviz, hogy nincs 2 év jótállás, ha egyszer a jótállási jegyen az szerepel. Annak pedig nincs jelentősége jótállási szempontból, hogy ki hozta forgalomba a terméket

– szögezte le.

Kiemelt képünk illusztráció: Mikhail TereshchenkoTASS /Getty Images

Kategóriák: Zöld hírek

Hetvenezret bukott a szülinapi meccsjegyen a Bayern-szurkoló

2020, augusztus 1 - 08:55

Odavágott a koronavírus a sportrendezvényeknek, és a lemondott focimeccsek jegyein nagyobbat bukhattak a drukkerek még azoknál a turistáknál is, akiknek meghiúsult az utazásuk, és a visszafizetéskor lecsíptek a pénzükből – derült ki egyik olvasónk történetéből. Sok a vitás ügy, információink szerint számos utazással kapcsolatos és meccsjegyes panasz van már a Békéltető Testület előtt.

Még tavaly októberben lepte meg olvasónkat a születésnapjára a felesége két jeggyel az idén április 11-re meghirdetett Bayern München–Düsseldorf focimeccsre. A koronavírus-járvány miatt a mérkőzést végül május végén, nézők nélkül, zárt kapuk mögött játszották le, így olvasónk sem szurkolhatott a helyszínen kedvenc csapatának. Ráadásul a World Tickets, amelytől a felesége vette a jegyet, 70 ezer forinttal kevesebbet térített vissza nekik, mint amennyit eredetileg a neje fizetett. Jogosan vagy nem? Ennek jártunk utána.

A Bayern 24 órán belül válaszolt: visszatérítette az alapárat

Amikor olvasónk megtudta, hogy a Német Labdarúgó Szövetség úgy döntött, zárt kapuk mögött kell megtartani a meccseket, először a hazai jegybrókernél érdeklődött a visszatérítésről, de mivel nem kapott érdemi választ, közvetlenül a Bayern Münchennek is írt. Az FC Bayern 24 órán belül reagált, hogy ők már visszafizették a jegyek árát a partnereiknek, és azt ajánlották, hogy olvasónk is a jegybrókernél érdeklődjön.

A meccsrajongó férfi úgy gondolta, innentől már minden sínen lesz, visszakapják a két jegyre kifizetett összesen 172 525 forintot. Csakhogy a bróker a különböző költségekre hivatkozva mindössze 104 ezer forintot utalt vissza nekik, amin felháborodtak, hiszen kis híján 70 ezer forintot buktak így a meccsjegyeken. Annyi vigaszuk volt, hogy a szálloda visszautalta nekik a szobafoglalásra befizetett teljes összeget, sőt, a légitársaság is simán fizetett, csak minimális kezelési költséget vont le.

A jegybróker nem kívánt nyilatkozni az ügyben lapunknak. Más forrásból azonban úgy tudjuk, a brókerek helyzete bonyolultabb lehet a szállásadókénál vagy a légitársaságokénál, ugyanis nem minden esetben kapják vissza a meccsjegyek árát.

A közvetítők költségei drágítják a külföldi jegyeket

Mint megtudtuk, a külföldi sportesemények belépőjegyeihez általában egy vagy több külföldi közvetítőn keresztül lehet hozzájutni. Emiatt a belépőjegy alapárára rárakódik a beszerzésben közreműködő partner(ek) díja és a végső értékesítő saját árrése is. Az ügyfél által fizetendő jegyár ezért magasabb, mint a belépőjegy alapára. A jegyirodáknál eltérőek lehetnek az árak, attól függően, milyen közvetítőkkel dolgoznak, az ügyfél pedig eldöntheti, hogy elfogadja-e az egyik irodánál ajánlott árat vagy másik jegybrókert keres.

Amennyiben egy rendezvény elmarad, ellehetetlenül (akár járvány, akár más ok miatt), a rendezvény szervezője (például a labdarúgóklub) a saját szerződési feltételei szerint nyújt visszatérítést, jellemzően az alapárra. A közvetítők pedig nem térítik vissza a saját jegybeszerzésükkel kapcsolatban felszámított díjakat – emiatt kaphat kevesebbet vissza az ügyfél, mint amennyit befizetett, amikor megrendelte a jegyét.

A hazai irodák többféle lehetőséget ajánlottak azoknak az ügyfeleknek, akik nem mehettek ki a meccsükre:

  • ráfizetés nélküli átfoglalást a következő szezon azonos mérkőzésére,
  • kupont, amely jegyvásárlásra használható  a következő szezonban az adott labdarúgócsapat bármely otthoni mérkőzésére,
  • pénzvisszatérítést, de csak annyit, amennyit ténylegesen visszautalt a hazai jegybrókernek a külföldi partner.
Némelyik klub csak ígérte a visszatérítést

A vírus okozta káoszban szinte minden angol, spanyol, olasz, német bajnoki meccset elhalasztottak, majd később zárt kapuk mögött mégis lejátszottak. (A topligák közül egyedüliként a franciák véget vetettek a szezonnak a járvány kitörése után.) Az ezekre a meccsekre megvásárolt jegyeknél a partnerektől csak a jegyen szereplő összegeket kapták vissza a hazai jegyárusok, nem ritkán nem pénzben, hanem levásárolható voucher formájában. A visszatérítés/voucher általában az általuk a partnernek (nem szervezőnek) ténylegesen befizetett összeg 25–50–70 százaléka volt, meccsenként eltérően. Úgy tudjuk, az olasz meccseknél rendeletet is kiadtak a voucheres jegyvisszatérítésre, hogy megakadályozzák a cégek tömeges bedőlését, elkerüljék fizetésképtelenségüket.

Információink szerint voltak olyan klubok is, amelyek csak ígérték, hogy a jegyek árát visszafizetik, vagy voucher formájában kárpótolnak, de eddig egyik sem érkezett meg a hazai brókerekhez. A bérletekkel vagy jegykontingensekkel, hospitality jegyekkel rendelkező szurkolókat pedig úgy kárpótolták (például a Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United), hogy a klubok költségmentesen átírták a kontingenseket, bérleteket a következő szezonra.

Az átfoglaláson kívül előfordul az is, hogy segítő alapítványnak ajánlják fel a szurkolók a jegyárat, vagy levásárolható voucher formájában némi kezelési költség levonásával kártalanítják őket a kialakult vis maior helyzetben. Hogy melyik országban mit lehet és mit nem, az eltérő.

Voltak olyan sportesemények is, amelyeket töröltek a szervezők a járványra, kormányrendeletre, tilalomra, a sportolók és szurkolók egészségvédelmére hivatkozva (például olyan rangos teniszversenyek, mint a wimbledoni torna vagy a Forma-1-es futamok egy része). Ezeknél az eseményt (a megrendezés utolsó napját) követő 15–30 napon belül automatikusan visszafizették a szervezők a jegyek árát, amit a brókerek is visszaadtak az ügyfeleknek.

Meccsek amúgy nem maradnak el általában, az azonban előfordul, hogy máskor tartják meg azokat, mint eredetileg meghirdették. Ilyenkor a klubok jegyekre vonatkozó ÁSZF-e a mérvadó, ami szerint a jegyek nem lemondhatók. Ha az új dátum nem jó az ügyfélnek, legfeljebb azt teheti meg, hogy átadja valaki másnak a jegyét.

Saját igazolható költségeit levonhatja a jegybróker

A Bayern Münchent ismerve a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke, Baranovszky György biztos abban, hogy a klub automatikusan visszafizette a jegyek árát. Hozzátette, a jegyirodák az általános szerződési feltételben rendelkezhetnek arról, hogy mennyit tartanak vissza, ha a szerződés ellehetetlenül. Megnéztük, de nem találtunk ilyet olvasónk jegybrókerének dokumentumában. Azt viszont írják, hogy az árban a jegyáron kívül benne van az eljárási díj és a beszerzés költsége is. Valamint azt is, hogy amennyiben a visszaigazolás szerinti megrendelés nem vagy csak részben teljesíthető, úgy csak az arányos vételárat fizetik vissza a vevőnek, illetve hogy csak a jegy vételárát térítik meg, kamatot, utalási, kezelési költséget, kiszállítási díjat és egyéb járulékos költségeket, díjakat nem.

Koronavírus - Még több hír a témában 9 új fertőzött, 1 ember meghalt

Baranovszky György szerint, ha a vírus miatt hiúsult meg a meccs látogatása, akkor valóban ellehetetlenülésről van szó, és a Ptk. alapján a feleknek el kell számolniuk egymással. Ez azt jelenti, hogy a jegybróker a befizetett árból valóban visszatarthatja a szolgáltatás teljesítésével kapcsolatban felmerült igazolható költségeit. De csak ezeket. Ha a fogyasztó szerint ez a levonás túl sok, azt tanácsolja: vetessen fel jegyzőkönyvet. Előfordul, hogy ez már önmagában hatásos lehet, és jobb belátásra bírhatja a szolgáltatót.

Kiemelt kép: Christophe Gateau /DPA /AFP

Kategóriák: Zöld hírek