altenergia.hu - Alternatív Energia Hírportál

Tartalom átvétel
www.alternativenergia.hu
Frissítve: 11 óra 29 perc

Közel húszezer napelemet telepítenek Környén

2019, április 24 - 20:57

A nyolc hektáros, saját területre szeptember végéig közel húszezer napelemtáblát telepítenek. Szűcs Attila, a vállalkozás ügyvezetője elmondta, a beruházás összege 1,6 milliárd forint, mely saját erőből és tíz éves futamidejű, Takarékbank által folyósított hitelből származik. A projekt megtérülési ideje 9-8 év, a társaság húsz évre kötött áramátvételi szerződést a MAVIR Zrt.-vel. A napelemparkban a kínai BYD szolárpaneljeit helyezik el, a keletkező energiát 12 kilométeres kábelen továbbítják és 68 Huawei inverter alakítja váltóárammá a villamosenergia hálózat számára. Az ügyvezető ismertette, hogy az Eurotrade Zrt. cégcsoportja közel 30 megawattnyi naperőműves kapacitást fejleszt, három erőmű már termelésben áll. Az Eurotrade Zrt. megállapodást kötött a Komáromban elektromos autóbuszokat gyártó, kínai BYD-del napelemek kereskedelmére. Magyarországon napelemparkoknak már több tízezer táblát értékesítettek és készülnek a háztartási kiserőművek piacára való belépésre. Az Eurotrade Zrt. egy 1990-ben alapított, magyar családi vállalkozás, kezdetben cseh és szlovák teherautók importjával foglalkoztak, majd emellett olasz teherautók forgalmazására és szervizelésére álltak át. Tevékenységüket a komáromi autópálya csomópont melletti, 33 ezer négyzetméteres központból irányítják, ezenkívül Budapesten és Szombathelyen van telephelyük, illetve leányvállalatot alapítottak Romániában és Szlovákiában. A cégcsoport mintegy 30 vállalkozást foglal magába, 300-nál több embernek adnak munkát, 2018-as bevételük megközelítette a 15 milliárd forintot.

Kategóriák: Zöld hírek

Augusztustól él az éjszakai repülési tilalom Budapest felett

2019, április 24 - 10:55

Az erről szóló megállapodást Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter jelentette be kedden Budapesten. A Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács ülése után tartott sajtótájékoztatón Tarlós István azt mondta: a miniszter ígérete szerint augusztustól “biztosan működik” majd az éjszakai repülési tilalom. Ugyanakkor lehetnek rendkívüli helyzetek, amikor abban az időszakban is leszállási lehetőséget kell majd biztosítani repülőgépeknek – mutatott rá. A főpolgármester közölte azt is, hogy külön vizsgálják majd a hajnali öttől reggel nyolc óráig terjedő időszak kérdését.
A zajmérések hivatalos jogosultságát a közlekedési hatóság kapja meg, de kérelemre lehetőség lesz egyedi mérések elvégzésére is – ismertette Tarlós István. Közölte: a mérések alapján szankciókat szabhat ki a Budapest Airport és a közlekedési hatóság a légitársaságokra. Az ezekből befolyó összegeket a zajvédelemre lehet majd fordítani – tette hozzá. Palkovics László közölte, a repülési tilalom azt jelenti, hogy 0 és 5 óra között manővert Budapest felett nem lehet majd tervezni. A döntés meghozatalánál a repülés biztonsága elsődleges követelmény volt. Van ugyanakkor egy sor repülésbiztonsági és nemzetközi kötelezettség, amely szerint bizonyos helyzetekben a korlátozástól függetlenül leszállási lehetőséget kell biztosítani – tette hozzá. A miniszter azt mondta, hogy az átlagos három éjszakai manővert nullára szeretnék csökkenteni.

Szankcióként zajvédelmi díjat vezetnek majd be, az érintett lakosság számára pedig újból meghirdetik az ablakszigetelési programot – jelentette be. Ha a zajszint meghaladja a határértéket, akkor azért az adott légitársaság felelősséggel tartozik. A szankciókból befolyó összegeket részben a zajmonitorrendszer fejlesztésére, nagyobb részben pedig a lakossági zajszigetelési programra fordítják – mondta. Palkovics László kitért arra is, hogy a már említett időszakban meg akarják emelni az eddig ötcsomós engedélyezett hátszélszintet. Az ügyben egy független intézet által készítendő tanulmányra várnak, és ha az pozitív lesz, akkor szeptembertől tíz csomóra emelkedne a hátszélszint. A nemzetközi tapasztalatok szerint ötcsomósnál nagyobb hátszél esetén is biztonságosan le lehet szállni – mondta.

Palkovics László kitért arra is, hogy a Közlekedéstudományi Intézet és a Budapest Airport mérései egymásnak megfeleltek, de azt is megállapították, hogy bizonyos zajmérő helyeket át kell helyezni. Mint mondta, szeretnék azt is, hogy a Budapestre repülő légitársaságok lehetőség szerint olyan gépeket használjanak, amelyeknek a zajterhelése kisebb. Ebben a Wizzair élen jár, hiszen a legutóbb átadott flottájának gépei fele akkora zajt produkálnak, mint a korábban általuk használt gépek – tette hozzá Palkovics László. A miniszter kijelentette: a megállapodás a budapestiek érdekei mellett Magyarország gazdasági érdekeit is szolgálja, hiszen olyan mértékben nem limitálták a repülőgépek forgalmát, hogy annak erre hatása lenne. Kérdésekre válaszolva Tarlós István elmondta: a közfejlesztési tanács napirendjén szerepel a repülőtérre vezető gyorsforgalmi út megújítása, és várhatóan ez a következő önkormányzati ciklusban meg is történik majd.

Palkovics László ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy folyik a repülőtér kötöttpályás megközelítésének vizsgálata is. Két koncepció van: az egyik a meglévő vasúti infrastruktúra használatával érné el a repülőteret, a másik egy közvetken, direkt megközelítés. A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kutatóhálózatára vonatkozó kérdésekre válaszolva elmondta: a kormány azt gondolja jónak, hogy a kutatóhálózat ne az MTA-n belül, hanem más módon működjön, és a kutatóhálózatot irányító testületbe fele-fele arányban delegáljon tagokat az akadémia és a kormány. Ehhez a struktúrához és ehhez az arányhoz ragaszkodik – mondta.

Kategóriák: Zöld hírek

Az ország legnagyobb naperőműve épül Kapuvár mellett 10 milliárd forintból

2019, április 24 - 10:37

A próbaüzemet követően októbertől indulhat a termelés. Az ország eddigi legnagyobb, mintegy 25 megawatt csúcsteljesítményű naperőműve a volt Lengyár területén létesül majd. A beruházó Közép-Európa legnagyobb, tőzsdén jegyzett, megújuló energiára szakosodott szereplője, az Enlight Renewable Energy. A kivitelező fővállalkozó a Greencells, az alvállalkozói munkákat magyar cégek végzik. A legmodernebb technológiát felvonultató naperőműparkot magas minőségű napelempanelekkel, és német inverterekkel látják el. Pusztai Péter, a projektfejlesztő cég, a BNRG ügyvezető igazgatója beszédes számadatokat is megosztott lapunkkal. – A fejlesztés egy 220 ezer négyzetméteres iparterületen valósul meg, s mintegy 76 ezer napelempanelt szerelünk fel. A készülő naperőmű 10 ezer háztartás, azaz 30 ezer ember villamosenergia-igényét fedezi 25 éven keresztül. Átvitt értelemben ez nemcsak Kapuváron, de a környező településeken élőket is zöldenergiával látja el negyedszázadon át. Nem beszélve arról, hogy a működésének köszönhetően éves szinten több tízezer tonnávalcsökkenti az ország szén-dioxid-kibocsátását – tudtuk meg az ügyvezetőtől. Jöjjön még egy jelentős számadat. Magyarország jelenleg legnagyobb működő naperőműve 20,6 megawatt kapacitású, a kapuvári ezt közel 20 százalékkal meghaladó, 25 megawattos csúcsteljesítménnyel üzemel majd. S hogy miért a Kapuvár melletti területre esett a választás?

– A naperőmű-fejlesztésnél az elsődleges szempont, hogy hol képes a hálózat az ekkora mennyiségű betáplálandó elektromos áramot fizikailag befogadni. Kapuváron erre megvan a lehetőség. Másfelől nem kellett kivonnunk művelési ágból mezőgazdasági területet, egy már meglévő, megfelelő méretű iparterületre telepítjük a napelemeket. E két szempont alapján döntöttünk úgy, hogy Kapuváron valósítjuk meg ezt a gigantikus beruházást – sorolta az okokat Pusztai Péter, majd hozzátette, hogy a helyi önkormányzat is mindvégig partner volt a fejlesztésben. A városvezetést innovatív szemléletűként, nyitott gondolkodásúként jellemezte. – Köszönjük a testületnek, a városnak és a polgármesternek a segítőkész hozzáállást.  A teljes cikk itt olvasható.

Kategóriák: Zöld hírek

Bécsben virágföldet készítenek a városban keletkező zöldhulladékból

2019, április 20 - 10:08

A Guter Grund nevet viselő virágföldet a város zöldhulladékának felhasználásával állítják elő, ráadásul teljesen tőzegmentes és a bio-termesztésben is felhasználható. Mintegy 100 ezer tonnányi zöldhulladék – fonnyadt salátalevél, almahéj és növényi nyesedék – landol Bécs külső kerületeiben az úgynevezett bio-szemetesekben, amelyekből 80 ezer darab található a város zöldövezetében. A bio-kukát az ingatlantulajdonosok ingyen igényelhetik, ezeket hetente egyszer ürítik, tartalmuk a lobaui komposztálóüzembe kerül. Szintén itt végzi a város szeméttelepein leadott zöldhulladék, valamint a parkok és zöldterületek gondozása során keletkező bio-szemét. Európa legnagyobb nyílt rendszerű komposztálóüzemében évente mintegy 45 ezer tonnányi jó minőségű komposztot állítanak elő, amelynek egy része a bécsi parkokba, zöldterületekre kerül, illetve a város területén zajló, biológiai növénytermesztésben hasznosítják. A komposzt másik részéből készül a Guter Grund nevet viselő virágföld, amely egyaránt alkalmas kerti- és balkonnövények ültetésére. A bécsi föld különlegessége, hogy egyáltalán nem tartalmaz tőzeget, helyette fakéreg-humusszal és megfelelően előkészített farostokkal teszik lazává és könnyűvé a szerkezetét. A virágföld bármelyik bécsi szeméttelepen megvásárolható, a 18 literes zsák 3 euróba kerül, a 40 literes pedig 5 euróba. Az osztrák főváros köztisztasági vállalata 2009 óta állít elő a város területén keletkező, illetve a lakosságtól begyűjtött zöldhulladékból virágföldet, amiből a kezdetek óta az idei szezonkezdésig összesen 300 ezer zsáknyi fogyott.

 

PID / Houdek

Kategóriák: Zöld hírek

Felvásárolt a Mol egy műanyag-újrahasznosító céget

2019, április 20 - 09:53

A Mol hétfői közleménye szerint a német Auróra vállalat főként az autóipart látja el egyedi, zárt láncú módon begyűjtött ipari műanyaghulladékból az adott célra összeállított alapanyag-keverékkel. A vállalkozás portfóliója elsősorban újrahasznosított műszaki műanyag és polipropilén alapú alapanyag-keverékekből áll. A Mol a beruházás eredményeképpen poliamid-, polipropilén- és egyéb újrahasznosított alapanyag-keverékek széles skáláját kínálhatja majd ügyfeleinek, kiegészítve ezzel a natúr polipropilénből és polietilénből álló termékportfólióját. A tranzakció a vállalategyesítéshez szükséges hatósági jóváhagyásra vár. A tájékoztatás szerint a Mol csoport 2030-as stratégiájának egyik sarokköve a vállalat petrolkémiai értékláncának kiterjesztése. Ennek keretében a Mol a következő évtized végéig 4,5 milliárd dolláros beruházást kíván végrehajtani különféle petrolkémiai és vegyipari növekedési projektekbe. Az alapanyag-keverékek előállítása és az újrahasznosítás a stratégia kulcsterületei közé tartozik, az autóipar pedig stratégiai ágazat, ahol a két vállalatcsoport szerint egyre nő a kereslet az újrahasznosított anyagok iránt.

Az Auróra Group tagjai az Aurora Kunststoffe GmbH, az Aurora Kunststoffe VS GmbH és az Aurora Kunststoffe Walldürn GmbH. A 2009-ben alapított Aurora Kunststoffe GmbH a németországi Neuensteinből irányított családi középvállalkozás. A vállalat zárt láncú módon begyűjtött ipari műanyaghulladékok újrahasznosításával állítja elő termékeit. A begyűjtött alapanyagot erőforrástakarékos és környezetbarát módon alakítják át granulátumokká és kompaundokká székhelyükön, illetve két további üzemükben, Walldürnben és Villingen-Schwenningenben. Az idei év elején adták át új, csúcstechnológiájú neuensteini üzemüket, amely megduplázza az eddigi, évenkénti 15 000 tonnás feldolgozói kapacitásukat.

Kategóriák: Zöld hírek

Pillepalacktutajjal érkeztek a Maroson Szegedre a gyergyói tűzoltók

2019, április 20 - 09:39

A tutajosokat Szegeden Botka László (MSZP) polgármester és Kakas Béla (Fidesz-KDNP), a Csongrád megyei közgyűlés elnöke fogadta. A nyolcfős csapat április elsején a Hargita megyei Gyergyóremetéről – a Maros forrásától 50 kilométerere – indult el tutajával. Az úszóalkalmatosság két egyenként 12 négyzetméteres felületű fémvázból és az azokat megtöltő háromezer pillepalackból áll, irányítását kormánylapát és evezők segítik. Az érkezést követően Szabó Zoltán zászlós újságíróknak elmondta: útjuk nagyjából a terveknek megfelelően alakult, csupán a folyó sodrását becsülték egy kicsit túl, így az utazás a tervezett két hét helyett tizenhat napig tartott. A legnehezebb feladat az volt, amikor a tutajt ketté kellett bontani, hogy a gátaknál kiemeljék, de ebben a környékbeli települések tűzoltói alkalmanként segítségükre voltak. Nehézségeket okozott az elmúlt hét esőzése is, de az út végére a jó idő is visszatért – mondta. A nyolc tűzoltó a testületen belül is együtt dolgozik és a vízi túra sem ismeretlen számukra, tavaly az Oltot járták be, igaz akkor még csónakkal. Szabó Zoltán szerint a Maros felső szakasza különösen szép, akár vadvízi evezésnek is beillett az út első fele. Az erős sodrás, a szűk kanyarok nyomai a tutajon is látszanak, szinte minden nap javítani kellett valamit a járművön. Bár találkoztak szemetesebb területekkel, a folyó völgye az előre számítottnál tisztább volt – mondta a zászlós, hozzátéve: bízik benne, akciójukkal sikerült a Maros-mentén élők figyelmét felhívni arra, jobban figyeljenek oda környezetükre.

Kategóriák: Zöld hírek

Az eddig védettnek hitt hegyvidéki területekre is eljutnak a szálló műanyagrészecskék

2019, április 20 - 09:22

A Nature Geoscience című folyóiratban publikált tanulmány készítői 2017-2018 folyamán öt hónapon át vizsgálták a Spanyolország és Franciaország közötti természetes határt képező magashegységben lévő állomás környékét és megállapították, hogy naponta átlagosan 365 apró műanyagrészecske rakódott le a terület minden egyes négyzetméterén – írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál. A kutatók két megfigyelőkészüléket használtak, hogy azok egymástól függetlenül mérjék fel a mikroműanyagok koncentrációját a területen, amely a legközelebbi falutól hét, a legközelebbi várostól, Toulouse-tól pedig több mint 100 kilométerre fekszik. A szakemberek döntően a 10 és 150 mikrométer átmérőjű – összehasonlításképpen, egy emberi hajszál átlagosan nagyjából 70 mikrométer széles – műanyagrészecskékre fókuszálták a vizsgálatukat. A délnyugat-franciaországi Toulouse-ban működő EcoLab munkatársa, Deonie Allen szerint a tanulmány legfőbb megállapítása, hogy a mikroműanyagok – lévén, hogy a szél, a hó és az eső elszállítja őket a távoli hegyvidékekre, ahol aztán lerakódnak – légköri szennyezőanyagoknak számítanak. A kutatóknak ugyan sikerült megállapítaniuk a műanyagok típusát, ám azt, hogy pontosan honnan érkeztek vagy mekkora távolságot “tettek meg”, nem sikerült megállapítaniuk. A légáramlatok elemzése alapján azonban úgy vélik, hogy a műanyagrészecskék egy része legkevesebb 100 kilométerről érkezhetett. “A jelentős helyi műanyaghulladék-források hiánya miatt azonban, feltehetőleg messzebbről származnak” – jegyezte meg Allen. A kutatókat megdöbbentette, hogy a meteorológiai állomásnál megállapított mikroműanyag-koncentráció egyenértékű a Párizshoz és a dél-kínai iparvároshoz Tungkuanhoz hasonló nagyvárosokban kimutatott értékkel.

Kategóriák: Zöld hírek

Német tudósok: az elektromos autók nem jelentenek megoldást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére

2019, április 20 - 09:09

Az ifo intézet (ifo Institut – Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e. V.) közleménye megállapítja, hogy az elektromos járművek forgalomba állítása nem járul hozzá számottevő mértékben a közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez. Ehelyett a közlekedésben sokkal inkább a földgáz, hidrogén és bio-metán üzemű belsőégésű motorok elterjesztésére kellene helyezni a hangsúlyt. Németországban az áramtermelési energia-mixet és az akkumulátorgyártás áramigényét is figyelembe véve az akkumulátor-üzemű teljesen elektromos járművek összesített járulékos szén-dioxid kibocsátása még a legjobb esetben is kissé meghaladja a dízelmotorokét, sőt átlagban magasabb annál.
Az ifo gazdaságkutató intézet jelentése a kölni egyetem és a müncheni egyetem már kereskedelmi forgalomban lévő elektromos és modern dízelautókkal végzett konkrét kísérleteire és számításaira alapuló tanulmányát idézi. A tanulmány az akkumulátorgyártás áramigénye mellett figyelembe vette az alternatív energiahordozókra épülő áramtermelés szerepét is az elektromos járművek összesített szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt hatásában. A számítások kimutatták, hogy a földgázüzemű autók már a ma rendelkezésre álló technológiával is mintegy harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízeles járművek.

Hosszabb távon mindemellett a hidrogén üzemű járművek kínálhatnak további előnyöket azáltal, hogy a hidrogén alkalmas a szél- és naperőművek által csúcsidőben termelt áram “tárolására” és későbbi felhasználására. Márpedig a csúcsidőben termelt áram tárolására egyre inkább szükség lesz azzal párhuzamosan, ahogy a technológia részaránya növekszik az energiamixben. Az ifo által idézett tanulmány élesen bírálja azt az uniós jogalkotási gyakorlatot, amely “zéró” szén-dioxid-kibocsátással veszi figyelembe az elektromos autókat az elterjesztésüket ösztönző intézkedésekben. Ez az eljárás azt a benyomást kelti, mintha az elektromos autók nem termelnének szén-dioxidot, holott erről szó sincs – hívja fel a figyelmet a tanulmány. Valójában az elektromos autók gyártása és az akkumulátorok gyártása egyaránt meglehetősen energiaigényes folyamat. A forgalomban lévő elektromos autókat pedig a rendelkezésre álló energia-mix alapján termelt árammal töltik fel. A tanulmány szerint a szén-dioxid-kibocsátás tényleges és hatékony csökkentéséhez a hagyományos belsőégésű motorokkal először földgázüzemre, majd később a valóban “zéró” szén-dioxid-mérleggel rendelkező bio-metánra kellene átállni.

Kategóriák: Zöld hírek

Tarlós: Nem mondhatom, hogy nem lesz dugódíj

2019, április 19 - 10:55

Tarlós István a napokban a kérdésben megjelent hírekre reagálva emlékeztetett: tíz évvel ezelőtt eldőlt kötelezettségről van szó. Nem a kormány és a városvezetés “valós vagy virtuális vitája” a lényeg, ennek nincs relevanciája. Van egy kötöttség, amiben az unió Budapesttel “tulajdonképpen türelmes”, és nem az a vita tárgya, hogy akar-e valaki dugódíjat vagy nem. Ez egy elvi lehetőség, és erre utal a véleményezésre közzétett mobilitási terv is – tette hozzá. Közölte, az ügyben még nem született döntés, a behajtási díjjal foglalkozik majd a fővárosi közfejlesztési tanács, és az Európai Unióval is folytattak már egyeztetéseket. Hozzáfűzte: nem mondhatja azt kategorikusan, hogy nem lesz dugódíj, mert Demszky Gábor “jogutódja”, s ha kijelentené ezt, akkor az Európai Unió milliárdos bírságot szabhatna ki. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a kérdésről nem lehet népszavazással dönteni, mint ahogy azt Karácsony Gergely, a baloldali pártok főpolgármester-jelöltje felvetette. A referendum semmi relevanciával nem bír az unió határozatára és a jogérvényes szerződésre. “Ez vagy egy egészen alapvető tudatlanság vagy szándékos félrevezetés” – fogalmazott Tarlós István. A főpolgármester reagált arra is, hogy Karácsony Gergely szombati kampányindító rendezvényén arról beszélt: soha nem volt ennyi patkány a városban, mint most. Tarlós István emlékeztetett arra, hogy a patkányfertőzöttség miatt 2018 decemberében a Fővárosi Közgyűlés 647 millió többletforrást biztosított fokozott patkányirtás elvégzésére. Ennek eredményeképpen az akkori időszakban a patkányok észleléséről szóló 1400 körüli lakossági bejelentések száma a negyedére, 350-re csökkent – fűzte hozzá.

Tarlós István megjegyezte is, hogy a patkányirtásról a Fővárosi Közgyűlés kétszer is hozott határozatot. A testület 2017 májusában 1,3 milliárd forintot biztosított a feladatra. Ezt a határozatot mindenki megszavazta, kivéve Karácsony Gergelyt, aki nem vett részt az ülésen. A már említett többletforrásról Karácsony Gergely nem is tudhatott, mivel az akkori közgyűlési döntéskor sem volt jelen – mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy a szocialista képviselők nem szavazták meg a többletforrás biztosítását.
Közölte, a Főkert vezérigazgatójától kért egy statisztikát, hogy hasonlítsák össze: “mit művel Zuglóban a fanyüvő főpolgármester és a környezetvédelem királya, Zugló polgármestere”. Az adatok szerint – leszámítva a Városligetben, a Főkert által ültetett 73 fát – a főpolgármesterként több fát ültetett Zuglóban, mint három év alatt a kerületi polgármester – jelezte, hozzátéve azt is, hogy a jelentés szerint a XIV. kerületben egyetlen zöldfelületi beruházás van, de az is csúszásban van, és problémákkal terhelt.
Tarlós István a dugódíj bevezetésére vonatkozó kérdésekre válaszolva azt mondta: amíg nem ismerik az Európai Unió álláspontját, hogy ragaszkodnak-e komoly pénzelvonásokhoz, ha nem vezetik be a behajtási díjat, addig az ügyben nem tudnak eljutni a döntéshozatalig.

Kategóriák: Zöld hírek

Légszennyezettség: fontos döntést hozott az EU

2019, április 19 - 10:43

A strasbourgi plenáris ülésen 474:47 arányban megszavazott, bár még az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács jóváhagyására váró egyezség értelmében az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell leszorítani az idei szinthez képest. Ez megfelel az Európai Bizottság eredeti javaslatában szereplő számoknak. Az intézményközi tárgyalásokon az EP 35 százalékot próbált elérni, az uniós tagállamok azonban ebbe nem mentek bele. Az elfogadott értékek magasabbak annál, mint amit például Berlin szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet mindazonáltal ezeket sem tartja elegendőnek. Ezen célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagárára vonatkoznak, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni. A gyártóknak biztosítaniuk kell, hogy 2025-re eladásaik legalább két százaléka zéró vagy alacsony kibocsátású járművekből származzon. A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások jegyében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. “Nagy siker, hogy az EU most első ízben fellép a nehézgépjárművek széndioxid-kibocsátása ellen. A rendelet segít csökkenteni a közutak légszennyezettségét és javítja a levegőminőséget. A tiszta teherautók jövőjét az innováció határozza majd meg. A jogszabálynak ezért a változtatásra és a technológiai fejlődésre kell ösztönözni az iparágat” – közölte Bas Eickhout, az EP zöldpárti jelentőstevője. A hatályba lépéshez ezen intézményközi megállapodást még az EU másik társjogalkotó szervének, a tagállamok kormányait tömörítő tanácsnak is meg kell erősítenie. Európában évente 400 ezer haláleset írható a légszennyezés számlájára.

Kategóriák: Zöld hírek

Mobilapplikáció segít a környezetbarát szokások kialakításában Kínában

2019, április 17 - 20:54

A 2016-ban bemutatott Ant Forest program a felhasználók mindennapi tevékenységét nyomon követve, a környezetbarát megoldásokat, egyebek mellett az online fizetést, vagy a környezetkímélő közlekedési eszközök használatát úgynevezett virtuális zöld energiává konvertálja. Tízezer lépés megtétele után a felhasználók például csaknem 200 gramm, míg internetes jegyvásárlás esetén nagyjából 10 gramm virtuális zöld energiát kaphatnak. Ezen felül pontoznak még olyan környezettudatos döntéseket is, mint például ha valaki nem kér eldobható evőeszközt az interneten rendelt étel mellé. Az összegyűjtött virtuális zöld energia pedig szintén környezetbarát célra használható fel: egy bizonyos mennyiség elérésekor a felhasználó nevében egy fát ültetnek el Kína sivatagos területein. A program közösségi médiaplatformként működik, így a felhasználóknak arra is lehetőségük van, hogy “energiát lopjanak” az ismerőseiktől. Ráadásul az Ant Forest rangsort készít, így a felhasználókat versenyzésre ösztönzi.
A cég adatai szerint 2018 végéig több mint 400 millió ember – vagyis a világ népességének öt százaléka – csatlakozott a kezdeményezéshez, és eddig több mint 55,5 millió fát ültettek a felhasználók pontgyűjtése nyomán a Kína északnyugati részén fekvő Kanszu tartományban, az északon található Belső-Mongólia Autonóm Területen, illetve az ország egyéb sivatagos részein.

Egy, a CGTN-nek nyilatkozó, 27 éves felhasználó elmondta: már tíz fát ültettek a nevében Belső-Mongóliában az elmúlt két évben, ami főként annak köszönhető, hogy minden nap gyalog közlekedik. Az Alipay a G20 csoportot (a világ 19 legnagyobb gazdaságát és az Európai Uniót tömörítő szervezetet) alkotó országok klímavédelmi munkacsoportjának (CSWG) a japáni Naganóban április 15. és 17. között megtartott idei második találkozójára is meghívást kapott, hogy az Ant Forest program bemutatásán keresztül ismertesse, hogyan segíthet a digitális technológia a klímaváltozás elleni küzdelemben. Liu Csin, az Ant Forest mögött álló Ant Financial – az Alipay társszervezete – egyik részlegvezetője a találkozón elmondta: hisznek abban, hogy a világon sokakban megvan a szándék, hogy megóvják a környezetet, és szeretnének a tőlük telhető legnagyobb mértékben hozzájárulni egy zöldebb jövő kialakításához. Hozzátette: a cég az innovatív technológia segítségével kíván az emberek jó szándékából kézzelfogható eredményt létrehozni. A több mint 700 millió aktív felhasználóval rendelkező Alipayt jelenleg a világon több mint 40 országban és régióban fogadják el, májustól pedig Magyarországon is elérhető lesz a hazánkba látogató kínai turisták számára.

Kategóriák: Zöld hírek

Brutális hatékonyságot értek el napelemekkel a termőföldeken

2019, április 17 - 11:46

A napenergia-termelést növénytermesztéssel kombináló megoldással a földhasználat hatékonyságát 186 százalékra tudták emelni egy németországi tesztben – közölte a Fraunhofer ISE. Az agrofotovoltaikus rendszerek tesztelése két éve folyik Németországban mintegy harmad hektáros termőföld területen. Az összességében 194 kilowatt teljesítményű fotovoltaikus rendszert öt méter magas állványra rögzítették, míg a földben, a panelek alatt négyféle növény termesztésével kísérleteztek: téli búza, burgonya, lóhere és zeller. Míg egységnyi terület földhasználati hatékonysága különálló, tehát nem kombinált alkalmazásuk esetén a fotovoltaikus rendszer és a növénytermesztés esetében egyaránt 100-100 százalék, addig az együttes, agrofotovoltaikus alkalmazás 2017-ben 160, 2018-ban pedig 186 százalékos hatékonyságot volt képes elérni – számolt be a szervezet a teszt eredményeiről. Ezt azt jelenti, hogy egyetlen, egységnyi földterületen egyszerre történő alkalmazásuk mellett is közel ugyanakkora eredményt hozott a napenergia- és növénytermesztés, mint ha két ugyanekkora, különálló földterületen telepítették volna ugyanezeket. Az eredmény annak köszönhető, hogy míg a napelemek száma/sűrűsége csak kevéssel marad el attól, mintha önálló, földre telepített fotovoltaikus rendszerről lenne szó, addig az alá telepített haszonnövények a panelek nyújtotta árnyékban nem egyszer nagyobb terméshozamot értek el, mint a kizárólag növénytermesztésre használt referenciaültetvényeken. A panelek mintegy 30 százalékkal mérsékelték a talajfelszín besugárzását, míg a talajnedvesség nyáron nagyobb, télen kisebb volt a napelemek alatt, mint egy sima ültetvényen, írta a portfolio.hu.

2018-ban a napelemekre érkező sugárzás (sugárzásösszeg) a megelőző évit 8,4 százalékkal haladta meg, a termelt áram mennyisége ugyanakkor körülbelül 2 százalékkal nőtt. Az agrofotovoltaikus rendszer villamosenergia-termelésének költsége versenyképes a kis méretű fotovoltaikus rendszerével, a költségek pedig várhatóan tovább csökkennek majd a méretgazdaságosságnak és a tanulási folyamatnak köszönhetően.

Kategóriák: Zöld hírek

Elektromos autóbuszt állítottak forgalomba Salgótarjánban

2019, április 16 - 19:16

A szólóbusz már tavaly decemberben megérkezett a városba. Több meglévő viszonylatba is beszáll kisegítő járatként, többek között délutánonként a zagyvarónai és baglyasaljai viszonylatokat segíti ki. Az új elektromos autóbuszt nem számolva jelenleg 17,3 év a salgótarjáni helyi járati autóbusz-állomány átlagéletkora, a város tömegközlekedését 24 jármű látja el. A tizenegy csuklós autóbusz között található a flotta legöregebbje, egy 31 éves veterán Ikarus, de a nagyobb befogadóképességű buszok legfiatalabbjai is 16 évesek. A szólóbuszok életkora 11 és 18 év között mozog. Az elektromos autóbusz üzembe állításával 2977,5 kilométer napi teljesítményről 5,7 százalékkal, 3146,8 kilométerre növekszik a helyi járatok munkanapi futásteljesítménye – számolt be Salgótarján városi lapja, a 3100.hu. A komáromi BYD Electric Bus and Truck Hungary Kft. által gyártott, teljes mértékben elektromos működésű autóbusz egy feltöltéssel akár 250 kilométert képes megtenni.

MTI/Komka Péter

Kategóriák: Zöld hírek

Lejár az időnk klímaügyben – cselekednünk kell!

2019, április 16 - 18:57

Erről ad áttekintést az Európai Éghajlatvédelmi Akcióhálózat (Climate Action Network Europe, CAN Europe) ma reggel nyilvánosságra hozott elemzése az Európai Unió tagállamainak eddig elkészült Nemzeti Energia- és Klímaterveiről (NEKT). A tagállamok energia- és klímapolitikáját 2030-ig a NEKT-ek fogják meghatározni. Tavaly év végéig kellett a tagállamok kormányainak beterjeszteniük a NEKT-ek tervezeteit az Európai Bizottság részére, a végleges változatot pedig idén december 31-ig kell elkészíteniük. A CAN Europe (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) szerint az eddig elkészült NEKT-tervezetek minősége rendkívül eltérő: egyes országok az uniós követelményeket meghaladó vállalásokat tettek és ezek megvalósítására részletes terveket dolgoztak ki, miközben más országok anyagaiból hiányoznak az adatok még annak a megállapításához is, hogy a minimálisan szükséges célokat el tudják-e érni. Magyarországnak 2005-höz képest 2030-ig összesen 7 százalékkal kell csökkentenie az üvegházgázok kibocsátását a közlekedés, az épületek, a mezőgazdaság és hulladékgazdálkodás terén, de még ezt a nem túlságosan ambiciózus célkitűzést sem lesz könnyű elérni, mert a jelenlegi trendek mindössze 1,6 százalékos csökkenést vetítenek előre. Magyarország azt vállalta, hogy 2030-ban az összes energiafogyasztás legalább 20 százaléka származik majd megújuló energiából – a közös uniós cél 40 százalék. A jelenlegi hazai arány – a Levegő Munkacsoport által erősen megkérdőjelezett – hivatalos statisztikák szerint 14,2 százalék, és az elmúlt években folyamatos csökkenést mutatott. Aggodalomra ad okot az is, hogy a további növekedést olyan mértékű biomassza-felhasználással tervezi elérni a kormány, amihez messze nem áll rendelkezésünkre megfelelő mennyiségű, erre a célra felhasználható biomassza.

Az energiafelhasználást illetően az elemzés arra hívja fel a figyelmet, hogy az ország energiafogyasztása évről évre növekszik, és az előrejelzések szerint további növekedés várható, így még a 2020-ra elérni kívánt célt sem teljesítjük. A villamos energia termelésében a kormány meghatározó szerepet szán a napenergiának, azonban a NEKT-tervezetből nem derül ki, miként tudja majd ezt az időjárásfüggő termelést kezelni a villamos hálózat, miközben a terheléskövetésre nem alkalmas atomenergia részesedése is jelentős lesz.

„Még jelentős változtatások, kiegészítések szükségesek a magyar NEKT-ben ahhoz, hogy lássuk, miként tudjuk elérni az éghajlatvédelmi célkitűzéseket. A civil szervezetek számos javaslatot tettek, és reméljük, hogy ezeket a kormány beépíti a NEKT végleges változatába. Segítünk a kormánynak, hogy az éghajlat, a társadalom és a gazdaság szempontjából egyaránt előnyös NEKT készüljön el” – jelentette ki Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport éghajlatvédelmi projektvezetője.

A NEKT elkészítését a Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a WWF Magyarország is igyekszik segíteni. A Közép- és Kelet-Európai Bankfigyelő Hálózat (CEE Bankwatch Network) nemrég megjelentetett egy rövid összefoglalót a NEKT-tervezet elkészítési folyamatáról, melyben Magyarország esetében a civil szervezetek hozzászólási lehetőségeit hiányolják. A Levegő Munkacsoport idén márciusban – kormányzati részvétellel – rendezett konferenciáján azonban a civilekkel szorosabb együttműködésre tett ígéretet az Innovációs és Technológiai Minisztérium Stratégiai és Tervezési Főosztálya.

Kategóriák: Zöld hírek

Elkészült az első Tesla lakóautó!

2019, április 15 - 13:24

2019 április 17-én kerül megrendezésre a Michigan Energy Office’s EV nevű rendezvény, ahol nagy bejelentésre lehet számítani a Teslától. Az amerikai gyártó a jelek szerint azon munkálkodik, hogy megvalósítsa korábbi terveit, vagyis a Model S alapjaira épülő lakóautót. A gépjármű a Roamer nevet kapta és megszületését tulajdonképpen Travis Rabenberg megrendelése idézte elő, hiszen az ő személyében egy híres, nevezetes utazóról van szó, akinek világkörüli útjaihoz nem szükségeltetik más, mint egy jól felszerelt lakóautó. Elöljáróban már azt is tudni, melyik lesz a lakóautó első útja, amit meg fog tenni. Travis célja, hogy kijusson a 2020-as Dubai World Expóra (Expo 2020), ha pedig mindez sikerül, a Tesla Roamer tisztán elektromos lakóautóként akár a Guinness World Land Speed Record megdöntője is lehet! Ha pedig már fennáll ez a lehetőség, Travis nyilvánvalóan élni is fog vele. A vállalat által közölt információk alapján a Roamer végsebessége 240 km/h-ra lett belőve, hatótávja az adatok szerint 320 km-nek feleltethető meg. Travis hosszas túrájának kiindulópontja Anglia lesz, onnan kell majd eljutnia Dubaiba a kiállításra. A modifikált lakókocsi donor modellje egészen pontosan a Tesla Model S P90D – a jármű gyárilag 417 lóerő és 657 Nm csúcsnyomaték leadására képes, álló helyzetből pedig 4,2 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s sebességet. A „rakéta mód” a Model S esetében Ludicrous Speed-ként lett elnevezve, annak aktiválása után 532 lóerős összteljesítmény és 967 Nm forgatónyomaték áll a használó rendelkezésére.

Az üzemmód természetesen a nullszáz sprintidőből is farag, így az összességében 2,8 mp. Az újjáépített hátsón kívül a Model S-alapú Roamer esetében nincs teljesítménybeli különbség. A fenti kép tökéletesen szemlélteti, hogy a jármű gyári formátumának fara helyett egy speciális helyiség került hátul kialakításra, mely összességében egy lakóteret kínál nyitható tetővel, ággyal, illetve mosdóval és illemhelyiséggel. Egy relatíve méretes napelemet is elhelyeztek az autón, mely a pletykák szerint akár 1 000 W villamos energia termelésére is képes lehet, írta a zoldautok.hu.

 

Kategóriák: Zöld hírek

Magyarország több mint 400 MW napelem kapacitást helyezett üzembe 2018-ban

2019, április 15 - 13:04

A tavalyi év során a bővítések többsége – 320 MW – a KÁT (Kötelező Átvételi Tarifa) rendszeren keresztül lépett be, de további 90 MW nettó elszámolásos rendszer formájában jelentkezett. Magyarország teljes fotovoltaikus kapacitása 2018-ban elérte a 700 MW-ot. A Magyar Napelem Iparági Egyesület (MANAP) elnöke, Szolnoki Ádám által a pv magazine felé közölt adatok szerint tavaly a Magyarországon telepített napelem kapacitások együttesen meghaladták a 700 MW-ot. Szolnoki szerint a tavalyi év rekordot képvisel az ország napelem telepítéseit tekintve, 410 MW új kapacitást helyeztek üzembe. Ezen belül körülbelül 320 MW az ország KÁT (Kötelező Átvételi Tarifa) rendszeréhez csatlakozott az 50 és 500 kW közötti tartományba eső projektekkel, míg a maradékot nagyobb rendszerek teszik ki. További 90 MW új kapacitás – jelezte Szolnoki – a nettó elszámolásos rendszerbe került, ezek mérete nem haladja meg az 50 kW-ot. A társaság elnöke azt mondta, hogy a KÁT (Kötelező Átvételi Tarifa) rendszerben jóváhagyott 2 GW-os projektek 90%-a, amelyeknek a jelentkezési határideje 2016 végén járt le, jó kilátásokkal rendelkezik a rendszerhez csatlakozást illetően, mivel a tavalyi építési határidőket másodszor is meghosszabbították, ezúttal 2021-ig. Szolnoki arra számít, hogy a következő egy éven belül várhatóan 400-600 MW új fotovoltaikus kapacitás telepítésére kerül majd sor, ezek többsége a KÁT rendszer része lesz. Azt mondta, hogy az év második felében sor kerülhet az ország első ipari léptékű megújuló energia árverésére. A közbeszerzési eljárások Magyarország Metár megújuló energia programjának részét képezik – amelyet az EU 2017-ben hagyott jóvá.

A rendszer bővítésére májusban került sor, hogy lezárják a méret szerint az 50 és 500 kW közötti tartományba eső napelem projekteket. Ennek eredményeként a projekt fejlesztők elkezdhetik a projektek átalakítását a KÁT rendszerről az új METAR-KÁT rendszerre, közölte akkor a fotovoltaikus társaság.
Magyarország Nemzeti Megújuló Akciótervének célja, hogy a következő évre az ország áramigényének 14,65%-át megújuló forrásokból fedezhessék. Az ország továbbra is jelentős mértékű importra szorul elektromos energia vonatkozásában. 2014-ben Magyarország energia igényének mindössze 35%-át fedezte a hazai termelés, írta az mnnsz.hu. 

Kategóriák: Zöld hírek

Próbálják menteni a hegymászó ürülékben fuldokló Mount Everestet

2019, április 15 - 12:55

A Tibeti Hegymászó Szövetség munkatársa, Pema Tinley szerint a hegy északi oldalán épülő, környezetbarát mellékhelyiség jelentősen meg fogja könnyíteni a mászók hátrahagyott ürülékének begyűjtését. A vécét egy kínai cég fogja kialakítani a 7028 méter magasan lévő tibeti táborban a tavaszi mászószezon elején. “A kutatásainak azt mutatják, hogy amikor a mászók 7500 méter felett vannak, kis mennyiségű vizelettől eltekintve alig könnyítenek magukon, ugyanis ilyen szélsőséges magasságban az emberek kevesebbet esznek és gyorsabban használják fel az energiát” – magyarázta Tinley arról, hogy miért nincs szükség vécére 7500 méter felett. Az elmúlt években hasonló vécéket alakítottak ki az 5200, 5800 és 6500 méter magasan lévő táborokban. Az 5200 méteren lévő északi alaptáborból naponta begyűjtik az emberi ürüléket, amelyet a helyi farmerek trágyaként hasznosítanak. Az ideiglenes mellékhelyiségek mindegyikét elbontják a szezon végén. A Csomolungma északi lejtőjén április elejétől május végéig tart a tavaszi mászószezon, amely során rendszeresen takarítják a hegyet. Kína a Leave No Trace (Ne hagyj nyomot!) elv mellett kötelezte el magát, ami azt jelenti, hogy minden szemetet – hátrahagyott sátrak, mászófelszerelések, üres gázpalackok – és emberi ürüléket eltávolít a hegyről a szezon végén.

 

mti.hu

Kategóriák: Zöld hírek

Magyar fejlesztés újíthatja meg a hűtés technológiáját

2019, április 15 - 11:19

A mindeddig a Start it @K&H inkubátorban működő, ám már a vállalkozásfejlesztés következő fázisába lépett magyar HeatVentors cég hőenergia-tárolója egy egyszerű és költséghatékony megoldást kínál a hűtés megújítására: a fázisváltáson – azaz halmazállapot-változáson – alapuló hőenergia-tárolója 30-40%-kal hatékonyabbá teszi a hűtési rendszert a klasszikus klimatizáláshoz képest, miközben azonos kapacitás mellett a tároló mérete csupán tizede a normál, vizes hőtároló rendszereknek. (A vállalkozás egyébként az inkubátorban az alumni programban és lehetséges későbbi mentorként folytatja a tevékenységét, hogy az elmúlt években felhalmozott tapasztalataikat így is hasznosíthassák.) A HeatVentors elsőként az MVM NET-tel kötött együttműködési megállapodást egy pilot projektre. A vállalat a HeatVentors megoldását teszteli jelenleg az egyik telekommunikációs bázisállomásán, ahol a telephely kialakítását és adottságait figyelembe véve egy 100 kW teljesítményű, 25 kWh kapacitású, 8-10 órán keresztül hűteni képes, de mindössze 0,5 m3 méretű HeatTanket építettek be a normál hűtési rendszerbe. A téli és tavaszi működésről már vannak valós mért eredmények, a nyári üzemet pedig – a ténylegesen mérhető eredmények előtt – egy szimulációs teszttel vizsgálta a HeatVentors. A szimuláció során a meglévő klímák külső kondenzátorainak fűtésével zajlott a modellezés. A szimuláció alapján az új technológia segítségével a hűtéshez szükséges villamos energia 54%-át lehet megspórolni, ami 4 éves megtérülést jelent.

„A HeatTank segítségével növeljük a hűtési rendszer hatékonyságát, ami azt jelenti, hogy alacsony külső hőmérséklet mellett, amikor a hűtőrendszer hatékonysága magasabb, több hidegenergiát termelünk, melynek egy részét eltároljuk. Magas külső hőmérséklet mellett, amikor a hűtőrendszer hatékonysága alacsonyabb, a hűtőgépet ki tudjuk kapcsolni, és az előzőleg eltárolt hidegenergiával hűtünk. Az így előállított hűtési energia mennyisége ugyanakkora, mint a HeatTank nélkül, viszont az előállításához kevesebb villamos energia szükséges, emellett pedig kihasználjuk a szabadhűtést (free-cooling: amikor a külső hőmérséklet alacsonyabb, mint a belső, akkor a külsőlevegő hűtési potenciálját is fel tudjuk használni) is. A jelenlegi tesztelés során erre nem volt lehetőség, de további megtakarítás érhető el az éjszakai áram és a fogyasztói szabályzás kihasználása révén is” – magyarázta az innovatív hőtárolási technológia előnyeit Andrássyné Farkas Rita, a HeatVentors egyik alapítója. „A sikeres tesztelést követően nem állunk meg, hiszen a hőtárolási technológia egyaránt alkalmas irodaházak, erőművek, vegyipari és élelmiszeripari cégek, nagyobb gyárcsarnokok vagy akár családi házak hűtési és fűtési rendszereinek hatékonyabbá tételére is” – tette hozzá Andrássyné Farkas Rita.



Kategóriák: Zöld hírek

Lángolt a párizsi Notre-Dame Katedrális

2019, április 15 - 00:03

A lángolás oka nem egyértelmű, de a nyilatkozók azt mondják, hogy a felújítási munkákhoz kapcsolódhat. A közösségi médiában lévő képek füstöt, lángokat mutatnak a levegőben a 850 éves gótikus épület fölött. Tavaly a francia katolikus egyház sürgős felújítást kért a székesegyház megmentésére, amely elkezdett romlani. Párizs polgármestere, Anne Hidalgo, „szörnyű tűz” -nek nevezte, és sürgette a helyszínen élő embereket, hogy tartsák tiszteletben a tűzoltók által létrehozott kordonokat annak érdekében, hogy biztosítsák a munkájukat. Több francia hírforrás megerősítette, hogy balesetről van szó, és nem szándékos gyújtogatásról. Az épület állapota minden bizonnyal a légszennyezés következményeként kezdett romlani. A katedrális alapkövét 1163-ban rakta le III. Sándor pápa, a székesegyházat 157 éven keresztül, 1320-ig építették. A francia forradalom idején majdnem elpusztult, majd 1845 és 1878 között az eredeti tervek alapján újjáépítették. Az épület orgonája 7800 sípból áll, többször felújították, és a mai napig működik. A katedrális hossza 128, szélessége 41, ikertornyainak magassága pedig 63 méter.

«Incendie majeur» à #NotreDame.
(vidéo by @ecoursin) pic.twitter.com/nKI0JoyzGJ

— Bob le Centriste (@BobLeCentriste) April 15, 2019

pic.twitter.com/WcfuXu19Mw

— Solveig Godeluck (@Solwii) April 15, 2019

pic.twitter.com/mqU47TYf8h

— Hash Miser

Kategóriák: Zöld hírek

Ne műanyag kerüljön az ünnepi fészekbe!

2019, április 12 - 17:22

Ahogy szinte minden, a kiskereskedelem fókuszában álló ünnepkor, húsvét alkalmával is jelentősen megnő a műanyagfelhasználás. Pedig higgyük el, létezhet plasztikmentes húsvét is, méghozzá anélkül, hogy az ünnepi élmény csorbát szenvedne. A húsvéti tojások gyűjtésére az utóbbi években egyre többen kezdtek festett műanyag kosarakat használni, pedig a hagyományos, vesszőből font kosár minden szempontból tartósabb és fenntarthatóbb megoldás. A hagyományokat érdemes megtartani a hímes tojások esetében is, hiszen bármilyen szép és jó minőségű műanyag tojásokat lehet kapni, megterhelik a környezetet, és közel sem tudják azt a hangulatot biztosítani, amit környezetbarát társaik. Tegyük le voksunkat a hagyományos vagy esetleg a fa tojás mellett, hiszen utóbbi nemcsak dekoratív elem lehet, de nem is terheli a környezetet. Akár hagyományos, akár fa tojást díszítünk, érdemes jobban odafigyelni arra, milyen festéket veszünk, hiszen a locsolók lenyűgözése mellett arra is törekednünk kell, hogy környezetbarát megoldást válasszunk. A legjobb, ha kizárólag természetes összetevőkből készült ételfestékkel dekoráljuk a húsvéti fészek tartalmát: a száraz dióhéjból barna, száraz vöröshagymahéjból barnáspiros, sáfrányból és körömvirágból sárga színt nyerhetünk ki a főzéssel. A színek kikísérletezése még érdekesebb is, mint a kész festék. A gyerekek nemcsak a sonka és a hímestojás miatt várják a húsvétot, a nyúltól csokoládét és ajándékokat is várnak. Az utóbbi kapcsán azonban a nyuszi jobban teszi, ha nem műanyag játékokat, hanem könyvet, ruhát, színezőt, ceruzát vagy élményt helyez a kosárba, hiszen így ő és a gyerekek is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy fenntartható és környezetbarát ünnep legyen a húsvét. Az ünnepek központi eleme a mennyei fogásokat felsorakoztató menü, ez pedig húsvétkor sincs másként.

A fenntarthatóság azonban a konyhában is fontos, így a házigazdáknak javasolt arra is ügyelni, hogy minél kevesebb hulladékot termeljen a lakoma. Ebben kulcsszerepet játszik a tudatos bevásárlás. „A műanyag húsvéti kellékek és dekorációk száműzése mellett az ünnepi bevásárláskor is érdemes a fenntarthatóságot előtérbe helyezni. Figyeljünk rá, hogy lehetőleg olyan élelmiszereket tegyünk a kosarunkba, amelyek nem egyszerhasználatos műanyag csomagolásban vagy zacskóban kaphatók, és törekedjünk arra, hogy csökkentsük a megvásárolt termékek csomagolásából származó hulladékmennyiséget. Válasszunk inkább fenntartható csomagolású termékeket, ha például tojást veszünk, keressük a hagyományos, karton alapú tartóban kapható termékeket, és tartózkodjunk a műanyag tojástartóktól. Apróságnak tűnik, de gondoljunk bele, hány tonna műanyaggal kell számolunk, ha csak ezen a hétvégén minden magyar háztartás műanyag tojástartókat vásárol” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.

Kategóriák: Zöld hírek