altenergia.hu - Alternatív Energia Hírportál

Tartalom átvétel
www.alternativenergia.hu
Frissítve: 15 óra 42 perc

Lapos tetőre is telepítenek napelemeket?

2020, október 24 - 10:33
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Ennek pedig több természeti és földrajzi oka is van, melyek a következőkben kerülnek ismertetésre; Egyik ilyen befolyásoló tényező az időjárás, ami hosszú időszakra visszavezethetően igazolja, hogy egyes területekre csapadékosabb időjárás jellemző, ami egyenesen arányos azzal a megállapítással is, hogy gyakrabban borítja az eget felhőzet. Részben ezzel összefüggésben további ható tényezőként említhető az évi napfénytartam, vagyis a napsütéses órák száma.

Ebben szintén jelentős különbségek tapasztalhatók hazánkban, – a mért értékek 1700 és 2100 között változnak. A legnapsütöttebb területek az ország déli megyéi (Baranya, Csongrád, Békés), míg a legkevésbé benapozott térségek az Alpokalja és a Borsod-Abaúj-Zemplén megye területei. Harmadik földrajzi tényezőként említhető a domborzat, ami a besugárzással hozható kapcsolatba. A domborzat, mint adottság egyfelől negatív, másfelől pozitív hatótényező is lehet.

Például:

– egy völgyben elhelyezkedő, napelemes rendszerrel szerelt épület panelei korábban kerülnek beárnyékolásra a környező dombok, hegyek miatt, mint egy sík területen elhelyezkedő ingatlané, ezáltal pedig csökken az energiatermelés időszaka is,

– a domborzat ugyanakkor elősegíti azt is, hogy különösebb módosítás, vagy tető dőlésszög beállítás nélkül is nagyobb szögben érjék a napsugarak a napelemeket, amennyiben az épület egy déli domboldalon helyezkedik el.

A NAPELEMEK MEGFELELŐ TÁJOLÁSÁNAK FONTOSSÁGA

A napelemes rendszerek telepítése előtt az egyik legfontosabb szempont a kivitelező cégek részéről, hogy felmérjék az adott épület tetőszerkezetét, amelyre a panelek kerülnek. Erre a műveletre nem csak azért van szükség, hogy megállapítható legyen a maximálisan felhelyezhető napelemszám, hanem azért is, hogy az ingatlan fogyasztása és külső adottságai függvényében a legoptimálisabb kialakítást hozzák létre.

A nem megfelelően megválasztott tájolás és dőlésszög esetén ugyanis számottevően kevesebb villamosenergiát fog tudni előállítani a feltelepített rendszer, mint amennyi optimális tájolás esetén elérhető lett volna. Mindezért fontos, hogy megfelelő napelemszerelő vállalkozót válaszunk, aki megfelelő szaktudással és több éves tapasztalattal rendelkezik napelemes rendszerek telepítésében.

MI AZ OPTIMÁLIS TÁJOLÁS NAPELEMEK ESETÉN?

Gyakran merül fel a kérdés: hogyan célszerű tájolni a napelemeket, és milyen dőlésszöget kell választani? Magyarországon az északi éggömbön való elhelyezkedésből fakadóan a napelemek legoptimálisabb elhelyezésére a déli tetőfelületek szolgálnak, hisz a Nap látszólagos mozgása okán így érik a napsugarak a leghosszabb ideig a paneleket.

Emellett természetesen a keleti és nyugati tájolás is opcionális, viszont itt számolnunk kell azzal, hogy a napfény csak a délelőtti, vagy délutáni napszakban fogja érni napelemeinket. Ebben az esetben ajánlott úgy kialakítani a rendszert, hogy mindkét tetőfelületre helyezzünk a panelekből, hogy biztosított legyen a folyamatos energiatermelés. Továbbá tudnunk kell, hogy a napelemek akkor képesek a legnagyobb teljesítmény leadására, ha a felületüket 90 fokban, vagyis merőlegesen érik a napsugarak.

Ez természetesen az épületek esetében a Nap látszólagos járása miatt folyamatosan nem, vagy csak jelentős többletberuházás révén biztosítható, így arra kell törekednünk, hogy az ingatlan tetőszerkezetének dőlésszöge is kihasználásra kerüljön. Hazánkban a legtöbb ferde tetős épületre a 35 és 45 fok közötti dőlésszög jellemző, ami optimális Magyarország földrajzi elhelyezkedése szempontjából, vagyis így biztosított a közel merőleges besugárzás a napelemeken.

A LAPOSTETŐ SEM JELENT PROBLÉMÁT

Amennyiben az épület lapostetővel rendelkezik akkor sem kell lemondanunk a napelemes rendszer kialakításáról. Ebben az esetben ugyanis olyan tartószerkezet kerül felhelyezésre a tetőre, melynek dőlésszöge ugyancsak a 35-45 fokos beállítást teszik lehetővé, amivel ugyanaz a hatékonyság érhető el, mint a ferdetetők esetében.

Ugyanakkor tudni kell, hogy a plusz beruházás némiképp megnöveli a rendszer bekerülési értékét, így hosszabb megtérülési idővel számolhatunk, viszont cserébe biztosítottá válik az áramszámla mentesség és a környezettudatos magatartás.

Kategóriák: Zöld hírek

Kiderül mennyiből lehet napelemes tetőcserepe!

2020, október 24 - 03:04
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A Terrán Tetőcserép Gyártó Kft.-nél a fejlesztések az idén is folytatódnak: a Kunszentmiklóson 2 milliárd forintos beruházással megépült második gyárban áprilisban elindul a piaci termelés, Pécsett pedig várhatóan még az idén felépül a tetőcserépre integrált napelem, a Terrán Generon előállításához szükséges gyár. Utóbbi termékkel a külpiacokon – Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában – is meg akarnak jelenni – jelentette be az ügyvezető igazgató.

Hozzátette, hogy a társaság folyamatos fejlesztések mellett a fenntartható működésre is nagy hangsúlyt helyez. Példaként említette, hogy a vállalat bólyi gyára mellett 2018-ban naperőművet építettek, hogy napenergia segítségével fedezzék a gyár energiaszükségletét. A bólyi gyár tavaly 776 megawatt óra energiát használt fel, míg a napelem park 800 megawatt óra energia előállítására volt képes.

A tetőcserépre integrált napelem gyártási kapacitásának bővítése érdekében a társaság tavaly létrehozta a Terrán-Generon divíziót. Az új részleg vezetője, Jankó Árpád elmondta, a Terrán Generon egy magyar termék, amelyhez magyarországi beszállítók biztosítják a napelem modulokat és a kiegészítőket.

Hagyományos és a napelemes tetőcserép

A Terrán Generon tetőcserepet egyelőre a bólyi gyárban állítják elő, a jövőben azonban a gyártási kapacitás bővítését tervezik, erre szolgál az új gyár felépítése Pécsett. Gódi Attila hozzáfűzte, hogy egy átlagos család 4-5 megawattóra villamos energiát használ fel évente, amelynek a fedezéséhez a tetőnek 30-36 négyzetméterét szükséges Terrán Generonnal bevonni. A beruházás körülbelüli értéke bruttó 3-3,5 millió forint.

Kategóriák: Zöld hírek

Hogyan végezzük el helyesen a tető és a beépített tetőtér hőszigetelését?

2020, október 23 - 19:48

Minden tetőtér alkalmas lakótérként történő beépítésre? Először is a helyiség belmagasságát kell tekintetbe venni. Nyeregtetős házban a kényelmes beltér kialakításához legalább 220 cm-es belmagasság szükséges. Éppen ezért a tetőtér alapterületének kiszámításakor csak a 220 cm feletti belmagasságú terület számítandó; a 140 és 220 közötti belmagasságú területnek viszont csak a fele.

Ha a tetőtér beépített térként lesz használva, fontossá válik a térdfal magassága is, amely a tető súlyából adódó terhelést a födémre és az alsó szintek külső falaira viszi át. A térdfalat ezért építik, hogy kissé megemeljék a tetőszerkezetet, és ezzel együtt a tetőtér belmagasságát és területét. A komfortérzet fokozása érdekében a térdfal magasságának el kell érnie legalább a 90 cm-t.

Mi a legfontosabb szempont a tető hőszigeteléséhez felhasználandó anyagok kiválasztásában?

A hőszigetelő anyagok feladata a hőveszteség minimalizálása. A legfontosabb jellemző tehát a ʎ (lambda) hővezetési tényező értéke. Nem feledjük azonban, hogy a lambda tényező 0,001 mértékű eltérése 3 milliméter eltérést jelent a kész válaszfal szigetelésének vastagságában. Éppen ezért a lambda tényező önmagában nem mutatja a tető hőszigetelési tulajdonságát – ehhez számításba kell venni a hőszigetelés és a fal egyéb rétegeinek vastagságát is.

A termék kiválasztásakor tehát az ún. hőszigetelési osztály legyen a fő szempont. Ez az osztályozás megkönnyíti a szigetelőanyag kiválasztását. Az egyes osztályokban hasonló hőszigetelést biztosító termékek vannak. A szigetelőanyagok hőszigetelési osztályai:

Ha nagyon jó szigetelőanyagot keresünk a hőszigetelési osztályok alapján, érdemes a kőzetgyapotból készült termékeket választani. A ROCKWOOL, amely az első három osztályba sorolt termékeket gyárt, éppen ilyeneket kínál. Az első osztályban található a TOPROCK SUPER paplan és SUPERROCK tábla, a másodikban a MEGAROCK PLUS és a ROCKMIN PLUS tábla, a harmadikban a MULTIROCK ROLL paplan és az UNIROCK tábla.

Hőszigetelés kőzetgyapottal

A beépített tetőtér hőszigeteléséhez kőzetgyapot alkalmazása javasolt. De miért éppen kőzetgyapot? Ez a termék döntő részben kőzetanyagból készül (bazaltból, mészkőből, gabbróból, kokszból), kötő- és impregnáló anyag hozzáadásával. Ennek köszönhetően a kőzetgyapotnak sok előnyös tulajdonsága van:

  • Alacsony hővezetési tényezőjének köszönhetően (a λ lambda érték 0,035 W/mK-nél kezdődik) jó hőszigetelő.
  • Nem éghető – a legmagasabb, A1 tűzvédelmi osztályba tartozik.
  • Gipszkartonnal kombinálva passzív védelmet nyújt a tetőszerkezetnek tűz ellen.
  • Rugalmasságának köszönhetően a ROCKWOOL kőzetgyapot nagyon könnyen beépíthető, magától illeszkedik a szarufák közé, nem igényel további rögzítést. Nagyon könnyű tehát hézagmentes, folytonos szigetelőréteget létrehozni, ami lecsökkenti a hőhidak keletkezésének kockázatát.
  • Tartós, nem deformálódik a változó időjárási viszonyok hatására, nem rogy meg.
  • Még évtizedek elteltével sem veszít fizikai-mechanikai jellemzőiből.
  • Páraáteresztő, így egészséges mikroklímát biztosít a helyiségekben.
Szigetelés rétegről rétegre

A beépített tetőtérrel készült nyeregtető hőszigetelési paraméterei a tetőszerkezet típusától függenek. Itt a párazáró és a nem párazáró tetőtípusokra gondolunk.

A nem párazáró tetőnél ezt így néz ki:

  1. Tetőcserép vagy tetőlemez a cseréplécen
  2. Szarufával párhuzamos ellenlécek
  3. ROCKWOOL szélszívás elleni szigetelés, mint belülről védő fokozottan páraáteresztő membrán (600-800 g/m2/nap felett, Sd < 0,03 m) és egy vízszigetelő membrán kívülről
  4. Hőszigetelés kőzetgyapottal
  5. ROCKWOOL párazáró fólia (szükség szerint)
  6. Falburkolat gipszkartonnal vagy lambériával

A tetősík szellőzését a szélszívás elleni szigetelés és a tetőhéjazat közötti rés biztosítja.

A párazáró tető esetében kicsit más a helyzet:

  1. Tetőcserép vagy tetőlemez a cseréplécen
  2. Szarufával párhuzamos ellenlécek
  3. A teljes deszkázatra helyezett kátránypapír vagy belülről gyengén páraáteresztő, kívülről vízszigetelő szélszívás elleni szigetelés (legfeljebb 600 g/m2/nap, Sd < 0,03 m)
  4. 3-6 cm-es szellőzőrés
  5. Hőszigetelés kőzetgyapottal
  6. ROCKWOOL párazáró fólia (szükség szerint)
  7. Falburkolat gipszkartonnal vagy lambériával

A tetősík szellőzése egy 3-6 cm vastagságú résen át történik, a hőszigetelés és a teljes deszkázat vagy szélszívás elleni szigetelőfólia között.

Mindkét típus esetében szigetelőrétegnek a 30 cm vastagságú ROCKWOOL – TOPROCK SUPER és SUPERROCK kőzetgyapot-terméket ajánljuk, vagy a 32 cm vastagságú MEGAROCK PLUS és ROCKMIN PLUS terméket, vagy a MULTIROCK ROLL és UNIROCK terméket 35 cm vastagságban.

Fontos tudnivalók a kőzetgyapot-hőszigetelés alkalmazásáról

– A munkálatokat a szarufák közötti távolság lemérésével kell kezdeni.

– A méretre vágott kőzetgyapotdarabokat a szarufák közé helyezzük.

– Az első hőszigetelő rétegnek hézagmentesen illeszkednie kell a tetőtér szerkezetéhez.

– A hőszigetelés második rétegét képező kőzetgyapottáblákat a szarufák és a fogópárok alatt helyezzük el a betétek tartóprofiljai között.

– A kőzetgyapot alkalmazásánál ügyelni kell arra, hogy mindent hibátlanul végezzünk, mert az esetleges hibák miatt később gondok adódhatnak a tetőtér hőszigetelésével. A leggyakoribb hibák: pontatlanul kiszabott kőzetgyapot (ha túl laza, a saját súlya alatt megrogy), erővel beszorított kőzetgyapot (ha túl nagyra van szabva), a tető szigetelése pontatlanul illeszkedik a külső falak szigeteléséhez, a tetőtéri ablakok körül nincs szigetelés.

Páraáteresztő tető

A tetőtér feletti tető hőszigetelésekor optimális megoldás a páraáteresztő membránfólia alkalmazása a héjazat felőli oldalon.

  • A tetőszigetelő membránfólia legnagyobb előnye a fokozott páraáteresztés. A tetőtér felől áramló nedvességet kivezeti.
  • A fóliamembránt közvetlenül a hőszigetelésre lehet rakni, szellőzőrés meghagyása nélkül.
  • A tetőszigetelő fóliamembrán héjazati funkciót is elláthat a cseréptető vagy a tetőlemez felrakása idejére.

Ezenfelül, a beltér felőli oldalon aktív fóliára is szükség lehet, pl. a ROCKTECT Intello Climat Plus-ra, amely szabályozza a helyiség páratartalmát, megakadályozza a nedvesség felhalmozódását a tetőszerkezetben, és lehetővé teszi a hőszigetelés hatékony működését azáltal, hogy biztosítja a hézagmentességet kizárva a nemkívánatos légmozgásokat.

Hőszigetelés csak a külső oldalon

Ha nyeregtetős ház tetőszerkezetének szigetelése válik szükségessé, de fontos, hogy ezzel együtt ne kelljen a tetőteret is felújítani, a legjobb megoldás a szarufák feletti szigetelés. E módszerrel a tető kívülről szigetelhető, anélkül, hogy a felújítási munkálatok a helyiségeket is érintenék. A ROCKWOOL kifejezetten erre az esetre is kínál megfelelő terméket: ez a TOPROCK SUPER kőzetgyapot (vastagsága 30 cm) és a SUPERROCK (kétrétegű, 18+12 cm).

A szarufák feletti szigetelést az alábbi esetekben is alkalmazzák:

  • Ha fontos, hogy hogy a tetőtérben láthatók maradjanak a fedélszék szerkezeti elemei, mint érdekes beltéri látványelemek.
  • Ha a nyeregtetős házat passzívházként vagy alacsony energiaigényű házként kívánjuk szigetelni. Ez gyakran olyan vastag hőszigetelést igényel, amely már nem fér a szarufák alá vagy közé. A szarufák feletti szigetelés viszont akár 70 cm vastag hőszigetelést is lehetővé tesz!

A szarufák feletti szigetelést nem alkalmazzák alacsony dőlésszögű tetőkön. Ehhez a tetősík legkisebb megengedett dőlésszöge 20°.

A hőszigetelés során ne feledkezzünk meg arról sem, hogy 2021-től módosulnak a Műszaki követelmények, amelyek minden tetőtípusra kiterjednek. Jelenleg a tetősík U tényezője nem lehet magasabb mint 0,18 W/(m2*K). 2021-től ez az érték legfeljebb 0,15 W/(m2*K) lehet.

A cikket a Rockwool.pl készítette – tetőszigetelést csak a Rockwooltól.

 

(partner cikk)

Kategóriák: Zöld hírek

Az ablak helyére napelem kerülhet?

2020, október 23 - 07:33
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A legújabb napenergiát hasznosító eszköz pedig a napelemes ablak. Kézenfekvőnek tűnik, nem igaz?! Az ablakok azt a cél szolgálják, hogy a napfény rajtuk áthaladva bejusson a szobába, áthaladáskor pedig ezt munkára is lehetne fogni. A kifejlesztett új nyílászáróról jelen cikkben számolunk be részletesen.

Az innovatív ötlet amerikai kutatók fejéből pattant ki, ami nem is véletlen, hisz az USA-ban található a legtöbb nagy üvegfelületű toronyház is. Az Egyesült Államok áramfogyasztásának 75%-ért a lakóházak és az irodaházak tehetők felelőssé, melyek a legtöbb energiát a nyílászárókon keresztül veszítik. Az ablakokon át beszűrődő napfény ráadásul a felmelegíti a helyiségeket, amit bizonyos esetekben klímaberendezésekkel vissza is kell hűteni, hogy ideális hőmérséklet legyen biztosítva.

Már évek óta folynak a kísérletek, hogy olyan üvegfelületet hozzanak létre, ami áttetsző, de a rajta áthaladó napfényből energiát is termel. A korai kísérletekben ez a kettős elvárás megvalósult, viszont az üvegfelületek a bennük lévő fényelnyelők miatt vöröses, barnás színt kölcsönöztek a felületnek.

Nemrégiben viszont a Michigani egyetem kutatója, Richard Lunt kifejlesztett egy olyan üvegfelületet, ami teljesen átlátszó, viszont napelemként is működtethető. Az innovatív panel a fény UV- és infravörös sugarait hasznosítják. Mindez azt jelenti, hogy a melegítő hatást keltő infravörös fény nem jut be a helyiségekbe, ezzel azt a nyári időszakban is hűsebben tartja. Ezek a napelemek a fény körülbelül 0,5%-át tudják hasznosítani.

A KUTATÁS FOLYTATÓDIK

Az arány elsőre nem tűnik kedvezőnek, de egy nagy toronyház esetében már igen komoly energiatermelést jelenthet. A termékre fókuszáló kutatások azonban folytatódnak és Lunt nem tartja kizártnak, hogy a hatásfokot rövid időn belül 4%-ra is fel tudják javítani.

A kutatócsoport a perovszkitos technológia és a korábbi organikus rendszer házasításával olyan napelemeket kíván létrehozni, amelyek teljesen átlátszóak, az ultraibolya és az infravörös fényt elnyelik, hasznosítják, és 20%-os hatásfokkal képesek üzemelni. Amennyiben ez megvalósul, akkor a felhőkarcolók önfenntartó komplexumokká tudnak majd válni.

Kategóriák: Zöld hírek

Hogyan lehet 100.000 forintból napelemes rendszerem?

2020, október 23 - 03:35
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Hála az egyre tudatosabb energiafelhasználásnak és környezettudatosságnak a megújuló energiákat felhasználó rendszerek is egyre nagyobb teret nyernek nem csak az ipari, de a magánszektor területén is. Ennek hála egyre több lakóházon láthatunk napelemes rendszereket, ami egy rendkívül pozitív tendencia. A megfelelő rendszer kiépítése előtt a napelemes rendszer tervezése alapvető fontosságú. Néhány fő lépésen keresztül pedig könnyedén meghatározható mekkora rendszerre is van szükség.

A legegyszerűbb a fogyasztás meghatározására, ha leellenőrizzük a legutolsó néhány villanyszámlánkat. A legcélszerűbb a legmagasabb értékű villanyszámla kiválasztása és annak felszorzása 12-vel, így egy jó kiinduló alapot kaphatunk arra vonatkozóan milyen méretű rendszerre is lenne szükségünk. Miután megvan az éves átlagos áramfogyasztásunk, elkezdhetjük a tervezési folyamatot, vagyis kiszámíthatóvá válik mekkora névleges teljesítményű napelemes rendszerre is lehet szükségünk. Technológiától függően egy 1kWp (kilowatt peak, azaz pillanatnyi csúcsteljesítmény) teljesítményű napelemes rendszer 1200-1250 kWh villamos energiát képes termelni.

Amennyiben havi fogyasztásunk 300kWh, abban az esetben éves szinten 3600kWh az éves fogyasztásunk. Tehát ahhoz, hogy az éves energiaigényünket fedezhessük, ahhoz szükségünk van 3db 1kWp teljesítményű napelemes rendszerre, vagyis összességében egy 3kWp teljesítményű napelem rendszer képes kielégíteni az energiaszükségletünket. Természetesen ezek a teljesítmények csupán névleges értékek, a szükséges rendszer méretét befolyásolja a tájolás is.

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) hitelkonstrukciójának köszönhetően Önnek ehhez csupán 10%-os önerővel kell rendelkeznie. A pályázat elnyerése egyszerű, az igénylést követően elég befizetni a 10% önerőt és várni a profi szakembereket, akik felszerelik a napelemet. Számokban mérve körülbelül 100.000 forintból telepíthetünk saját napelemes rendszert.

Ezt követően már csak azt kell megszokni, hogy nincs többé villanyszámla. A rendszer ugyanis garantáltan lenullázza a villanyszámlát egy egész életre. Az összeget, amit eddig a szolgáltatóknak fizettünk – nem egyszer aránytalanul magas áron – most bármikre elkölthetjük. Sőt, a háztartás energiaigényétől függően arra is nagy az esély, hogy a részlet kevesebbre jön ki, mint a villanyszámla.

Kategóriák: Zöld hírek

20 százalékot is zuhanhatnak a napelemes rendszerek költségei

2020, október 22 - 03:07
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A Wood Mackenzie új kutatása azt mutatja, hogy a mono PERC modulok felhasználásával zajló telepítések esetében a rendszer általános költség akár 20%-kal is zuhanhatnak 2025-ig. Valamennyi piaci szegmensre érvényes, hogy a fotovoltaikus rendszerek költségei a vártnál gyorsabban esnek, ez derül ki a Wood Mackenzie legújabb kutatásából, írta az mnnsz.hu.

A költségek váratlan csökkenését a modulok ütemesen csökkenő árának tulajdonítják, a mono PERC modulok felhasználásával telepített lakóépületeket kiszolgáló rendszereknél most arra számítanak, hogy 2020 és 2025 között az árszintjük 17%-kal fog visszaesni. A mono PERC típusú kereskedelmi és közmű célú rendszerek költségei ugyanakkor várhatóan 16%-ra illetve 20%-ra fognak visszaesni ugyanezen időszak során.

Másik fejlemény az erőművi nagyságrendű napelem szegmensen belül készülődik, ahol a napkövetővel ellátott, kétoldalas mono PERC modulok egyre inkább versenyképesebbé válnak a költségek tekintetében a mono PERC modulokkal szemben. Bár a kétoldalas rendszerek – a nagyobb területet igénylő, nagyobb projekt lábnyomot eredményező, tágasabb sorok közötti távolság miatt – növelik a költségeket, ugyanakkor ezek a projektek alacsonyabb fajlagos költségű részegységeket kínálnak, és a rendszer összetevőinek alacsonyabb száma miatt a szerényebb munkavégzés költségekkel lehet számolni.

Az erőmű nagyságrendű, napkövetővel ellátott, kétoldalas projektek esetében a legfontosabb, hogy nem vonatkozik rájuk a 201-es szakasz – legalábbis egyenlőre. A mentességnek köszönhetően a kétoldalas rendszer költségei a várakozások szerint %-kal lesznek alacsonyabbak, mint az egyoldalas mono PERC rendszerek a 2020 és 2025 között időszak során. Enélkül ezeknek a projekteknek a költségei jóval magasabb költségszintet képviselnének, mint az egyoldalas mono PERC megfelelői.

A zuhanó modulárak a lakóépületek projektjeinél igazán le tudják szorítani a költségeket. A lakóépületek napelemes rendszereinek hátulütőjét éveken át az ügyfélszerzés, az engedélyeztetés és ellenőrzés járulékos költségei képviselték. Némely lakóépületekre szakosodott szolár cég számára az ügyfélszerzés költségei önmagukban akár 30%-át is kitehetik a cég wattonkénti költségeinek minden egyes új telepített rendszer esetében.

A Sunrun-nál, amely az Egyesült Államok legnagyobb lakóépületekkel foglalkozó napelem telepítője, az első negyedévben 3,09 USD/watt létesítési költséget mért a cég által végzett telepítéseknél. Bár ennek az adatnak nagyobb hányada a telepítési költségekből fakad (2,39 USD), az értékesítés és a marketing további 0,76 USD-t tesz ki. A WoodMac szerint a járulékos költségek jelentik majd a legnagyobb akadályt a rendszerek árainak folyamatos csökkentése során. A modulok árainak az évtized első felére várt jelentős esését követően 2025 után ezek a csökkenések lényegesen le fognak lassulni.

Míg az ügyfélszerzés költségeinek leszorítása nehézkesnek bizonyult, a WoodMac időt nem kímélve talált rá a Solar Foundation és az Egyesült Államok energiáért és megújuló energiáért felelős minisztériumának Energia Laboratóriumának (US Department of Energy’s National Renewable Energy Laboratory, NREL) együttműködésére, mivel ezek együttműködést folytattak a szolár automatizált szolár engedélyeztetési platform (Solar Automated Permit Processing platform) kialakításában, amely hozzájárulhat a kitartóan jelentkező engedélyezési költségek egy részének leszorításához.

A koronavírus költségei

Mivel napjainkban nincs hír Covid-19 szempont nélkül, a WoodMac azt is közzétette, hogy ez a lakóépületek rendszereinek árát minden más piaci szegmensnél erőteljesebben fogja érinteni 2020-ban. A kutatók várakozásai szerint a vírus csekély befolyást fog gyakorolni a kereskedelmi és az erőművi projektek költségeire.

A WoodMac egyik elemzője, Molly Cox azt mondja, hogy mivel a modulgyártók lanyhuló kereslettel szembesültek, versenyképességük megőrzése érdekében lejjebb engedték a haszonkulcsaikat. A WoodMac azt jelzi előre, hogy a egy 10 MW-os projekt megawattonkénti költségei csaknem 8%-kal alacsonyabbak, mint s koronavírus előtt készült becslésekben szereplő értékek.

Kategóriák: Zöld hírek

Közel vagyunk a teljesen önvezető Teslákhoz

2020, október 21 - 07:08
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A Tesla ugyanis a tavaly bemutatott 3.0-ás verziójú Autopilot hardvernél leszögezte, hogy a radarérzékelők, kamerák és chipek ezen kombinációjával már megvalósítható lesz a biztonságos önvezetés, egyből az után, hogy a rendszer szoftverjét is felhozzák az erre alkalmas szintre.

Az, hogy már leginkább csak a szoftverre kell összpontosítaniuk, igazi megváltás lehet a Tesla azon mérnökei és informatikusai számára, akik az Autopilot programon dolgoznak, hiszen így már tényleg közelinek tűnik a cél, írta a teslasok.hu. És hogy milyen út vezetett eddig a pontig az Autopilot hardver történetében, vagyis hogyan fejlődött a rendszer az Autopilot nélküli Tesláktól a 3.0-ás csomagig? Lássuk.

Az Autopilot nélküli Teslák

A 2014 szeptembere előtti Teslák esetében nincs értelme az Autopilotról kérdeznünk, hiszen a gyártó csak ekkor vezette gyártásba a rendszer első változatát. Amennyiben nem tiszta a gyártási dátum, a belső visszapillantó tükör feletti rész gyorsan elárulja azt, hogy beszerelték-e az első hardvercsomagot az autóba. Ha találunk kamerát a tükör felett, van Autopilot. Ha nem, egyértelműen nincs.

Autopilot Hardware 1.0

Az első Autopilot Hardvercsomagot 2014 szeptemberében kezdték el beszerelni a Model S és Model X típusú Teslákba, és egészen 2016-ig ezt az összeállítást használta a Tesla. Az első változatban az egyetlen előre tekintő kamerát egy radar, illetve 12 szonár egészítette ki, mely felhozatal igencsak szegényes a mai rendszerekhez képest. Mindezt egy Mobileye központi feldolgozóegység kezelte, amely az ezekből kapott adatok alapján mérte fel a közlekedési helyzeteket.

Autopilot Hardware 2.0

A 2016 októberében érkezett 2.0-ás frissítéssel hatalmas ugrást láthattunk a szenzorok számában. Az egészen 2017 augusztusáig gyártásban tartott Hardware 2.0 esetében már egy helyett nyolc kamera figyelte az autó környezetét, vagyis elérték azt a mennyiséget, amelyet most is használnak a Teslákban. Gyakorlatilag ezekkel már teljes 360 fokos szögben lefedték élő képekkel az autó körüli területet, mellyel sokkal pontosabban ismerheti fel a helyzeteket az Autopilot rendszer.

A kamerák számának nyolcszorozásával a Tesláknak már sokkal több adatot kellett feldolgoznia, így nagy szintlépésre volt szükség a számítási kapacitás terén is.

Autopilot Hardware 2.5

A 2.5-ös változat nem hozott akkora változtatásokat, hogy kiérdemeljen egy teljesen új, kerek verziószámot. A 2017 augusztusától 2019 márciusáig gyártott változatban némi fejlődés érdekében a Bosch helyett már a Continentaltól rendelték a radarszenzorokat, a redundancia érdekében pedig beszereltek még egy Nvidia Parker chipet.

Autopilot Hardware 3.0

A 3.0-ás változat az, amelyet a napjainkban is használ a Tesla, és egyben az, amely Elon Musk szerint képes lesz a jövőben a teljes önvezetésre. A 2019 márciusától napjainkban is gyártott hardvercsomagban a szenzorok és kamerák száma, illetve típusa változatlan maradt a 2.5-ös verzióhoz képest, ám komoly változástatásokat eszközölt a Tesla a feldolgozóegységek terén. Az amerikai gyártó elhagyta a külső beszállítókat, és egy házon belül kifejlesztett számítógéppel hangolta össze a rendszert, amely azóta is kiváló szolgálatot teljesít. A külön erre a célra kifejlesztett Tesla feldolgozóegység erősebb és hatékonyabb az Nvidia fejlesztéseinél.

Mivel ezúttal egyáltalán nem nyúlt a radarokhoz és kamerákhoz a Tesla, a 2.0-ás és 2.5-ös változatokkal szerelt autók frissíthetők a 3.0-ás hardverre. Ez abban az esetben szükséges, ha a tulajdonos megvásárolja az autóhoz a Full Self-Driving csomagot, vagyis a teljes önvezetést ígérő extrát, hiszen ehhez elengedhetetlen a Tesla által kifejlesztett feldolgozóegység.

A jövő

Elon Musk és a Tesla a jelek szerint nem tervez többet változtatni az Autopilot hardverein. A márka első embere a továbbra is kiáll mellette, hogy a tesztjeik alapján a 3.0-ás Autopilot hardverben minden megvan, amire egy teljesen önvezető autónak szüksége lesz, így az ezzel felszerelt modelljeik a jövőben valóban megkaphatják az ötös szintű önvezető képességet, vagyis a teljesen sofőr nélküli közlekedés lehetőségét. A Tesla belső tesztjei elvileg ezt teljes mértékben alá is támasztják, így a jelek szerint valóban csak és kizárólag szoftveres akadálya van annak, hogy sofőr nélkül is közlekedhessenek a gyártó villanyautói.

Kategóriák: Zöld hírek

Miket nem tüzelhetek el a kazánban?

2020, október 21 - 06:08
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében a szaktárca kiemelte: a Fűts okosan! tájékoztató kampány rávilágít a szilárd tüzelőanyagok veszélyeire, és káros hatásaira, emellett minden szükséges információt biztosít a helyes lakossági fűtéssel kapcsolatban. A megfelelő tüzelőanyagok használatával ugyanis nemcsak a levegő minősége javítható jelentősen a településeken, de az ott élők egészségének megőrzéséért is sokat tehetünk.

A statisztikák szerint évente 8-12 ezer ember idő előtti halála hozható összefüggésbe a levegőminőséggel – mutat rá a szaktárca. Jelentős lépések történtek az elmúlt 10 évben a levegő minőségének javítása érdekében, ezek közül is kiemelkedik a kisméretű részecske-kibocsátás csökkentésére vonatkozó ágazatközi program, melynek keretében több mint 300 milliárd forint értékben valósultak meg intézkedések a közlekedési, az ipari, a mezőgazdasági és a lakossági szektorban – idézi a közlemény László Tibor Zoltán sajtótájékoztatón elhangzott kijelentését.

A szaktárca közleménye szerint az Agrárminisztérium környezetvédelemért felelős helyettes államtitkára emlékeztetett arra, hogy a kormány idén fogadta el az Országos Levegőterhelés-csökkentési Programot, amely a következő időszakra vonatkozó legfontosabb levegőtisztaság-védelmi intézkedéseket, fejlesztéseket tartalmazza, valamint kitűzi a levegővédelmi szakpolitika új irányait.

A közleményben hangsúlyozzák, a légszennyezettség visszaszorítása kiemelt ügy, a levegőminőség alakulásában ugyanakkor a helyi kibocsátás mellett más tényezők is szerepet játszanak, a helyettes államtitkár elmondta, hogy hazánkba az országhatáron túlról 30 százalékkal több légszennyező anyag érkezik, mint amennyi távozik, a földrajzi adottságok miatt ráadásul a téli időszakban a légszennyező anyagok könnyebben feldúsulhatnak.

Az Agrárminisztérium tájékoztatása szerint László Tibor Zoltán a szabályozás és a támogatási programok mellett kiemelten fontosnak nevezte a tájékoztatást és a szemléletformálást annak érdekében, hogy a lakosság megismerje a levegőszennyezés kockázatait. Az évekkel ezelőtt útjára indított “Fűts okosan!” kampány éppen ezért a légszennyezés környezeti és egészségi hatásainak bemutatásán túl arra is felhívja a figyelmet, hogy milyen fontos szerepe van a megfelelő tüzelőanyagok kiválasztásának és a helyes technikák alkalmazásának.

A kezeletlen fa és a papír kivételével tilos minden hulladék elégetése, beleértve például az alábbiakat is:

úgynevezett „kezelt” fa, tehát festett, lakkozott (pl. régi ablakkeret, ajtók, raklapok stb.),
rétegelt lemez, bútorlap,
építési fahulladék,
színes, „fényes” papírhulladék,
petpalack, műanyag hulladék,
autógumi, használt ruha, rongy,
fáradt olaj, üzemanyag.

A fűtési szezon kezdetével ugyanis egyértelműen kimutatható a levegőminőség romlása. A megfelelő fűtési módokról minden szükséges információ megtalálható a www.futsokosankampany.hu oldalon – közölte az Agrárminisztérium. A levegőszennyezettség mérésének kiemelt szerepe van, az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a szálló porra. Olyan kisméretű részecskékről van szó, amelyek könnyen bejutnak az emberi szervezetbe és egészségkárosító hatásuk van, jelentette ki az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) elnöke.

Radics Kornélia hozzátette: az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) adatai alapján elmondható, hogy az elmúlt években fokozatosan csökkent a szálló por koncentrációja éves szinten, ezeket az értékeket azonban nagyban befolyásolják az időjárási körülmények – olvasható a közleményben. Az agrártárca tájékoztatása szerint az OMSZ elnöke a sajtótájékoztatón beszélt arról is, hogy a meteorológiai szolgálat a közelmúltban számos fejlesztést hajtott végre a levegőminőség védelme érdekében.

Példaként említette, hogy 2020-tól megkezdődött a gáz halmazállapotú higany mérése a légkörben, emellett fejlesztették laboratóriumukat és új berendezést szereztek be. Radics Kornélia kiemelte, hogy az év végéig megújul az OLM honlapja, amely az eddiginél szélesebb tájékoztatást nyújt majd a közvélemény számára. A levegőben mért szennyezettségi értékek, levegőminőséggel kapcsolatos elemzések mellett elérhetők lesznek különböző előrejelzések is, például a megyeszékhelyeken várható PM10, ózon és a nitrogén-dioxid értékre vonatkozóan – tájékoztatott az Agrárminisztérium.

Kategóriák: Zöld hírek

2 év alatt is megtérülhet a napelemes rendszer?

2020, október 21 - 03:06
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Előző cikkünkben már szót ejtettünk arról, hogy az MFB0 esetében valójában támogatásról vagy hitelről van-e szó, áttekintettük, hogy miért is vágnak bele ezrek, tízezrek ebbe a lehetőségbe, valamint számítással támasztottuk alá a program létjogosultságát. Ebben a cikkben pedig a sokak által emlegetett 15 hónapos megtérülést fogjuk górcső alá venni. Vágjunk is bele!

15 HÓNAPOS MEGTÉRÜLÉS? IGEN VAN ILYEN!

A 15 hónapos megtérülés bebizonyításához ugyanazt az alapot használjuk, mint előző írásunkban. (A bemutatott számadatok és információk tájékoztató jellegűek, nem minősülnek ajánlattételnek.) Tételezzük fel, hogy egy átlagos családi házban, vagy éppen sorházban él, és a havi villanyszámlája átlagosan 13-15.000 Ft körül mozog. Megszületik az elhatározás, hogy élni kíván az MFB által nyújtott lehetőséggel és egy napelemes rendszert telepített ingatlanára. A fogyasztása kiváltásához szükséges napelemes rendszer 2 millió forintba kerül, aminek csupán a 10%-val kell rendelkeznie önerőként, vagyis 200.000 forinttal. A maradék 1.800.000 forinthoz kamatmentesen, ingatlanfedezet, kezelési, valamint folyósítási díj nélkül juthat hozzá, kihasználva a maximálisan igénybe vehető 20 éves futamidőt.

A napelemes rendszer termelésével, és a kiváltott hálózatról vételezett energiával a 13-15.000 forintos villanyszámlája azonnal lecsökken 7.500 forintra. Sőt így már nem egy végeláthatatlan fizetési kötelezettségről beszélhetünk, amit eddig az energiaszolgáltatónak fizetett áramszámla formájában, hanem már pontosan láthatja előre az utolsó 7.500 forintos részlet kifizetésének végső időpontját.
Jogosan merül fel sokakban a kérdés: “Hogy lesz ebből 15 hónapos megtérülés?!” Hát úgy, hogy az MFB kamattámogatott hitel esetében lehetőség van rendelkezésre tartási idő kérelmezésére, melynek maximális időtartama 18 hónap a kölcsönszerződés aláírásától kezdődően. Mit is jelent ez? Ez egészen röviden azt jelenti, hogy ennyi ideig nem kell fizetnie törlesztőrészletet!

Tapasztalataink azt mutatják, hogy a kölcsönszerződés aláírását követő 3 hónapon belül döntő többségében a napelemes rendszerek telepítésre is kerülnek, valamint a szolgáltatói átvétel is megtörténik. Amennyiben kérelmezzük a 18 hónapos rendelkezésre tartási időt, és a két tevékenység lebonyolódik 3 hónapon belül, úgy 15 hónapon keresztül Önnek nem kell se törlesztőrészletet, se villanyszámlát fizetnie!

A példánkban ugye Önnek 13-15.000 forintos villanyszámlája volt, amit egy körülbelül 2.000.000 forint összköltségű napelemes rendszerrel tud kiváltani. A Magyar Fejlesztési Bank hitelkonstrukciójának köszönhetően Önnek ehhez csupán 10%-os önerővel kell rendelkeznie, ami ugyebár 200.000 forintot jelent. Vagyis az saját rész befizetéssel már telepítésre is kerül a napelemes rendszere, ami után a korábbi villanyszámla helyett csupán 7.500 forintot kell fizetnie 240 hónapon keresztül.

Amennyiben igénybe veszi a 18 hónapos rendelkezésre tartási időt, és napelemes rendszerének telepítése, valamint a szolgáltatói átvétele is megtörténik 3 hónapon belül, akkor Önnek nem kell 15 hónapon keresztül se villanyszámlát, se törlesztőrészletet fizetnie. Ráadásul felszabadult a korábbi villanyszámlára fizetett havi 13-15.000 forintja 15 hónapon keresztül, ami összesen 195-225.000 Ft megtakarítás is jelenthet.

Ez pedig szinte ugyanakkora összeg, mint a napelemes rendszerének telepítésére befizetett 10%-os önerő. Vagyis a befektetett tőkéje a teljes beruházáshoz viszonyítva mindössze 15 hónap alatt képes megtérülni.  Mindezért kijelenthető, hogy napelemes beruházása a Magyar Fejlesztési Bank által igénybe vett hitelprogrammal kiegészülve egy nagyon gyors megtérülésű, rendkívül biztonságosnak mondható befektetés a piacon található többi invesztícióval (pl.: kötvény, részvény) szemben.

A HITELKONSTRUKCIÓ ELŐNYEI

Összefoglalva az eddig közölt információk alapján az alábbi előnyökkel számolhat, ha él az MFB nyújtotta lehetőséggel:

– A 10%-os önerő 15 hónap alatt képes megtérülni a rendelkezésre tartási időnek köszönhetően;
– Havi törlesztőrészlete kevesebb is lehet, mint a jelenlegi villanyszámlája;
– A törlesztőrészlet kiszámítható, így nincs kiszolgáltatva az energiaár-változásnak;
– A banknak fizetett részlet a futamidő végével megszűnik, ellenben az áramszolgáltatónak fizetett    -áramszámla nem, ha nem él a lehetőséggel;
– Kamatmentes;
– Nincs folyósítási díj;
– Nincs kezelési költség és rejtett költség;
– 5 millió forint hitelösszegig nem szükséges ingatlanfedezet, így nincs szükség értékbecslésre sem;
– A kölcsön akár 20 év futamidővel is igényelhető;
– A hitel bármikor, költség nélkül előtörleszthető.

Kategóriák: Zöld hírek

Ezzel a technológiával bárhol tölthető az elektromos autó

2020, október 20 - 13:35
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Ezutóbbi problémát is képesek feloldani a napelemmel szerelt autótöltők, melyek bárhová telepíthetők, ahol elegendő napsütés áll rendelkezésre. Nagyjából bárhol lehet benzinkutakat építeni, míg az elektromos töltőállomások többnyire az elektromos hálózathoz vannak kötve. Ez akadályozza részben azt, hogy az e-autók az elzártabb, fejletlenebb infrastruktúrával rendelkező vidékeken is elterjedjenek. Jelenleg a gyors töltőállomásokat olyan helyeken létesítik, ahol biztosított a megfelelő transzformátorállomás és a hálózatról való nagymennyiségű áramfelvétel, írta a forbes.com.

Ezzel a problémával küzdenek Kalifornia rurális térségeiben is, ahol viszont egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók. Erre talált most megoldást az Electrify America, aki kitölti a szolgáltatási hiányosságokat a hálózaton kívül eső területeken mégpedig napelemekkel működtetett töltőállomásokkal. A vállalt nyolc napenergiával működtetett EV állomást hoz létre Kaliforniában.
A telepítésre kerülő EV ARC állomások mindegyikén egy 4,28 kilowattos (kW) napkövető napelemes rendszer foglal helyet, amit egy 32 kWh akkumulátor egészít ki.

A tárolókban felhalmozott energiát teljes egészében a napelemek termelik meg. Az akkumulátorok révén a vidéki lakosoknak lehetőségük van arra is, hogy elektromos autóikat éjszaka is tölteni tudják. A töltéshez való hozzáférés biztosítása növelheti a helyi EV járművezetők bizalmát, akiknek nyilvános töltési lehetőségekre van szükségük.

Emellett a helyi társadalmat is arra buzdítja, hogy tovább növekedjen az e-gépjárművet használók tábora. Kalifornia az USA jelenleg is „legzöldebb” állama, ami ráadásul célul tűzte ki, hogy 2035-től kezdődően csak tisztán elektromos gépjárműveket lehet forgalomba hozni. (A kormányzói rendelet nem tiltja meg a már forgalomban lévő, hagyományos meghajtású autók használatát, viszont megtiltja azok eladását, illetve vásárlását.)

Ez a döntés azért is fontos, mert Kalifornia az Egyesült Államok egyik leggazdagabb állama, és az ország autóeladásainak 11 %-a is itt történik. Mindezért az ilyen jellegű fejlesztéseknek igen fontos szerep jut az állam által kitűzött klímasemleges céljainak megvalósításában.

Kategóriák: Zöld hírek

Gumibitument fog gyártani a MOL

2020, október 20 - 12:08
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A közlemény idézte Zsinkó Tibort, a Mol Magyarország Downstream ügyvezető igazgatóját, aki elmondta: a napi kapacitás elegendő a nagyobb útépítési munkálatokhoz és arra is lehetőséget nyújt, hogy kiaknázhassák a környező országokban is az üzleti lehetőségeket. Mivel a kémiailag stabilizált gumibitumen a Mol szabadalma, így további hasznosítási lehetőséget jelenthet a licensz értékesítése is, amelyhez az új üzem referenciát jelent.

Hozzátette, a gumibitumenes utak elterjedését segíti, hogy az évi 20 000 tonna termelés a magyarországi útépítési bitumenigény mintegy 10-15 százalékát fedi le. Felidézték, hogy a Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a jelenleg is működő, kisebb – évi 5000 tonna – kapacitású gumibitumen kísérleti üzemet. A keresleti igények növekedésére reagálva a Mol 2019 tavaszán kezdte meg az új üzem építését. A 3 milliárd forintos beruházás 75 százalékát a Mol saját forrásból, 25 százalékát pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati beruházási támogatási programban finanszírozta.

A közlemény szerint a gumibitumenből készült utak tartósabbak, mivel kisebb a kátyúk és nyomvályúk kialakulásának esélye a hagyományos bitumennel készült utakhoz képes. Emellett a gumibitumen környezetbarát megoldás, ugyanis előállításához évente 3000 tonna gumiőrleményt használnak fel, amihez mintegy félmillió használt gumiabroncsot, a Magyarországon évente keletkező gumiabroncs-hulladék 8-10 százalékát hasznosítják.

A Mol a 2000-es években kezdett el dolgozni a külföldön már alkalmazott gumibitumen hazai gyártásának megvalósításán. A társaság a Pannon Egyetemmel együttműködve dolgozta ki az úgynevezett kémiailag stabilizált gumibitument, amely a normál útépítő bitumennel azonos módon használható fel. A Mol szabadalmaztatott technológiája biztosítja, hogy a gumibitumen szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható és az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.

Kép: Varga György / mti

Kategóriák: Zöld hírek

Családi háza van? Jó hír érkezett, ha napelemet telepítene!

2020, október 20 - 03:03
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Kiemelt cél, hogy a hátrányos helyzetű régiókban élő, megfelelő önerővel nem rendelkező nagycsaládok energiafogyasztásuk minél nagyobb részét saját napelemmel fedezhessék. A rezsiterhek további csökkentése mellett az ITM feltett szándéka, hogy a több gyermeket nevelők is hozzájárulhassanak a klímavédelmi törekvések valóra váltásához. A tiszta energia hasznosítása így a teremtett környezet megtartásán túl a nagycsaládokban felnövekvő fiatalok szemléletformálásában is előrelépést hoz.

Ismertetik, hogy a 2020 elején elfogadott Klíma- és természetvédelmi akcióterv 2030-ig legalább 6000 megawatt (MW) napenergia termelő kapacitás üzembe állítását ösztönzi, a nagyerőművek mellett az egyéni fogyasztókra is számítva. Az Új nemzeti energiastratégia kiemelt célként jelöli meg a háztartások saját energiafogyasztásának részleges vagy teljes kiváltására termelő napelemes rendszerek telepítését. A dokumentumban rögzített ambiciózus törekvés, hogy a következő évtized elejére legalább 200 ezer háztartás rendelkezzen átlagosan 4 kilowatt (kW) teljesítményű, háztetőre szerelt napelemmel.

A jogosultak pontos köréről, a támogatási intenzitás mértékéről és a támogatható rendszerek felső teljesítményhatáráról a következő hónapokban születhet döntés. A terveket az Európai Bizottsággal is egyeztetni kell majd, a teljes feltételrendszer kialakítása és véglegesítése így 2021 első felében várható.

Kategóriák: Zöld hírek

Piros színű napelemet látott már?

2020, október 19 - 18:20
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Hollandia alkalmazott tudományos kutatásokkal foglalkozó szervezete (Organisation for Applied Scientific Research, TNO) 2014 óta foglalkozik különböző innovatív napelem panelek vizsgálatával, többek között különböző BIPV modulok tesztelésével, amelyet saját SolarBEAT vizsgálati létesítményében végez, az Eindhoven-i Műszaki Egyetemen.

A pv magazine-nal folytatott beszélgetés alkalmával, Hollandia alkalmazott tudományos kutatásokkal foglalkozó szervezetének (Organisation for Applied Scientific Research, TNO) üzleti fejlesztője és projektvezetője, Roland Valckenborg ismertette a színes BIPV modulok több évig tartó vizsgálatának eredményeit, írta az mnnsz.hu. Pár évvel ezelőtt azt gondolták, hogy ezek hozama akár 50%-kal is elmaradhat a hagyományos panelekétől, de a vizsgálatok mindössze 10%-os eltérést igazoltak. Valckenborg azt közölte, hogy a veszteség mértéke a panel színétől függően eltér.

A projekt vezetője, Roland Valckenborg szerint a színes modulok még mindig drágábbak, mint a hagyományos napelem modulok, azonban a fogyasztók egyre élénkebben érdeklődnek irántuk. „Az emberek ugyanúgy választani akarnak a különböző modellek közül, mint az autóknál” – nyilatkozta a pv magazine számára.

Teljesítmény paraméterek

Valckenborg azt jelezte, hogy a színes épületbe integrált napelem modulok (BIPV) teljesítményét eddig alábecsülték. „Rendkívül kellemes meglepetésként állapítottunk meg a kutatás során, hogy a texturált modulok nem veszítenek a teljesítményükből a normál referencia modulokhoz képest. „Így a plusz texturált üvegréteg okozta kisebb veszteséget ellensúlyozza az a kicsivel magasabb hozam, amely az beesési szögeknél fordul elő.

Az első vizsgálatokat 2017-ben kezdtük meg, akkor még meggyőződésünk volt, hogy a színezett panelek 40% és 50% közötti mértékben fogják csökkenteni a hozamot. „2018-ban sikerült igazolnunk, hogy a szürke színű modulok esetében ez csupán 11%” – állította Valckenborg. Az eredményeket kutatóintézetek is igazolták, például a svájci Alkalmazott tudományok és művészetek Egyetem (University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland, SUPSI)

Fény visszaverődése

Amikor rákérdeztünk, hogy a szín mennyire befolyásolja a fény visszaverődését, Valckenborg azt válaszolta, hogy minimális csökkenéssel kell számolni. „Ha színes napelem panelt szeretnénk, akkor el kell fogadnunk, hogy a napfénynek nem a teljes látható tartománya fog eljutni a cellához, hanem annak egy része visszaverődik vagy elnyelődik” – magyarázta. A hagyományos, nem színezett napelem paneleknél a napelem cellák tetején lévő összes réteget – az elülső üveget és a tokozó anyagot – optimalizálni kell, hogy a lehető legnagyobb mértékben átlátszó legyen és engedje a fény bejutását és a napelem cellák elérését.

Jelenleg két főbb megközelítés létezik a napelem panelek színezésére: egy pigmentalapú színezést alkalmazó technika és egy szerkezeti színezéses módszer. Az első technika festékek és pigmentanyagok alkalmazására utal, amelyek jórészt elnyelik, kisebb részben visszaverik a fény bizonyos tartományát. Ebben az esetben például színes pontokat nyomtatnak a napelem elülső üvegére vagy a színezett tok anyagára.

A szerkezeti színezést a fénnyel megvalósuló kölcsönhatás segítségével lehet elérni, nano-szerkezetű felületek vagy többrétegű filmbevonatok segítségével. Az üvegen elhelyezett interferencia szűrők az interferencia-effektust használják ki a fény látható spektrumából csak egy szűk sáv visszaverésére. Ezért a szín elérésének módja és a panel teljesítményének módosítása jelentős mértékben függ az adott esetben felhasznált technológiától és a bekövetkező optikai jelenségektől.

„Ideális esetben a színes napelem panel a fény látható spektrumából csak egy szűk sávot ver vissza és a többit továbbítja” – ismertette Valckenborg. „Ily módon a színes modult az általa visszatükrözött fény hullámhosszúságának megfelelő színűnek érzékeljük, míg a napfény többi tartománya hatékonyan felhasználható áramtermelésre.” A további veszteségek elkerülése érdekében a színezett rétegnek (üveg vagy a tok anyaga vagy extra réteg) nem elnyelő tulajdonságúnak kell lennie.

Teljesítmény csökkenés

A színes napelemek teljesítményének csökkenése a napelem cellákhoz jutó fotonok alacsonyabb számának tulajdonítható, ami utána alacsonyabb áramerősséget és csökkenő áramtermelést eredményez. A jelenleg a piacon kapható színes napelemek teljesítmény csökkenése körülbelül a 10% és 40% közötti tartományba esik. Valckenborg szerint a veszteségek mértéke függ az adott színtől is, mivel mindegyik szín más visszaverési tartománnyal jellemezhető. „A pigment-alapú színek mindig elnyelik a fény tartományának egy részét. E tekintetben vannak a többinél jobb festékek, amelyeknek kisebb a fényelnyelése” – állította.

A magasabb teljesítmény szempontjából jelenleg az interferencia-bevonat a legjobb megoldás. A szűrők elkészíthetők teljesen elnyelés-mentes anyagokból, és a visszaverési görbéjük csúcsa a lehető legkeskenyebbre szűkíthető. „Ennek a technológiának a hátrányai inkább az árnál és más tényezőknél jelentkeznek, például a szín attól függ, hogy milyen szögből nézzük” – magyarázta Valckenborg. „Általánosságban véve is érvényes, hogy mindig kompromisszumot kell kötni az elektromos teljesítmény, a költség és az esztétikai minőség között.”

Függőleges napelem

Valckenborg szerint annak, hogy a színes modulok még mindig sokkal drágábbak, mint a hagyományos panelek, az egyik oka az építőipar jelenleg viszonylag konzervatív hozzáállása, amire persze nyomós okuk van. Homlokzati elemként a színes, épületbe integrált napelem moduloknak eleget kell tenniük a szigorú biztonsági előírásoknak, és elég stabilaknak kell lenniük bármilyen meghibásodás elkerülésére. „Mert ha bármi elromlik, az óriási javítási költségekkel járhat” – világított rá. A színes modulokat homlokzatok esetében tekintik ideális megoldásnak.

„Először is azért, mert a homlokzatok jobban látszanak, mint a tetők” – mondta Valckenborg. „Másodszor pedig azért, mert a homlokzat euróban kifejezett, négyzetméterenkénti ára már így is jelentősen meghaladja a nyeregtetőét. Így a szín miatti többletköltség viszonylag alacsonyabb a homlokzati alkalmazásoknál. Valckenborg megjegyezte, hogy a nyeregtetőkre való integrált napelem panelek még mindig piaci résnek számítanak.

„Hollandiában egyre több infrastruktúrához kapcsolódó napelem (IIPV) jelenik meg, amely magában foglalja az összes alkalmazást, zajvédő falakon, gátakon és utakon. Mivel ezek az alkalmazások láthatók, lehet, hogy egy nap majd ezek is színesek lesznek” – vonta le a következtetést.

Kategóriák: Zöld hírek

Megérkezett a ráncfelvarrott Tesla Model 3

2020, október 19 - 10:33
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A gyártó úgy látta, hogy egy nagy leleplezést nem érdemel a kisebb ráncfelvarrás, így csendben vezette be az online dizájnstúdiójába a kisebbik szedán új változatát. A hatékonyságbeli fejlesztéseknek köszönhetően a Model 3 Long Range AWD változata a frissítés után a korábbi 519 km helyett már 568 km-t képes megtenni egyetlen feltöltésből, és a Standard Range, illetve Performance variánsoknál is sikerült javítani az értékeken, hisz előbbi mellett újonnan 423, utóbbinál pedig 507 km-es hatótávolságot jegyez a gyártó, írta a teslasok.hu.

Szintén javult a Long Range AWD és a Performance gyorsulása, amelyek mostantól 4,2 és 3,1 másodperc alatt képesek álló helyzetből startolva elérni a 60 mph-s (96 km/ó) tempót. Korábban ez a produkció 4,4 és 3,2 másodperc alatt sikerült a Tesláknak.

A kerekeken is változtatott az amerikai autógyártó. Az eredeti 18 hüvelykes Aero felnik némiképp új dizájnt kaptak, ahogyan a 19”-es sportfelnik is. Utóbbi új változata korábban már „lebukott”, amikor egy kamionon szállították a frissített Model 3-asokat. A Performance Model 3 kapta ezen a téren a legnagyobb módosítást, erre ugyanis újonnan elérhetővé vált a Tesla 20 hüvelykes Uberturbine kereke.

A beltérben azokat az újításokat találjuk, amelyekről korábban is cikkeztek már a szakoldalak, azaz a középkonzolról eltűnt a zongoralakk hatású fekete műanyag, amit ezüstös színű, valamelyest átalakított felületek váltottak fel. Ezzel valamelyest a Tesla talán jobban összhangba hozta a Model 3 futurisztikus, letisztult belső dizájnját. Kívül az új kerekek mellet a króm díszlécek eltűnése hozott még változatot, illetve minden variáns megkapta a motorizált hátsó csomagtérajtót. A frissítés ellenére a Tesla nem változtatott a Model 3-asok árán.

Kategóriák: Zöld hírek

Az éghajlat megváltozása okozhatta a korai emberfajok vesztét

2020, október 19 - 09:04
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

“Eredményeink azt mutatják, hogy a régi Homo fajok nem voltak képesek túlélni az intenzív klímaváltozást az olyan technológiai újítások, mint a tűzhasználat, a kifinomult kőeszközök, az összetett szociális hálózatok kialakulása, a neandervölgyiek esetében a ragasztott lándzsahegyek, a testreszabott ruházat és a Homo sapiensszel való kulturális, valamint genetikai keveredés ellenére sem” – mondta Pasquale Raia, az olaszországi Nápolyi II. Frigyes Egyetem munkatársa.

“Keményen próbálkoztak ugyan, felkutatták az elérhető legmelegebb helyeket, ahogy az éghajlat egyre hidegebbé vált, ám végül ez nem volt elegendő a túléléshez” – idézte a szakembert a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál. A Homo fajok, köztük a H. habilis, a H. ergaster, a H. erectus, a H. heidelbergensis, a H. neanderthalensis, valamint a H. sapiens (másik alfaja) kihalásának vizsgálatához a kutatók az elmúlt ötmillió évre vonatkozó éghajlati modellt és egy régészeti adatbázist ötvözve vizsgálták meg, hogy az egyes Homo fajok számára melyek voltak a legkedvezőbb éghajlati feltételek és, hogy miként reagáltak a klíma megváltozására.

A tanulmány szerint három Homo faj, a felegyenesedett, a heidelbergi és a neandervölgyi ember számára pontosan a kihalásuk előtt váltak szélsőségessé az éghajlati viszonyok. Ezzel párhuzamosan a globális éghajlatban is hirtelen, kedvezőtlen változások mentek végbe. A neandervölgyiek helyzetét valószínűleg a mai, modern emberrel való versengés is nehezítette. Raia szerint az eredmények egyfajta figyelmeztetésként szolgálhatnak a jelenleg példátlan klímaváltozással szembenéző emberiség számára.

Kategóriák: Zöld hírek

Több száz elektromos taxi állhat forgalomba Budapesten

2020, október 19 - 06:53
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A május 20-án meghirdetett, több fajta elektromos jármű beszerzésére indított pályázat keretében eredetileg 2 milliárd forint volt a személytaxi-szolgáltatással vagy személygépkocsis személyszállítással foglalkozó szolgáltatók számára elkülönítve. Mivel a lehetőség rendkívül népszerűnek bizonyult, a tárca megemelte a rendelkezésre álló keretet, hogy minden igénylő támogatást kaphasson. A pályázat keretében a maximum bruttó 15 millió forintos gépjárművek beszerzési árának 55 százalékát lehetett igényelni.

A közleményben Schanda Tamás, az ITM parlamenti és stratégiai államtitkára kiemelte: eddig 279 tisztán elektromos taxi megvásárlására ítéltek oda támogatást 256 pályázónak, összesen 2,3 milliárd forint értékben, további 13 igénylés esetében még a hiánypótlást végzik a vállalkozók. A környezet védelme a kormány számára nemcsak egy divatos jelszó, hanem egy küldetés, amelyet a koronavírus-járvány idején is teljesítenek – fejtette ki.

“Az elmúlt fél évben sem álltunk meg, végrehajtjuk a Klíma- és természetvédelmi akciótervben foglaltakat” – fogalmazott Schanda Tamás a közlemény szerint. Az államtitkár utalt arra, hogy a dokumentum az elektromobilitás terén is határozott célokat ír elő. A tárca közleménye szerint ez a kormányzati program is gyorsítja a környezetkímélő járművek magyarországi elterjedését, amelynek üteme Magyarországon az európai élmezőnybe tartozó volt már korábban is.

Az év első felében az uniós tagállamok közül Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben a forgalomba helyezett alternatív hajtású autók száma. A zöld rendszámos gépkocsikból több mint 20 ezer közlekedik a magyar utakon, kétszer annyi, mint a múlt év elején – tették hozzá.

Kategóriák: Zöld hírek

250 darab napelemet szereltek erre az autóra, működik!

2020, október 19 - 03:07
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Úgy tűnik azonban, hogy szép lassan a napenergiát hasznosító autók is előre törnek. A müncheni Sono Motors azt tervezi, hogy 2022-től elkezdi leszállítani napenergiával is működtethető autóit – számol be a Solar Magazine. A vállalat alapítói egy olyan jármű tervét álmodták meg, amely ellenálló anyagokból készül, és képes töltés nélkül is közlekedni. A cél az, hogy a hasonló autókat elérhető áron kezdjék el terjeszteni.

Laurin Hahn, a cég vezérigazgatója és társalapítója szerint az a kérdés merült fel bennük, hogy milyen lehet a tökéletes autó, amely képes legyűrni az elektromos járművek jellegzetes akadályait. Ekkor jöttek rá, hogy a napenergia hasznosítása jelentheti a megoldást. A vállalat egyelőre egy modellt kínál előrendelésre, ez a Sion, melyet előreláthatóan 2022 végén kezdenek el leszállítani Európában, utóbb pedig az Egyesült Államokba is el akarják juttatni az autókat.

A Sono Motors szerint a jármű 250 kilométert tehet meg egyetlen töltéssel, de beépített paneljei révén nappal a napsugárzás segítségével is képes energiával ellátni magát. A napelemek, egészen pontosan a cellák borításának különlegességét az adja, hogy míg a hagyományos panelek egyenesek, addig az autóban görbített, ellenállóbb napelemeket használnak. A cég szerint burkolatuk ráadásul – részben az alumíniumváz elhagyásának köszönhetően – rendkívül könnyű, és nem törékeny, így nem csupán a jármű tetején alkalmazható.

A Sion összesen 248 fotovoltaikus cellával készül majd, melyeket áttetsző polimerbe, és nem üvegbe ágyaznak – ez tovább csökkenti a tömeget. Hahn kiemelte, tervük lényege az, hogy valóban autóra, és ne cipős dobozra emlékeztető formát alkossanak. „Ez nagyon fontos az emberek számára, még ha az autó napelemes is, senki sem fogja megvásárolni, ha nem néz ki jól” – tette hozzá. Hahn kiemelte, a vállalatnál cél a carsharing és az alacsony árak felé történő elmozdulás, illetve az, hogy napelemes technológiájukat más területre, például a vonatokra is bevezessék.

A napelemes Sionra eddig nagyjából 12 500 előrendelés érkezett, egy-egy autó 25 000 euróba, azaz mintegy 9 millió forintba kerül. A Sion csak fekete színben kapható, de már 30 perc alatt 80 százalékosra tölthető.

Képek: Sono Motors

Kategóriák: Zöld hírek

Látta már hogyan telepítik a napelemes tetőcserepet?

2020, október 18 - 03:14
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Bár a folyamat bizonyos esetekben még mindig hosszadalmas, időnként elképesztő sebességgel tudják átadni az otthoni napelemeket. Time-lapse készült arról, ahogy négy nap alatt felszerelik a Solar Roof napelemes cserepeket egy amerikai otthon tetejére – írja az Electrek. Az elképesztő sebességű munka a kansasi Topeka közelében zajlott. A videó kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a tetőt nem a Tesla, hanem a Weddle and Sons Roofing vállalat telepítette.



A Teslának az utóbbi időkben az egyik legnagyobb problémát a cserepek felszerelési ideje okozza, olyan esetről is tudni, amikor a cég két hónap alatt sem tudta befejezni az egyébként igen bonyolult procedúrát. Éppen ezért a vállalat folyamatosan vizsgálja, hogy miként gyorsíthatná a telepítést. Ennek részeként a Tesla egyre több szerződést köt kifejezetten ilyen munkákkal foglalkozó cégekkel, a napelemes cserepeket pedig kiküldik a Weddle and Sons Roofinghoz hasonló vállalatoknak – a mostani felvétel is egy ilyen projekt során készült el.

A cég a videó bemutatójában azt írja, egy nagyjából 371 négyzetméteres tetőrészre szerelték fel a 15 kilowattos cserepeket, illetve a hozzájuk tartozó burkolatokat. A meglévő tetőt már korábban, egyetlen nap alatt bontották le, és az alapozó rétegeket is aznap vitték fel. Utóbbiakkal a Teslának voltak már gondjai, a topekai ház esetében ezért a Firestone gumiipari vállalat duplarétegű termékét használták.

A Tesla legújabb generációs napelemes cserepei ugyan egy ideje már a piacon vannak, de láthatóan még az ügyfeleknél tesztelik, hogy miként is lehet a leghatékonyabban telepíteni a rendszert. Bár ez több vásárlónál is kellemetlenségekkel jár, szép lassan kezd kiforrni a technológia, ebben pedig a vállalat egyéb napelemes partnereinek is komoly szerep jut.

A Tesla még viszonylag újnak számít a napelemes piacon, igaz, a vállalat már így is az ipar egyik legkomolyabb szereplőjévé vált. A cég egyik fő erejét az adja, hogy rendkívül olcsón kínálja a napenergiát – arról, hogy ez miként lehetséges, ebben a cikkben írtunk bővebben.

Kategóriák: Zöld hírek

Ingyen ellenőrzik a kéményeket a katasztrófavédelem kéményseprői

2020, október 17 - 10:39
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

Mukics Dániel, az OKF szóvivőjének keddi, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a berendezések ellenőrzésével és megfelelő, jó minőségű tüzelőanyag használatával megelőzhető, hogy a kémény miatt kigyulladjon a ház, és minimalizálható a szén-monoxid-mérgezés veszélye. A kémények rendszeres vizsgálata elengedhetetlen, mert azok hibái a használók előtt rejtve maradnak, vagyis csak az időszakos ellenőrzés adhat valós képet állapotukról. A szakemberek minden évben több ezer, veszélyt jelentő hibát tárnak fel a tüzelőberendezések és füstelvezető-rendszerek átvizsgálásakor, tisztításakor – írta.

Hozzátette: a katasztrófavédelem kéményseprői tizenhét megye 2672 településén látnak el feladatot a lakosság körében. A társasházakhoz hirdetmény közzététele után, a családi házakba pedig igénybejelentést követően érkeznek, hogy ingyenesen ellenőrizzék és tisztítsák a kéményt. Vegyes tüzelésű kazánok esetében tilos háztartási hulladékkal, lakkozott, festett vagy nedves fával fűteni, mert ezek amellett, hogy mérgező gázokat bocsátanak ki és ezzel károsítják a környezetet, fokozzák a kéményben a kátrány és a korom lerakódását is.

A kémény belső falára lerakódott vastag korom- és kátrányréteg a fűtés hatására izzani kezd, akár meg is gyulladhat, ami lakástűzhöz vezethet – figyelmeztet az OKF. Ma már a háztartások jelentős részében van szén-monoxid-érzékelő, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezeken a helyeken nem sérülnek meg az emberek szén-monoxid miatt. Célszerű minél több otthonban füstérzékelőt is elhelyezni, mert egy időben jelző berendezés emberéleteket és anyagi javakat menthet meg – olvasható a közleményben.

Kategóriák: Zöld hírek

Érdemes várni a napelemes támogatásra?

2020, október 17 - 03:36
100.000 Ft-ból napelemes rendszer Európai Uniós támogatással?Kérjen itt ajánlatot. 5 perc alatt személyre szabott ajánlatot kap (x)

A megismert információk viszont sokakat elkeseríthet, mivel a kiírás kedvezményezetti körébe csak egy igen szűk réteg esik majd bele. Így azok számára, akik napelemes rendszeren gondolkodnak viszont már biztosan nem felelnek meg a feltételeknek nincs okok várni egy a jelenleginél kedvezőbb lehetőségre. De nézzük a részleteket…

KEVESEK SZÁMÁRA LESZ ELÉRHETŐ AZ ÚJ NAPELEMES PÁLYÁZAT

Mint tudjuk az Innovációs és Technológiai Minisztérium megkezdte a lakossági napelemes rendszerek kiépítéséhez vissza nem térítendő beruházási támogatást biztosító program kidolgozását. Erre azért is volt szükség, mert Magyarország vállalást tett az Európai Unió felé, hogy pár évtizeden belül az ország működése karbonsemlegessé válik. Ennek lenne eszköze az Új Nemzeti Energiastratégiában is rögzített legalább 200 000 db háztartási, átlagosan 4 kW teljesítményű, háztetőre szerelt napelemes rendszer.

Az eddigi információk szerint a készülő félben lévő program előre meghatározott beruházási értékig biztosít majd vissza nem térítendő támogatást a kevésbé fejlett régiókban (Pest megyén kívül) élő, nagycsaládos háztartások számára napelemes rendszerek létrehozására. A támogatási intenzitása mértékéről ezidáig csak annyit lehet tudni, hogy 30-40% közé esik.

Ugyanakkor még számos feltétel nem ismert így bizonytalanság van a napelemes piacon. A további részletekkel kapcsolatban az elkövetkezendő hetekben lehet számítani bejelentésre, miután a tervezetet az Európai Bizottság is elfogadta. A pályázat megnyitására viszont 2021 júliusában lehet számítani. Ahogy fentebb olvasható is volt a pályázat kedvezményezetti köre igencsak korlátozott lesz.

Ahogy manapság a legtöbb kedvezményt (CSOK, babaváró hitel, adókedvezmény), úgy ennél a pályázatnál is a nagycsaládosok a fő célcsoport. Ez viszont rengeteg háztartást foszt meg a lehetőségtől, hogy kedvezményesen napelemes rendszerhez jusson. A tervezett szerint a Pest megyében élők is ki vannak zárva a pályázati lehetőségből, hisz a Közép-magyarországi régió hazánk egyetlen európai szinten is fejlettnek mondható területe.

Ugyanakkor (Budapesttel együtt) ebben a megyében él a lakosság több mint egynegyede. Így számos család esik el a támogatási lehetőségtől. Emellett a jövőre vissza nem térítendő támogatásban részesülő projektek a jelenlegi elképzelés szerint már nem a most is hatályos szaldóelszámolás szerint, hanem a bruttó elszámolás szabályai között valósulnának meg. Ez azt jelenti, hogy a szaldóelszámolásban az éves szinten megtermelt és elfogyasztott energia különbségét kellett megfizetnie a tulajdonosnak, míg a bruttó elszámolásban a hálózatról vásárolt és a napelemes rendszer általa meg- és betermelt energia egységárát külön-külön határozzák meg.

Természetesen a hálózatról vételezett áram ára képviseli majd a magasabb értéket, így a napelemes rendszert vásárlók nem biztos, hogy megszabadulnak már a villanyszámlájuktól. A fenti okoknál fogva pedig azt mondjuk, hogy nem érdemes jövő nyárig várni a napelemes rendszerével.

A már most feltelepített napelemek egyrészt azonnal megkezdhetik a termelést, így 1 év alatt már jelentős összeget spórolhat meg a villanyszámla elkerülésével. A jelenleg is elérhető MFB 0%-os hitelkonstrukció szintén kivételes lehetőséget jelent a hazai lakosság számára, ami nem tesz megkötést a családok létszámára vonatkozóan. Továbbá a most telepítésre kerülő napelemes rendszerrel még a szaldó elszámolás előnyeit élvezhetik a napelemes rendszert vásárlók.

Kategóriák: Zöld hírek