altenergia.hu - Alternatív Energia Hírportál

Tartalom átvétel
www.alternativenergia.hu
Frissítve: 19 óra 1 perc

Nullázd a villanyszámlát napelemes rendszerrel

2019, november 19 - 12:21

Sokaknak feltűnt már, hogy a napelemek között is vannak különbségek. A panelek közötti differencia nem csak a teljesítményben és gyártókban állapítható meg, hanem azok mélyebb felépülésében, formavilágában és egyéb specifikációikban is. A napelemes rendszer telepítése előtt érdemes a témakört körbejárni, és megismerni az összes típust, hogy megfelelő döntés szülessen a kialakítani kívánt rendszer esetében. A legideálisabb rendszerelemek megválasztását segíti ezen cikk is, melyben ismertetésre kerülnek a különböző napelemtípusok és sajátosságaik.

A NAPELEMEK CSOPORTOSÍTÁSA

A napelemeket alapvetően két fő csoportba sorolhatjuk az alkalmazott technológiájuk szerint: vékonyfilm rétegű és kristályos típusokba. Utóbbi kategóriának további két változata is ismert a piacon: a mono-, illetve polikristályos. A kristályos technológiák számítanak jelenleg a legjobb és legelterjedtebb típusoknak, a hatalmas napelemparkokban és az épületek tetején is többnyire ezekkel találkozhatunk. A vékonyrétegű napelemek előállítása során a hordozórétegre kerülnek felgőzölésre a félvezető felületek, ezáltal ezek akár hajlékony, domború felületeken is működtethetők. Ezen típusoknak a hatásfoka 5-8%, ami némiképp elmarad kristályos társaiétól, továbbá fontos megjegyezni, hogy a mono- és polikristályos rendszerek 2,5-3-szor kisebb felületet igényelnek ugyanakkora energiamennyiség előállításához. A mono- és polikristályos napelemek nagy tisztaságú szilícium cellákból épülnek fel, melyek általában egy többrétegű műanyag hátlap és egy edzett üveglap közé kerülnek rögzítésre. A két altípus leginkább gyártási módja alapján különböztethető meg. Megjelenésükben is könnyű megkülönböztetni őket, mivel a polikristályos napelemek cellái kékes-lila színűek és négyzet alakúak, a monokristályosé pedig nyolcszögletűek és szürkés, fekete árnyalatúak.

MILYEN NAPELEMET ÉRDEMES VÁLASZTANI NAPELEMES RENDSZERÜNKHÖZ?

A fentiek ismeretében egyértelmű, hogy a háztartások és vállalkozások számára a legoptimálisabb, ha a kristályos napelemek közül válogatnak. A további döntéshozatal során érdemes mérlegelni a két altípus között felmerülő pro és kontra érveket. A monokristályos napelem jelenleg a leggazdaságosabb és leghatékonyabb megoldásnak számít a 15-17%-os hatásfokát tekintve. Ezeknek a paneleknek az egyik további nagy előnye, hogy a rájuk vonatkozó gyártói garancia általában 25 év, élettartamuk pedig meghaladja a 30 évet is. A pozitív tulajdonságok mellett ugyanakkor a negatív jellemzőkről is szót kell ejteni. A monokristályos napelemek sokkal érzékenyebben reagálnak a nem megfelelő tájolásra és dőlésszög-beállításokra, mivel a szórt napfénnyel nem gazdálkodnak megfelelően. Ez a típus csupán direkt, közvetlen napsütés esetén képes a meghatározott teljesítményhez közeli értékeket leadni. Ezen oknál fogva nem az egykristályos napelem a legelterjedtebb paneltípus a piacon. A polikristályos napelemek előállítása jóval kevesebb energiába és időbe kerül, mint a monokristályosé, így alacsonyabb a beszerzési költségük is. Ennek a paneltípusnak a hatásfoka alig marad el az előzőekben ismertetett fajtától, ami általában 14-16%. Ez a változat kevésbé érzékeny a dőlésszög és tájolási beállításokra, mert a szórt fénnyel is képes hatékonyan gazdálkodni. Szórt, vagyis diffúz sugárzásról pedig akkor beszélhetünk, amikor a közvetlen napsugárzás szóródik szét a felhőzeten, vagy a légköri részecskéken. Az előnyök mellett meg kell említeni a polikristályos napelemtípus hátrányát is: magas hőmérsékletre teljesítménycsökkenéssel reagál. Összességében viszont ez a változat a legelterjedtebb, ezekből áll a háztartási méretű napelemes rendszerek többsége és a nagyobb erőművek is.

 

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

 

Kategóriák: Zöld hírek

Iszapömlés – Decemberben kezdődik a megismételt tárgyalás

2019, november 19 - 11:16

Ferenczy Tamás közleménye szerint a B. Zoltán és további 13 társa ellen közveszélyokozás és más bűncselekmények miatt indult büntetőügy december 6-án folytatódik. A Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. Ajka melletti tározójából 2010. október 4-én kiömlő vörösiszap három települést öntött el: Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyt. A katasztrófa következtében tíz ember meghalt, több mint kétszázan megsérültek, több száz ház pedig lakhatatlanná vált. Az ügyben 2012 januárjában tizenöt ember – köztük a cég egykori vezetői és több alkalmazottja – ellen emeltek vádat. A Veszprémi Törvényszék 2016. január 28-án bűncselekmény hiányában valamennyi vádlottat felmentette a vádak alól. Az elsőfokú bíróság álláspontja szerint a katasztrófa oka “altalaj eredetű stabilitásvesztés” volt, ami miatt a töltés tönkrement. A másodfokon eljáró Győri Ítélőtábla azonban 2017. február 6-án hatályon kívül helyezte a határozatot. A hatályon kívül helyező határozat indoklása szerint az elsőfokú bíróság több eljárási szabályt megsértett, ítélete pedig alkalmatlan a felülbírálatra, ezért megismételt eljárásra van szükség. Az ítélőtábla 2017 márciusában közölte, hogy a Győri Törvényszék folytatja le a megismételt elsőfokú eljárást. A Veszprémi Törvényszék elnöke jelezte ugyanis, hogy nincs olyan bírája, aki jogosult lenne eljárni az ügyben, és nincs kizárva a megismételt eljárásból.

A megismételt eljárás 2017. december 11-én kezdődött, és idén február 4-én hirdettek határozatot az ügyben. A bíróság tíz ember bűnösségét mondta ki. Az elsőrendű vádlottat, B. Zoltánt két év hat hónap, a másodrendű vádlottat, D. Józsefet pedig két év végrehajtandó fogházbüntetésre ítélte gondatlanságból elkövetett közveszélyokozás és a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése miatt. A harmad-, negyed-, ötöd-, hatod-, nyolcad- és tizennegyedrendű vádlott felfüggesztett szabadságvesztést, a hetedrendű pénzbüntetést, a tizenharmadrendű pedig megrovást kapott. Minden vádpont alól felmentett a törvényszék öt vádlottat. Az ítélet a tizenkettedrendű vádlott esetében jogerőssé vált. Az ügyész még aznap 13 vádlott terhére jelentett be fellebbezést, egyebek mellett a bűnösség és minősítés megállapítása, valamint súlyosítás miatt.

Kategóriák: Zöld hírek

Este is termeli az áramot a napelem?

2019, november 19 - 06:03

Ez viszont nem igaz a háztartási méretű naperőművekre, napelemparkokra ugyanis működésük forrása maga a napsugárzás, ami csak korlátozottan biztosított a napszakok váltakozása miatt. Így érthető módon éjszaka ezek a rendszerek képtelenek arra, hogy energiát állítsanak elő. Ilyenkor készenléti állapotban várják, hogy a Nap ismét felkeljen és megkezdhessék a működést. Az éjszakai zöldenergia-ellátásra az egyetlen megoldás, ha szigetüzemű rendszert hozunk létre, amely az akkumulátorok révén folyamatosan, még éjszaka is tudja biztosítani bizonyos berendezések működéséhez a szükséges energiát. Ugyanakkor tudni kell, hogy ekkor sem termel áramot a rendszer, hanem azt a napközben előállított felesleget tudjuk használni, amit az akkumulátorokban eltároltunk. Az ilyen típusú rendszereknek viszont az az egyik nagy hátránya, hogy a tárolókapacitás rendkívül megnöveli a szerkezet költségét.

Amennyiben hagyományos napelemes rendszerben gondolkodunk, és nem szigetüzeműben, akkor sem kell aggódnunk, hogy az éjszakai fogyasztásunk miatt jelentős áramszámlánk lesz! Ennek pedig az az oka, hogy a fotovoltaikus rendszerek a nappali időszakban általában sokkal több energiát állítanak elő, mint amire a háztartásunknak szüksége van. Ez a felesleg betáplálásra kerül a hálózatba, amit az ad-vesz villanyóra nyomon követ. A szolgáltató pedig az időszakos elszámolások alkalmával figyelembe veszi a hálózatba betáplált és felhasznált áramot, ami egy megfelelően kialakított rendszer esetében általában nullszaldót eredményez.

 

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Ezektől az ötletektől lehet a Teslák hatótávja nagyobb

2019, november 19 - 03:03

A Tesla ugyanis korán kezdte a fejlesztéseket, és így mindenkivel szemben lépéselőnyben van, még most is, hogy kigurultak az első „Tesla gyilkosnak” titulált villanyosok, írja a teslasok.hu. A szegmens kínálata most jól mutatja, hogy közel azonos méretű akkumulátorcsomaggal sem tudják megközelíteni a német gyártók a Tesla számait. A kulcs a hatékonyság. Hajtáslánc-szinten egyértelműen lépéselőnyben van az elektromosautó-gyártó, ám a versenyben menekülni mindig csak előre lehet, és a Tesla már nagyon jól tudja, hogy milyen területeken fejleszthet még a nagyobb hatótáv érdekében. Akkumulátorkapacitásban ugyanis már nem igazán szeretnének feljebb lépni. A 100 kWh-ás csomagoknak egyelőre elégnek kell lennie, éppen ezért az alkatrészek fogyasztását kell lejjebb szorítani, hogy gyarapodhasson a megtehető kilométerek száma. A motorokhoz éppen idén érkezett egy nagyobb frissítés, de mint az mostanában kiderült, az amerikai gyártó más területeken is keresi a ziccert, vagyis hogy hol csökkenthetne még a fogyasztáson. Az ablaktörlőkön például faraghatnak egy keveset, éppen ezért a Tesla kifejlesztett egy új hajtást a lapátoknak, amellyel esős időben nem csökken annyit a hatótáv.

Kis lefaragás ez, de sok kicsi biztosan sokra megy majd a legvégén. Emellett új üléseken is dolgoznak, amelyek hatékonyabban lesznek fűthetők és hűthetők, ezzel is jobban a háttérbe szorítva egy fogyasztót. Mindemellett az elektromos szervokormányra is éppen a minap jegyeztek be egy új, a Tesla szerint jóval hatékonyabb szabadalmat. Hogy végül mennyit nyer mindezzel a Tesla, egyelőre nem derült ki, de ami biztos, hogy minden kis fejlesztéssel húznak el az autóipar elől, és növelik a hatékonyságbeli előnyük.

 

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

A világ első fúziós erőműve nemsokára működik

2019, november 19 - 00:03

A projekt jelenleg 60%-os készültségi fokon áll, de pár éven belül már a tesztelés is megindulhat. Az erőmű működésének lényege, hogy a Földön kerülnek lemodellezésre a Napban lezajló folyamatok, melynek során nagy mennyiségű energia állítható elő.

A FÚZIÓS ERŐMŰ TÖRTÉNETE ÉS LÉNYEGE

Maga az ötlet már az 1950-es években megfogalmazódott, az első tervek pedig már a 80-as években rendelkezésre álltak, de a megvalósítás egészen az ezredfordulóig váratott magára. 2006-ban született meg ugyanis a megállapodás a berendezés megépítéséről az Európai Unió, az USA, Kína, Oroszország, Dél-Korea, Japán és India között. A projekt résztvevői úgy vélik, hogy a 2025-ben már megkezdődhet a tesztidőszak az erőműben. Kihangsúlyozandó, hogy az épülő erőmű még csak kísérleti létesítmény lesz, tehát még további fejlesztésre is szükség lesz, hogy maga a technológia a későbbiekben valóban hasznosítható legyen az emberiség számára. A technológia vélhetően leginkább csak elektromos energiatermelésre lesz használható, és egyik legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy elterjedésével nem kell számolni szén-dioxid-kibocsátással az energiatermelés területén. A fúziós erőművek a fosszilis energiahordozók hasznosításával működő erőművek mellett vélhetően az atomerőművek megfelelő alternatívája is lesz.

A KUTATÁS RÉSZLETEI

Az ITER projekt jelenleg a világ legnagyobb tudományos projektje, ami forradalmasíthatja az energiaellátást. A Nap által kibocsájtott hatalmas mennyiségű energia az égitestet alkotó hidrogén termonukleáris fúziójából jön létre. A fúziós erőmű lényege nagyjából ugyanez, csak itt mesterséges és ellenőrzött körülmények között menne végbe a hidrogénatommagok egyesülése és ezáltal az energia felszabadulása. Az elemi hidrogén két izotópjának, a deutériumnak és tríciumnak nagy nyomáson és magas hőmérsékleten történő fúziója szolgáltatja az energiát. Ezzel az energiával pedig csakúgy, mint az atomerőművek által a háztartások számára is biztosítható lenne az energiaellátás. A fejlesztésben 5 kiváló magyar kutatók is részt vesz. A csillebérci Wigner Fizikai Kutatóközpont Részecske- és Magfizikai Intézetének plazmafizikai osztályán például az ITER-t támogató mérnöki tevékenység, méréstechnikai megoldások tesztelése folyik. A projekt megvalósítása új fejezetet nyithat az emberiség történetében, az energiaszükségletek kielégítésében mégpedig úgy, hogy azzal a környezet szennyezése is elkerülhető.

 

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

 

Kategóriák: Zöld hírek

Napelem teszt csúzlival?

2019, november 18 - 09:26

A telefonos töréstesztekről szóló videók nézettsége rekordokat dönt. Manapság a legtöbb vlogger önként jelentkezik a feladatra, ami túl azon, hogy hatásvadász tartalomhoz vezet, fontos tulajdonságait hozza felszínre a tesztmodelleknek. De nem csak a telefongyártók alkalmazzák a vizsgálati formát, az autóiparban sokkal nagyobb hagyománya van. Az első töréstesztre történetesen 1938-ban került sor az Audi által. A fejlesztők eredetileg az autók ütközésellenálló képességét szerették volna felülvizsgálni, ezért nemes egyszerűséggel legurították azokat egy dombról, innét kezdve új fogalommal bővült a piac. Mára lényegesen szervezettebb körülmények között zajlanak a vizsgálatok és jobbára az autókon, illetve telefonokon kívül más termékeket is tesztelnek ilyenformán. Például napelemeket, melyek gyártására rengeteg szabály vonatkozik. Az egyik speciális szempont a mechanikai követelmény, ennek megfelelően a paneleknek 80km/h-val becsapódó jéggolyó zivatart is állniuk kell. Szintén fontos elvárás a napelemek nagy nyomásellenálló képessége, a minimum elvárás: 245kg/m2. Tehát igen komoly vizsgán kell jeleskedniük a paneleknek. Ennek célja, hogy a gyártók meggyőződjenek róla; a termékek zord időjárásban is állják a sarat. A teszteket innovatív körülmények között, külön szakemberek végzik. Ugyanis ezek nem egyszerű eszközök, a napelem egy olyan megújuló energiaforrás, ami lenullázza a villanyszámlát, miközben használatával a családok csökkentik ökológiai lábnyomukat.

 

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

 

Kategóriák: Zöld hírek

A Teslák ezzel az új akkumulátorral 1,5 millió km-nél is többet futhatnak

2019, november 18 - 05:03

Pedig nemrég, másfél esztendővel a kijelentés után az amerikai gyártó egyik partnere már elő is állt egy ígéretes tanulmánnyal, amely alapján hamarosan tényleg valósággá válhatnak az extra tartós akkumulátorcsomagok, írta a teslasok.hu. A múlt hónapban a Teslával szoros partnerségben álló Dalhousie-i Egyetem egyik kutatója, Jeff Dahn publikált egy szakcikket egy rendkívül tartós akkumulátorról. Dahn nem mellesleg a Tesla akkumulátoraiért felelős fejlesztőcsapat vezére is, így egyből az amerikai elektromosautó-gyártóhoz köthető az áttörés. A cikk szerint a kutató és csapata már tesztelnek egy akkumulátort, ami a jelek szerint képes lehet akár egymillió mérföldön, azaz 1,6 millió kilométeren keresztül kiszolgálni egy elektromos autót úgy, hogy megtartja kapacitásának legalább 90 százalékát. Ez alsóhangon is legalább kétszer annyi, mint amit a jelenleg forgalomban lévő legjobb akkumulátorok tudnak. A kutatók szerint ez az akkumulátor leginkább az önvezető taxik és a teherfuvarozás piacán lennének rendkívül hasznosak, vagyis éppen két olyan területen, amelyekre a Tesla is gőzerővel készül. Dahn és csapata nem tekinti áttörésnek az új fejlesztésük, annak ellenére sem, hogy kijelenthették, az új akkumulátorjuk mellett már nem kell a magas energiasűrűség és a hosszú élettartam közül választanunk, hiszen egyszerre megkaphatjuk mindkettőt. Szám szerint a kutatók elmondása alapján 4000 feltöltés után csökkenhet nagyjából 10 százalékot egy ilyen akkumulátorcsomag kapacitása, amellyel szerintük már elérhető az 1,6 millió kilométeres futásteljesítmény. A publikációban egyébként Dahn leírja az akkumulátor összetételét és működését, éppen azért, hogy mások szabadon tesztelhessék vagy ehhez mérhessék a saját fejlesztésüket. Ez mindeközben arra enged következtetni, hogy a Tesla laborjaiban lévő titkos fejlesztések ennél legalább egy lépéssel előrébb járnak.

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Milyen napelemes rendszert válasszak?

2019, november 18 - 04:33

Szigetüzemű napelemes rendszerek

A hálózatra kötött rendszerekről már több szó esett, hisz ezek számítanak az elterjedtebb típusnak, ugyanakkor bizonyos esetekben csak a szigetüzemű rendszer a járható út. Ebben a cikkben mutatjuk be ez utóbbi fajtának az előnyeit, hátrányait és tipikus megjelenéseit.

MIKOR VAN SZÜKSÉG SZIGETÜZEMŰ RENDSZERRE

A szigetüzemű napelemes rendszereknek olyan esetekben van létjogosultsága, ahol: nem biztosított a villamos hálózatra való csatlakozási lehetőség, az átlagos fogyasztás mértékéhez képest túlságosan bonyolult volna a hálózatra való rákötés, szükséges, hogy bizonyos fogyasztók áramellátása folyamatosan biztosított legyen. Az első megjelölt esetre kitűnő példát jelentenek az elzárt tanyák, gazdasági épületek, ahol a szolgáltatók és a tulajdonosok számára nem megtérülő, egyenesen drága beruházás 1-1 épület hálózatra való rácsatlakozása.

A SZIGETÜZEMŰ RENDSZEREK FELÉPÍTÉSE

A szigetüzemű és a hálózatra kapcsolt rendszerek között az egyik legalapvetőbb különbség, hogy a napelemek által megtermelt energiát akkumulátorokban tároljuk, vagyis az nem kerül betáplálásra a szolgáltató felé. Az akkumulátorok töltését és kisütését egy töltésvezérlő szabályozza, ami a kisfeszültségű fogyasztók áramellátását is képes biztosítani. Ezzel meg tudjuk takarítani az előállított áram 230 V váltakozó árammá alakítását, majd annak visszatranszformálását, és az ezzel járó veszteségeket. A hagyományos napaelemes rendszerekhez hasonlóan itt is egy inverterrel tudjuk lehetővé tenni, hogy a napelemek által megtermelt egyenáramot váltakozó árammá alakítsuk, amivel már a legtöbb háztartási fogyasztó is működtethető.

Szigetüzemű rendszer telepítése és a rendszer méretének meghatározásakor célszerű összeírni a fogyasztókat, azok energiaszükségletét és üzemeltetési időszakait. Ezt követően mérlegelni szükséges, hogy milyen berendezéseket kívánunk állandó jelleggel üzemeltetni, illetve melyek tudják nélkülözni időnként az áramellátást. A szigetüzemű napelemes rendszert érdemes ezért a lehető legnagyobb teljesítményűre méretezni. Ahogy a hálózatra kapcsolt típusnál úgy ennél is nélkülözhetetlen, hogy szakemberek mérjék fel és állapítsák meg mekkora kapacitásra is van szükség.

SZIGETÜZEMŰ NAPELEMES RENDSZEREK ELŐNYEI, HÁTRÁNYAI

A szigetüzemű rendszereknek több előnye és hátránya is van. Korábban már említésre került, és egyértelmű pozitívumként említhető, hogy ezek a típusú rendszerek lehetővé teszik olyan elzárt területeken is az energiatermelést és -használatot, ami más módon nem valósítható meg. Ugyanakkor tisztában kell lennünk azzal, hogy a hálózatra kapcsolat fotovoltaikus háztartásokkal szemben csak annyi energiát lehet felhasználni, amennyit a rendszer megtermel. Az akkumulátorok pedig külön odafigyelést igényelnek, ugyanis a tárolókapacitás energiafelvételére és élettartamára nagy hatással van a hőmérséklet. Az akkumulátorok számára az optimális működés leginkább csak szobahőmérsékleten biztosítható. Ettől melegebb, vagy hűvösebb környezetben nem tudnak kapacitásuk maximumán teljesíteni.

Szintén az akkumulátorok tehetők felelőssé azért, hogy a szigetüzemű napelemes rendszerek bekerülési költségei egységnyi hasznosított energiamennyiségre vetítve 50-75%-kal magasabbak, mint hálózatra kapcsolt társaiké.  Mindezért a szigetszerű rendszerek lassabban megtérülő beruházásnak számítanak. A szigetüzemű rendszerek egyik további nagy hátránya, hogy az évszakok váltakozásával a napelemek nem ugyanannyi energiát lesznek képesek előállítani.  Ugyanez igaz a hálózatra kapcsoltakra is, viszont ott a szolgáltató által biztosított az egész éves, korlátlan mennyiségű energiaellátottság. Ezért számolni kell azzal, hogy a szigetüzem csak tavasztól őszig tudja biztosítani a maximális szintet.

Black Solar Friday 90% -os kedvezmény az engedélyeztetés díjából. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

 

Kategóriák: Zöld hírek

Éjszaka termel áramot a napelemes rendszer?

2019, november 17 - 08:16

Ez viszont nem igaz a háztartási méretű naperőművekre, napelemparkokra ugyanis működésük forrása maga a napsugárzás, ami csak korlátozottan biztosított a napszakok váltakozása miatt. Így érthető módon éjszaka ezek a rendszerek képtelenek arra, hogy energiát állítsanak elő. Ilyenkor készenléti állapotban várják, hogy a Nap ismét felkeljen és megkezdhessék a működést. Az éjszakai zöldenergia-ellátásra az egyetlen megoldás, ha szigetüzemű rendszert hozunk létre, amely az akkumulátorok révén folyamatosan, még éjszaka is tudja biztosítani bizonyos berendezések működéséhez a szükséges energiát. Ugyanakkor tudni kell, hogy ekkor sem termel áramot a rendszer, hanem azt a napközben előállított felesleget tudjuk használni, amit az akkumulátorokban eltároltunk. Az ilyen típusú rendszereknek viszont az az egyik nagy hátránya, hogy a tárolókapacitás rendkívül megnöveli a szerkezet költségét.

A napelem mindig jó befektetés

Amennyiben hagyományos napelemes rendszerben gondolkodunk, és nem szigetüzeműben, akkor sem kell aggódnunk, hogy az éjszakai fogyasztásunk miatt jelentős áramszámlánk lesz! Ennek pedig az az oka, hogy a fotovoltaikus rendszerek a nappali időszakban általában sokkal több energiát állítanak elő, mint amire a háztartásunknak szüksége van. Ez a felesleg betáplálásra kerül a hálózatba, amit az ad-vesz villanyóra nyomon követ. A szolgáltató pedig az időszakos elszámolások alkalmával figyelembe veszi a hálózatba betáplált és felhasznált áramot, ami egy megfelelően kialakított rendszer esetében általában nullszaldót eredményez.

 

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Mennyibe kerül a napelem a tetőmre?

2019, november 17 - 08:03

Fontos tudni, hogy egy rendszer árának meghatározásakor több szempont is közrejátszik. A rendszer bekerülési értékét elsősorban az alkalmazott technológiák, a terméktípusok és a rendszerméret határozza meg. Pozitív szempontként említhető, hogy a kínai termékek Európában való megjelenése jelentősen leszorították az árakat.  Ezen oknál fogva pedig kijelenthető, hogy jelenleg az egyik legolcsóbb megoldás a napelemes áramtermelés. Az általános tévhittel ellentétben a távol-keleti termékek nem jelentenek minden esetben gyenge minőséget, sőt a legnagyobb napelem és invertergyártók is az ázsiai piacról kerülnek ki. A legjobb minőség és ár-érték arány miatt is esett az EU-Solar Zrt. választása a GROWATT termékekre, melyek az üzletág élmezőnyébe tartoznak.

BEKERÜLÉSI KÖLTSÉGET BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK

A korábban is említett alkalmazott eljárás alatt a hálózatra kapcsolt, vagy a szigetüzemű rendszer érthető, vagy éppen az, hogy lapos-, ferde tetős, állványra szerelt, netán szabad földi telepítésről van szó. A hagyományos és szigetüzemű rendszerek esetében például az akkumulátorok miatt utóbbi típus bekerülési költségei egységnyi hasznosított energiamennyiségre vetítve 50-75%-kal magasabbak. A telepítési lehetőségek esetében szintén befolyásoló tényező lehet a tartószerkezet jellege is. Egy ferde- és egy lapos tetős kivitelezés esetében például 15-20%-nyi árkülönbség is tapasztalható. Szintén költségbefolyásoló elem, hogy a tartószerkezet milyen anyagokból épül fel. Az alumínium és acélszerkezetek között rendszermérettől függőan akár jelentős különbségek is lehetnek.

A napelemes rendszer árát leginkább az határozza meg, hogy mekkora inverterre és hány darab napelempanelra van szükség ahhoz, hogy az elvárt eredményt elérjük. A szakemberek pontos számítások alapján törekednek arra, hogy az ügyfelek számára a legmegfelelőbb rendszert ajánlják és alakítsák ki, hogy a villanyszámlától lehetőleg teljesen megszabaduljanak. Mindezért tudni kell, hogy a tető, annak kitettsége és kialakítása jelentősen befolyásolja a felszerelhető panelszámot. Ezek a tényezők szintén hatással vannak a rendszer árazására, nem lehet ökölszabály szerint pontos árszabást megadni a tetőfelületekre.

Érdemes megfontolni a napelemes rendszerek esetében az egyes elemekre vállalt meghosszabbított garanciát is. Az inverterre, mint a rendszer ledrágább elemére például a legtöbb gyártó csupán 5 éves biztosítékot vállal, így ajánlott mérlegelni a plusz költségként megváltható, de hosszabb garanciaidőt biztosító extra szolgáltatásokat. A napelemes rendszer bekerülési költségén felül érdemes olyan tételekkel is számolni, amik közvetve megteremtik a lehetőséget, hogy az adott épület alkalmas legyen a rendszer befogadására. Ezekről a kapcsolódó és ellenőrizendő elemekről részletesen egy korábbi cikkünkben lehet olvasni.

MIT IS JELENT MINDEZ SZÁMOKBAN KIFEJEZVE?

Az árat befolyásoló tényezők ismeretében már látható, hogy igen nehéz egzakt választ adni arra a kérdésre, hogy mennyibe is kerül egy napelemes rendszer. Egy példán keresztül ismertetve azt mondhatjuk, hogy egy havi 15 ezer Ft-os villanyszámlával rendelkező háztartás energiaszükségletét egy kb. 3 kW-os rendszer képes 100%-ban biztosítani. Egy 3 kW-os inverterre teljesítménytől és tájolástól függően nagyjából 12 db napelem köthető. Így egy ilyen rendszer a jelenlegi piaci viszonyok között nagyjából 1,6-1,8 millió Ft-ból valósítható meg. Természetesen ennél alacsonyabb és drágább ajánlatokat is kaphatunk attól függően, hogy milyen gyártótól és pontosan milyen szolgáltatást vásárolunk.

Rendszermérettől függetlenül és a piaci árak csökkenése nyomán kijelenthető, hogy jelenleg egy napelemes rendszerbe történő befektetés 7-10 éven belül térülhet meg. Ez rendkívül jó arány, ha azt vesszük alapul, hogy ezek a szerkezetek a gyártói tájékoztatás szerint 25 év elteltével is képesek lesznek csúcsteljesítményük 85%-án teljesíteni. Mikor már elhatároztuk, hogy napelemes rendszert szeretnénk, akkor fontos, hogy megfelelő vállalkozót válaszunk a projekt végrehajtásához, aki a minőségi munka mellett kulcsrakész átadást vállal. Ezzel megszabadulhatunk sok felesleges idegeskedéstől, és biztosak lehetünk benne, hogy rendszerünk az elvárásainknak megfelelően fog működni.

 

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Törvényt hozott a német parlament a klímavédelemről

2019, november 17 - 06:33

Németországnak a párizsi klímavédelmi egyezmény alapján 1990-hez képest 55 százalékkal kell csökkentenie szén-dioxid-kibocsátását 2030-ig. Az ennek érdekében hozott intézkedések alapgondolata a szén-dioxid-kibocsátás fokozatos “beárazása” és a klímabarát magatartás ösztönzése. A középpontban három terület, az energia-, a közlekedési és a lakásszektor áll. Az első német klímavédelmi törvény legfőbb eleme egy nemzeti szintű kibocsátás-kereskedelmi rendszer, amelyben a fűtő- és üzemanyagokat – benzin, dízel, fűtőolaj, földgáz – forgalmazó vállalkozások jutnak szén-dioxid-kibocsátási jogosultsághoz. A 2021-ben induló rendszerben kezdetben tonnánként 10 euróba kerül majd a kibocsátási jog, majd fokozatosan drágul, 2025-ig 35 euróra. Utána a piaci viszonyok határozzák majd meg az árat, és az állam csak egy felső korlátot – tonnánként 60 euró – jelöl ki. A fűtő- és üzemanyagok fogyasztói ára az új rendszer révén emelkedik majd, amit egy sor további intézkedéssel igyekeznek ellensúlyozni. Például a beszerzési ár 40 százalékáig terjedő támogatással ösztönzik az olajtüzelésű kazánok cseréjét modern berendezésekre. A klímabarát magatartás ösztönzésének fő eszköze az adórendszer. Így az új szabályok szerint a lakások szigetelése, az ablakok cseréje, a fűtési rendszer felújítása és az energiafelhasználást más eszközökkel mérséklő beruházások költsége részben leírható a személyi jövedelemadó (szja) alapjából. A beruházás befejezésének évében a költségek 7 százalékát, a következő két évben pedig 6-6 százalékát, összesen 40 ezer eurót (13 millió forint) lehet leírni.

Ugyancsak az szja-val kapcsolatos intézkedés, hogy a munkájuk miatt ingázók adókedvezményét kilométerenként 5 centtel 35 centre növelik a 21. kilométertől, ezzel évente legfeljebb 4500 euróval csökkenthető az adóalap. Az általános forgalmi adó (áfa) rendszerében az eddigi 17 százalékról 9 százalékra csökkentik a vonatjegyek után fizetendő áfa kulcsát, hogy ösztönözzék a klímabarátként számon tartott vasúti közlekedést. Ezzel együtt csaknem a duplájára, 7,50 euróról 13,03 euróra emelik a belföldi és az Európán belüli utakra szóló repülőjegyek után fizetendő különadót, és nagyjából 10-10 euróval emelik a közepes és a hosszú távú repülőutakra szóló jegyek árán felül fizetendő különadót a jelenlegi 23, illetve 42 euróról, hogy a költségek növelésével az éghajlatváltozást kevésbé fokozó közlekedési formák felé tereljék az utazókat.

A Bundestag gyorsított eljárással tárgyalta a csomagot, hogy az intézkedések legnagyobb része már 2020 első félévében érvénybe léphessen, a kormány és a törvénycsomagot megszavazó kormánypártok szándékának megfelelően. Ez azonban egyelőre nem biztos, mert az adózási vonatkozású változtatásokhoz a törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája, a Bundesrat hozzájárulása is szükséges, amelyben a kormánypártok nincsenek többségben. Ezért meg kell szerezniük a Zöldek vagy a liberális Szabad Demokrata Párt (FDP) támogatását, amelyek számos szakértővel és klímavédelmi civil szervezettel együtt elhibázottnak és hiányosnak minősítették a kormányzati klímavédelmi tervet, és ellene szavaztak a Bundestagban. A törvénycsomag arról is rendelkezik, hogy a kormánynak folyamatosan ellenőriznie kell az ágazatokra lebontva és éves szinten meghatározott klímavédelmi, kibocsátás-csökkentési célok teljesítését, és az adott területen illetékes minisztériumnak kiigazító programot kell kidolgoznia, ha elmaradást tapasztal. Ez alapvető szemléletváltást jelent a kormányzati munkában, “a klímavédelmi törvény révén valamennyi minisztérium klímavédelmi minisztérium lesz” – fogalmazott Svenja Schulze környezetvédelmi miniszter.

Kategóriák: Zöld hírek

A Ford lemásolta a Tesla Supercharger dizájnját?

2019, november 17 - 05:34

A Tesla szabályosan úttörőként indította el, és borította be a föld mostanra nagyobb részét a saját elektromos villámtöltő-hálózatával, írta a teslasok.hu. A Supercharger Network azóta 1604 állomásból és 14 081 oszlopból áll, amelyek a más töltőknél megszokottnál többnyire nagyobb teljesítménnyel várják a töltésre éhes Teslákat. Az amerikai gyártó saját töltőoszlopai eltéveszthetetlenek, hiszen a Tesla korán kezdte, és egészen szép, egyedi dizájnt alkotott a töltőinek. Megtetszett ez bizonyára a Fordnak is, amely éppen fejest készül ugrani a villanyautózásba, ezért ha nem is az ezt a nevet viselő márkánál, de a Lincoln luxuságazatnál lemásolták a külsőt. Persze néhány kisebb különbséget felfedezhetünk a Tesla és a Lincoln oszlopai között. A színek például nem egyeznek, ahogyan az alakot sem egy az egyben másolták. Emellett a kábel vastagsága sem egyezik – vélhetően a Lincoln oszlopa jóval kisebb teljesítménnyel bír majd, mint a Superchargerek, mivel ezeket inkább plug-in hibridek töltésére tervezhették.

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

 

Kategóriák: Zöld hírek

Mi a különbség a napkollektor és a napelem között?

2019, november 17 - 03:33

Fűtésre való alkalmazása az épület megfelelő hőszigetelésével, valamint alacsony hőmérsékletű fűtésvíz-igény (pl. padlófűtéssel) meglétével optimális, és általában csak tavasszal és ősszel, mint átmeneti, illetve télen mint kisegítő fűtés ún. kombi vagy multi-funkciós hőtárolóval használatos, írta az mnnsz.hu. Hőközvetítő közege jellemzően folyadék (nyári üzemre pl. víz, egész éves üzemre egészségvédelmi okokból a nem mérgező propilalkohol), de a levegőt használó változatai is elterjedtek. A hétköznapi nyelvben gyakran összetévesztik a napelemmel, amely a napsugárzást elektromos energiává alakítja. A napkollektor az aktív napenergia hasznosítás egyik eszköze (passzív pl. a szoláris építészet). A napenergia a megújuló energiaforrások közé tartozik, így termelése, felhasználása jelentősen kevésbé környezetszennyező, mint pl. a CO2 kibocsátással járó technológiák. A melegvíz készítésére fordított hőmennyiség az épületenergetikai számítások szerint az egyre alacsonyabb energiafelhasználás miatt kb. azonos értékű a fűtési energiaigénnyel, ezért a hőtermelő napkollektorok jelentősége fokozatosan növekszik. Lehetőséget ad a melegvíz készítésben a hőtermelő elektromos energia kiváltására.

Napkollektorok minősítése

A napkollektorok magyarországi minősítése az ÉMI-ben mint Európai és Nemzeti Műszaki Értékelés lehetséges, illetve TÜV-ön (Technischer Überwachungsverein – műszaki vizsgát végző cég) keresztül, külföldi minősítő intézetek bevonásával. Az építési termékekre vonatkozó rendeletek szerint állandó jelleggel beépített napkollektor csak és kizárólag minősített lehet. Az európai napkollektorokat hitelesítő laborok az összes éves hőmennyiség szempontjából vizsgálják az egyes termékeket és végzik minősítésüket. Hivatalosan napkollektornak csak olyan termék minősül (vagyis az EU területén tagállami támogatásban részesíthető), ami a 305/2011 EU rendelet Construction Product Regulation (CPR) előírásainak megfelel.

 

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Matolcsy: a klímaváltozás hatásainak mérséklése a pénzügyi stabilitás szempontjából is fontos

2019, november 16 - 16:50

A jegybank és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) által közösen szervezett nemzetközi zöld pénzügyi konferencián az MNB elnöke rámutatott: a környezeti és pénzügyi kockázatok kölcsönhatásban állnak egymással. A gazdaság és környezet fenntartható fejlődésének érdekében a bankoknak, a pénzügyi intézményeknek olyan termékeket kell kidolgozniuk, amelyek a zöld beruházások elterjedését segítik – jelezte Matolcsy György. A klímaváltozás a mindennapok része, emiatt a klímaváltozás elleni küzdelemben a jegybankoknak is szerepet kell vállalniuk – hangsúlyozta az MNB elnöke. Irene Heemskerk, a zöld jegybankok hálózatának vezető stratégiai tanácsadója kifejtette: az egyes országok központi bankjainak, pénzügyi felügyeleteinek tisztában kell lenniük azzal, hogy a klímaváltozással kapcsolatos kockázatok később a gazdasági-pénzügyi kockázatok forrásai lehetnek – mondta a szakember. Kandrács Csaba, az MNB felügyeleti alelnöke jelezte: az MNB-nek fel kell mérnie, mekkora kockázatot jelent a pénzügyi intézmények működésére a klímaváltozás. A jegybanknak a jövőben olyan megoldásokat, pénzügyi termékeket kellene támogatnia, amelyek javítják az energiahatékonyságot és az energiatakarékosságot is – emelte ki az MNB alelnöke.

Kategóriák: Zöld hírek

A kerozinadó bevezetése is a lehetőségek között van

2019, november 16 - 13:33

A közlekedési portfólió élére jelölt Adina Valean leszögezte, hogy a 2050-es klímasemlegességi célkitűzések eléréséhez az új Európai Bizottságnak meg kell hoznia ötéves megbízatása alatt a szükséges döntéseket. Ehhez számos más intézkedés mellett vasútfejlesztésekre is szükség van, ahogy például a tengeri szállítási szektorra vonatkozó szabályok szigorítására is – tette hozzá. Kiemelte, az ezredforduló óta csatlakozott EU-tagállamok infrastruktúrája komoly fejlesztésekre szorul. “Európai keleti részét támogatni kell” – fogalmazott. Egyebek mellett a halálos közúti balesetek számának visszaszorítását is célként határozta meg, mondván, a következő évtized végére azt a jelenlegi felére kellene csökkenteni. Az első román jelöltet, Rovana Plumbot összeférhetetlenségre hivatkozva utasították el az EP jogi szakbizottsága. A frakciók koordinátorai délután 5-kor ülnek össze az elhangzottak értékelése céljából. Kétharmados többséggel akár azonnal is jóváhagyhatják a kinevezést, ennek hiányában újabb kérdéseket tehetnek fel írásban. Amennyiben a beérkezett válaszok sem meggyőzőek, akkor a jelöltnek újra meg kell jelennie a testület előtt, amely – ha még akkor sincsen meg a szükséges koordinátori többség – végül egyszerű többséggel dönthet titkos szavazáson. Az EP illetékes bizottságaiban az első körben különböző okokból elutasították a francia, a magyar és a román biztosjelöltet, Trócsányi Lászlót, Rovana Plumbot és Sylvie Goulard-t. Mindhárom új választottat csütörtökön hallgatták meg.

Kategóriák: Zöld hírek

Tesla: 3 mp alatt gyorsulnak 100 km/h-ra a Model 3-asok

2019, november 16 - 05:33

A gyártó vezére akkor elmondta, hogy a hajtás további optimalizálásával a hatótáv, a töltési idő és a teljesítmény is javul majd több különböző modellnél is, írta a teslasok.hu. Az elmúlt két hétben egyre több Tesla-tulajdonos jelentette, hogy megérkezett az update, ami valóban meghozta a várt teljesítménybeli gyarapodást. A frissítés leírása 5%-os különbségről árulkodik, amit sikerült is bizonyítani azzal, hogy a tulajdonosok elkezdték összemérni a frissítés előtti és utáni Model 3 Performance-ok gyorsulását. A DragTimes youtube-csatorna szerint azonban a vártnál is gyorsabbak lettek a Model 3-asok. A gyorsulási versenyeket gyakran látogató amerikai csatorna szerint ugyanis az új szoftverrel három másodperc alatt is elérhető álló helyzetből a 60 mérföld/órás (96 km/ó) tempó. Több gyorsulási tesztet is végeztek, és az egyiknél néhány ezreddel alá mentek az ezúttal bűvös három másodperces küszöbnek. A videóban bővebben is összehasonlítják a frissítés előtti és utáni teljesítményt, így akit jobban érdekel, hogy hogyan préselt ki még néhány tizedet a Tesla a Model 3 hajtásából, annak érdemes megnéznie az epizódot. Szerintük pedig ez még nem minden. A tesztek során ugyanis úgy érezték, hogy a Tesla jelenlegi szoftvere még nincs 100%-ig kihegyezve, és a rajtnál még faraghat egy keveset a Tesla. Véleményük szerint, ha induláskor sikerül tökéletesre hangolniuk a motorok teljesítményét, akkor akár 2,8 másodperc alatt is „felugorhat” 60 mérföld/órás tempóra a Model 3. Mindez egy kész autóban, kizárólag szoftverfrissítésekkel kivitelezve. Erre pedig ezidáig kizárólag a Teslánál volt példa.

 

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Napelemes rendszerek után mennyi adót kell fizetni?

2019, november 15 - 23:03

Tehát létezik az adózási forma, de nem kerül semmibe és attól sem kell félni, hogy ez a közeljövőben megváltozik. Mivel a napenergia felhasználásra széles körben megnövekedett az igény, a kormány egyre inkább támogatja a megújuló energiaforrásokat. Ezt igazolja a Magyar Fejlesztési Bank Lakossági Energiahatékonysági Hitelprogramja is. Az MFB pályázatával kifejezetten jutányos áron juthatnak napelemes rendszerhez a családok. A szolár piac mind keresleti, mind kínálati oldala erőteljes növekedést mutat, ami hosszútávú előnyökkel jár. Tehát, minden jel arra utal, hogy nem kell tartani a jelenlegi napelemadó emelésétől. A fosszilis energia csökkentése és a megújulók növelése a lakosság közös érdeke – ezáltal a kormányé is. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy mindez csupán azokra a rendszerekre vonatkoznak, melyek egy átlagos családot látnak el árammal, ellenben a nagyobb napelemparkokkal, melyek nagy mennyiségű áramot termelnek.

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

 

 

Kategóriák: Zöld hírek

Mennyire környezetbarát a napelem gyártása?

2019, november 15 - 22:37

A napelemgyártás nem környezetbarát, mert veszélyes hulladékkal jár?

A napelemgyártáshoz ónt, rezet, szilíciumot, műanyagot, alumíniumot és üveget használnak fel. Az új európai uniós szabályozásoknak köszönhetően a napelemekre is vonatkozik a begyűjtés és az újrahasznosítás kötelessége. Ez azt jelenti, hogy az élettartamuk lejárta után a paneleket szétcsavarozzák, és az alkotórészeit más napelemekkel foglalkozó cég felhasználja. Az összetevők ugyanis jó minőségű anyagokból készültek, ezért sokkal egyszerűbb és olcsóbb ezeket ismételten felhasználni, mint újat gyártani helyettük. Az újrahasznosítás miatt az új napelemek előállítási költsége akár 30 százalékkal olcsóbb lehet.

Csak a tetőre szerelhető fel, és emiatt át is kell alakítani a tetőszerkezetet?

A napelemek nemcsak tetőre szerelhetőek fel, hanem használhatóak a földön is. Általában gyakorlati okokból kerülnek fel, hiszen így nem foglalnak helyet a telekből. Egy átlagos családi – 16 panel – rendszer súlya 2-3 száz kilogramm. Ezt a súlyt bármelyik jól funkcionáló tetőszerkezet meg tudja tartani, ezért telepítésükhöz csupán néhány cserép elmozdítása szükséges.

Csak a déli oldalon működik a napelem?

A rendszert nem mindegy, hogy milyen dőlésszögben helyezed el, hiszen egy rosszul megválasztott beállítás miatt akár jelentős mértékben csökkenhet a villamos energia előállítása. Magyarországon 35 fokos dőlésszöget ajánlanak déli tájolás esetében, de ez nem azt jelenti, hogy más körülmények között ne funkcionálnának jól. A nem déli tájolás során ugyanazt az eljárást kell követni, mint a felhős időben: a megfelelő dőlésszöget kell megtalálni. Az tény, hogy ilyen esetben nem használható ki a maximális teljesítmény, de 85 százalék még így is elérhető, ami jó eredménynek számít. Érdemes megemlíteni, hogy északi tájolású tetőfelületekre nem telepítünk, mivel azon rendszerek működése már messzebb van az optimálistól, mint engedhető.

A napelem technológia már most is elavult?

A folyamatos technológiai fejlődés ellenére a napelem nem számít elavultnak az alternatív energiaforrások között. Ezt a tévhitet mi sem cáfolja jobban, miszerint egyre több ország és vállalkozás telepít ilyen rendszereket, és egyre divatosabbá, közkedveltebbé válnak a lakosság körében is. Természetesen állandóan kísérleteznek a hatékonyságot illetően. Pár éve például a University of British Columbia tudósai kifejlesztettek egy olyan napelemet, amely elektronika helyett baktériumokkal működik, mivel a mikroorganizmusok a fotoszintézis segítségével villamos energiát képesek előállítani a napfényből.

Napelemeket csak pályázattal érdemes vásárolni?

Tény, hogy a napelem rendszerek telepítése nagyobb összegbe kerül, de csak egyszeri költségről van szó, ami várható időn belül megtérülést fog hozni. Emellett azonban vannak olyan állami támogatások, amik elősegíthetik a napelemek elterjedését és megkönnyíthetik a vásárlást. Ezek közé tartozik a lakosság számára elérhető kedvező, nulla százalékos kamatú visszatérítendő hitel, aminek futamideje maximum 20 év. A közép-magyarországi régióban lévő vállalkozásoknak a VEKOP nyújthat segítséget, ami hitel és támogatás formájában nyilvánul meg. Minden más régióban lévő cég számára a GINOP érhető el.

 

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

A füstköd miatt ismét bezárták az iskolákat Újdelhiben

2019, november 15 - 15:34

A légszennyezettséget vizsgáló állami testület adatai szerint a levegőszennyezésnek az indiai fővárosban mért 460-as értéke kilencszeresen lépi túl az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásainak megfelelő határértéket. A levegő minősége a szennyezettséget értékelő 500-as skálán 0-tól 50 egységig tekinthető jónak. Újdelhiben csütörtökön a szmogban teljesen homályosan látszottak az épületek és a köztéri emlékművek. A hatóságok felszólították a lakosságot, hogy ne tartózkodjon a szabadban. November elsején a kormány a levegő rossz minősége miatt már rendkívüli helyzetet hirdetett, és elrendelte az iskolák bezárását november 5-éig. Korlátozta a gépkocsiforgalmat is. Észak-Indiában, beleértve a fővárost is, a légszennyezettség télen a legsúlyosabb, a tarlóégetés miatt. A szántóföldekről érkező füst keveredik a gépjárművek által kibocsátott káros anyaggal, ami miatt Újdelhi a legszennyezettebb levegőjű főváros a világon.

Képünk illusztráció.

 

0 Ft-os villanyszámla, egyszerűen. Kérjen itt ajánlatot napelemes rendszerre. 15 percen belül részletes, személyre szabott árajánlatot kap. (x)

Kategóriák: Zöld hírek

Tudta? Az ország 21 százalékát erdő borítja

2019, november 15 - 12:35

Farkas Sándor a program sajtótájékoztatóján elmondta: Magyarországon az erdővel borított területrészek az ország területének mintegy 21 százalékát adják, ezt szeretnék a következő 15-20 évben mintegy 26-27 százalékra emelni. Ez jelentős mértékben hozzájárul a környezet megóvásához és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez – tette hozzá. Az alföldi, nem kimondottan erdős területek közé tartozó Jász-Nagykun-Szolnok megyében is vannak olyan helyszínek, például elhagyott területek, autópálya szélei, bekötőutak környéke, közparkok, ahová fákat lehet ültetni – jegyezte meg, és hangsúlyozta, hogy a kormány sokat fordít környezetvédelemre. Beszámolt róla, hogy Jász-Nagykun-Szolnok megye erdőtelepítési programja keretében Tószegen mintegy 9 hektár területen telepítenek erdőt, de az országban vannak olyan területek, ahol akár 100-200 hektár telepítésére is lehetőség van. Fontosnak nevezte, hogy egy Alföld közepén levő település is a program részévé váljon. Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere (Fidesz-KDNP) egyebek mellett azt emelte ki, hogy Jász-Nagykun-Szolnok megyében 3 százalék a fával borított terület aránya, amely Nógrád megyében 60, Zala megyében pedig 38 százalék. Csatlakozva az Agrárminisztérium elképzeléséhez a következő időszakban minden megszülető gyermek után egy fát fognak elültetni – mondta, és megjegyezte, hogy Szolnokon körülbelül hatszáz gyermek születik egy évben. Az Országfásítási program keretében a most kezdődő ültetési szezonban az állami erdőgazdaságok saját területeiken több mint 550 hektár új erdőt telepítenek, ehhez kétmillió facsemetét és csaknem 100 tonna makkot használnak fel. A mintaprogramhoz 86 település csatlakozik.

Az elmúlt tíz évben csak az állami erdőgazdaságok 450 millió facsemetét ültettek el, és 9500 tonna makkot vetettek az erdők fenntartása során. A megkezdett programok 3-5 év alatt 25 000 hektáros erdőterület-növekedést eredményezhetnek, és megközelítőleg 100 millió új fa ültetését jelentik. Szerdán a szolnoki vasútállomás melletti Jubileum téren a program keretében Nefag Zrt. felajánlásával két törökmogyoró és egy ezüsthárs facsemetét ültettek el.

Kategóriák: Zöld hírek